Autóbehozatal, agyhalál

2004.11.28. 10:00
Autót külföldről behozni nem könnyű feladat. Az importőrnek többször kell visszajárnia ugyanarra a helyre, tízezreket kell költenie arra, hogy bebizonyosodjon, nem lopott az autója, ráadásul az ügyintézés hetekig is eltart. Uniós csatlakozásunk csak tovább lassította az amúgy sem gyors rendszert, ráadásul a vonatkozó irányelvek is ellentmondanak egymásnak.
Sokakban él az a téves elképzelés, hogy uniós csatlakozásunk óta lényegében akkora kihívást jelent egy tagállamból származó autót honosítani, mint józanul bekötni a cipőfűzőnket. Persze a regisztrációs adó említése sokak idegeit borzolja, a meglepő azonban az, hogy az adminisztrációs ügyintézés nem egyszerűbb, hanem még bonyolultabb lett május elseje óta.

Az ügymenet

#alt# Először a közlekedésfelügyelethez kell mennünk, ahol tízezer forintért kitölthetjük a forgalombahelyezéshez szükséges papírokat. Utána irány az okmányiroda, ahol hétezer forintért lekérik az autó adatait az Interpoltól, ez akár harminc napig is eltarthat. Vissza a közlekedésfelügyelethez, ahol hétezerötszázért levizsgáztatják az autót, utána jön a vámhivatal, ahol kifizethetjük a regisztrációs adót. Ha az Interpol visszajelzett, és nem körözik autónkat, mehetünk az eredetiségvizsgára, ami nagyjából tizenötezer forintot jelent. Ezután következik a kötelező felelősségbiztosítás, majd megint az okmányiroda, ahol átvehetjük a rendszámot és a forgalmit. A folyamat tehát legalább hatvanezerbe kerül, és öt hétig tart.

Rosszabb, mint eddig

A Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) titkára szerint is tragikusan hosszú ideig tart a honosítás. Bakó Zoltán elmondta, hogy a csatlakozás előtt csak a törzskönyvhöz kellett az eredetiségvizsgálat, a normális használathoz elengedhetetlen rendszámot ettől függetlenül jóval korábban megkapták az autósok. Május elseje óta azonban, azóta tehát, hogy az EU-ból származó autókat de jure belföldön vesszük, részletes ellenőrzés nélkül csak ideiglenes és drága megoldások árán használhatjuk a gépjárművet.

Máshol gyorsabb

Ejnye-bejnye
Az Európai Bizottság nemtetszését fejezte ki, úgynevezett "reasoned opiniont" küldött Hollandiának, amiért az különbséget tesz belföldről és a közösségből származó autók között. A holland törvényhozás műszaki vizsgára kötelezi a tagállamból importált autókat még a regisztráció előtt, míg az országban már bejegyzett autók esetében nincsen szükség erre a vizsgálatra adásvétel esetén. Ez a körülmény többletköltséget és hetekig tartó várakozást jelent, melynek következtében kevésbé lesz vonzó a vásárló számára más tagállamból behozni autót, mint azt otthon megvásárolni. Ez azonban már az Unió egyik alappillérét, az áruk szabad áramlását veszélyezteti.
Bakó Zoltán elmondása szerint csak Magyarországon ilyen bonyolult és lassú az ügyintézés, Szlovákiában jóval alacsonyabb költségekkel jár egy autó honosítása, ráadásul néhány órás ügyintézés után már adják is a rendszámot. Hasonló a helyzet Lengyelországban vagy akár Litvániában, ezekben az államokban is lényegesen gyorsabb és egyszerűbb a gépjármű honosítása.

Az MGOE titkára ugyanakkor érthetetlennek tartja, hogy miért kell lekérdezni az autó adatait az Interpoltól abban az esetben, ha eredeti uniós számlával tudjuk bizonyítani az adásvételt. Bakó Zoltán szerint ez olyan, mintha valaki budapesti létére vidéken vásárolna autót magának, az okmányiroda pedig leellenőrizné, hogy nem körözik-e az autót valahol a világban.

Kevés a csatorna

Mint azt a Belügyminisztérium közlekedésigazgatási és nyilvántartó főosztályának megbízott vezetője, Gaálné Kovács Györgyi elmondta, a külföldről behozott autók esetében azért van szükség a származásellenőrzési eljárásra, mert a hazai nyilvántartásokban nincs előélete a járműnek, a járműnyilvántartáson keresztül nem állnak rendelkezésre a megfelelő ellenőrzési csatornák. Míg a hazai nyilvántartásban már szereplő belföldi autók jogállása egyszerűen leellenőrizhető, külföldi autók esetében a Belügyminisztérium illetékese szerint csak a származásellenőrzési eljárással kerülhető el a vitatható jogállású autók honosításának veszélye.

Gaálné elmondta, hogy több helyről is megbizonyosodnak az autó jogállásáról, igénybe veszik nemzetközi körözési rendszerek és külföldi hatóságok nyilvántartását is. Különbségek abból adódnak, hogy Unión belül akad olyan tagállam, melytől hamar megérkezik a kért információ, míg másoknál kevésbé gördülékeny az ügyintézés. Ugyanakkor a megbízott vezető szerint már készültek tervek az egységes Uniós informatikai rendszer kiépítésére.

Vizsga újra és újra

Megkérdeztük azt is, hogy ha az eredetiségvizsga határozata hatvan napig érvényes, miért kell újra eredetiségvizsgára vinni az autót, hogy ha a határidőn belül továbbadják azt. Gaálné Kovács Györgyi elmondta, hogy az ismételt vizsgálatra azért van szükség, mert ha utólag bűncselekmény gyanúja merül fel a gépkocsival kapcsolatban, akkor csak így ellenőrizhető, hogy a bűncselekmény időpontjában kinek a tulajdonában volt az autó. Az eredetiségvizsgálattal igazolja az eladó, hogy az egyedi azonosító jelekben nem történt jogosulatlan beavatkozás, változás.

Gaálné szerint azért csak a honosítás végén vehető át a rendszám, mert a folyamatot most már egy uniós irányelv szabályozza, mely szerint addig nem vehető nyilvántartásba egy gépjármű, amíg annak jogállása nem tisztázott.

A megbízott vezető szerint tervezik a rendszer gyorsítását, az informatikai alkalmazások egyszerűsítését, egyablakos ügyintézésről vagy a folyamat átszervezéséről azonban nincs konkrét információ.

Egyéni döntés

Mint az a keretesben említett példából kitűnik, a közösség nem nézi jó szemmel, ha egy tagországból behozott gépjárművet hosszasabb vizsgálattal, extra költségekkel terhelnek. Ugyanakkor egy másik uniós irányelv - ahogy azt a Belügyminisztérium illetékese elmondta - kötelezi a tagországokat arra, hogy a rendszám kiadásáig tisztázzák az autó jogállását, mely importautó esetében hosszadalmasabb, és az adminisztrációnak köszönhetően költségesebb.

Innentől kezdve már a tagországok dolga eldönteni, hogy melyik megoldást választják, melyik irányelv a fontosabb, melyik felel meg leginkább az érdekeiknek. A jelek szerint Szlovákiában vagy Lengyelországban a gyors ügyintézés élvez prioritást, míg nálunk inkább biztosra mennek. Hiszen abból kinek lehet baja, ha egy hónapig nem használhatjuk frissen vásárolt autónkat?