Visszaesést hozhat a regisztrációs adó emelése

2004.10.20. 08:47
A regisztrációs adó tervezett növeléséből fakadó áremelés akár 5 százalékkal is visszavetheti a gépjárművek forgalmát a lapunk által megkérdezett piaci szereplők szerint.
Januártól 5 százalékkal emelkedik a gépjárművekre vonatkozó regisztrációs adó, kivéve a két felső kategóriát, amelynél 10, illetve 14 százalékos lesz a tehernövekedés. Ezenfelül a motorkerékpárok is bekerülnek a regisztrációs adó hatálya alá, ám az 50 köbcentiméternél alacsonyabb hengerűrtartalmú robogók után nem kell majd adót fizetni. A regisztrációs adó motorkerékpárokra vonatkozó kiterjesztése erősen lassíthatja az utóbbi években bővülésnek indult motorpiacot - véli Tihanyi Tamás, a Magyar Suzuki Rt. szóvivője.

A márkaimportőrök szerint rossz hatással lesz az új adótábla az egyébként is stagnáló piacra. Ennek egyik oka, hogy a magyarországi újautó-piac nagyon árérzékeny, így még akkor is visszavetheti a forgalmat az adótételek növelése, ha az nem túlzott mértékű - mondta a Napi Gazdaságnak Dános András, a GM Hungary Kft. kommunikációs igazgatója. A szakember hozzátette, hogy változatlan körülményeket feltételezve akár öt százalékkal is csökkentheti a forgalmat a módosítás. Az esetleges visszaesésből következően elképzelhető, hogy nem válnak be a kormányzati tervek: kisebb forgalom mellett ugyanis nemcsak a regisztrációs adóból származó bevétel lesz alacsonyabb, de az egész ágazat által befizetendő adó - többek között az áfa - is elmaradhat a tervektől.

Az adó is áfaalap

Vérten Sándor, a Porsche Hungaria Kft. kommunikációs igazgatója szerint azonban a regisztrációs adó idei bevezetése kedvező volt, mert igazságosabb szabályozást teremtett, mint az azt megelőző fogyasztási adó. A szabályozás tervezett módosításában "régi-új" elemként, illetve pontosításként jelenik meg, hogy megszűnik az adóelőleg, viszont a regisztrációs adó is áfaalapot képez jövőre. A Pénzügyminisztérium 8 milliárdos többlet áfabevételt remél pusztán ettől a módosítástól.

Használt személygépkocsik magánimportja esetén az unióban eltérő áfaterhek kiegyenlítése miatt 125 százalékos regisztrációs adóterhet érvényesítene jövőre a kormány, hiszen az áfát magánszemélyként már a beszerzési országban megfizetik. A használtautó kereskedők - az újautó-importőrökhöz hasonlóan - a terhek 5 százalékos növekedésére számíthatnak. A kereskedőkhöz hasonlóan a PM sem számol jelentős forgalommal ebben a szegmensben, ezt mutatja, hogy az idén várható 61 milliárdos bevételt csupán 1,6 milliárd forinttal haladja meg a jövő évi tervezett regisztrációsadó-bevétel.