Olcsóbban tankolunk

2005.09.30. 17:39
A benzin ára 11,40-nel, a dízelé 10,80 forinttal lesz olcsóbb a Mol kalkulációi szerint a hazai benzinkutaknál. A társaság figyelmeztet: az árcsökkenés kizárólag az adótartalom, az áfa csökkentésére vezethető vissza, a világ- és ezzel a hazai piacon a Mol arra számít, hogy tartósan a jelenlegi magas szinten maradnak az árak, a dízel esetében még növekedés is várható. Az adócsökkentés, bár jelentősnek mondható, ezzel még mindig nálunk lesz a legmagasabb az állam haszna az üzemanyagon a régióban, és uniós összehasonlításban is előkelő helyen maradunk.

Több mint tíz forint literenként - ennyit spórol az, aki szombatig várt a tankolással. A Mol várakozásai szerint - a cég által becsült jelenlegi, átlagos fogyasztói árból kiindulva - a benzin egész pontosan 11,42, a dízel 10,84 forinttal lesz olcsóbb - ahogy a társaság ígéri, pontban szombaton 0 órától. Azaz a 95-ös benzin literjének 274,08, a dízelnek 260,16 forint lesz az átlagára.

Olcsóbb lesz, de nem olcsó

Ezzel a benzinárral a legutolsó, szeptember 19-i brüsszeli adatok szerint az uniós listán két helyet lépünk előre: olcsóbbak leszünk Ausztriánál és Csehországnál, sőt, ha a másfél héttel ezelőtti helyzetet nézzük, Lengyelországnál is. A forint euróhoz képesti gyengülése a szeptember 19-i számításokban használt 245,73 forint/eurós árfolyamhoz képest viszont voltaképpen már nem engedi, hogy Lengyelországot is beelőzzük, ha minimális különbséggel is, de szombat éjféltől is nálunk lesz drágább a benzin. Az adócsökkentés ezzel együtt azt jelenti, hogy az uniós rangsorban Magyarország a 11. legolcsóbb ország lesz, és a régióban már nem mi leszünk a legdrágábbak.

A 95-ös benzin ára az EU országokban A 95-ös benzin adótartalma az EU országokban
Málta 215,27 Lettország 102,20
Észtország 218,77 Észtország 104,48
Lettország 222,69 Litvánia 105,39
Litvánia 223,80 Ciprus 106,00
Ciprus 234,82 Málta 109,32
Görögország 240,13 Görögország 113,34
Szlovénia 257,26 Szlovénia 131,88
Szlovákia 259,28 Spanyolország 135,35
Spanyolország 260,32 Lengyelország 137,82
Luxemburg 270,45 Szlovákia 141,05
Lengyelország 271,16 Luxemburg 144,36
Magyarorsszág az adócsökkentés után 272,54 Csehország 144,55
Csehország 277,17 Ausztria 151,56
Ausztria 278,94 Magyarország, az adócsökkentés után 152,70
Magyarország 283,88 Írország 159,44
Írország 288,16 Magyarország 164,05
Franciaország 303,64 Portugália 185,97
Svédország 305,47 Olaszország 191,68
Finnország 308,51 Svédország 192,52
Portugália 312,88 Franciaország 195,19
Olaszország 314,47 Dánia 196,77
Dánia 315,81 Finnország 200,82
Belgium 323,52 Belgium 202,40
Németország 326,92 Németország 206,51
Egyesült Királyság 340,38 Hollandia 221,15
Hollandia 356,80 Egyesült Királyság 223,38
Forrás: GKM, a szempember 19 adatok 248,94 árfolyammal korigálva GKM 245,73 ft/eurós árfolyam

A Mol emellett az adócsökkentéstől azt várja, hogy némileg enyhül a határmenti forgalom, elsősorban Horvátország és Szlovákia irányába, ám mint Alács Lajos kereskedelmi igazgató hangsúlyozta, e vonatkozásban a legnagyobb súlya a tranzit teherforgalomnak van. Márpedig az egyelőre nem valószínű, hogy az áthaladó kamionos ne a határok túloldalán álló kutakat válassza.

Volt miből engedni


Klikk a képre!

Ami az adómérséklést illeti: a Mol 285,50 forintos becsült átlagáránál ez az említett 11,42 forint jelent a benzinnél, 10,84 forintot a (260,16 forintos átlagárral kalkulálva) a dízelnél. A GKM által Brüsszelnek utoljára jelentett és közétett 283,88 forintos átlagárral (és a még egy héttel ezelőtt jellemző, a tárca által alapul vett 245,73-as forint/euró árfolyamnál) az eltérés minimális, 8 fillér, az uniós összehasonlításnál ez utóbbit vettük alapul. Ez alapján egyetlen helyet lépünk előre, az adóterhelés szombattól kisebb lesz, mint Írországban, de továbbra is magasabb marad, mint Ausztriában.

Dízelkörkép

Míg a benzinnél még mondható, hogy az árszínvonal az uniós középmezőnyben helyezkedik el, és tény, hogy néhány országban kirívóan sokkal magasabb árakkal is találkozunk, a dízel esetében már egyértelműen a legdrágább országok között vagyunk. Mindössze öt országban kell többet fizetni a gázolajért, mint nálunk, ezek egyike Anglia, ahol az általános európai gyakorlattal szemben a dízel már drágább, mint a benzin, és 355 forintba kerül. Míg a benzinért tíz tagországban is több mint 300 forintot kell a kutaknál hagyni, addig a dízel esetében csak Angliában lépi át az ár a nálunk lélektaninak tartott határt. Így a magyar, 273 forintos ár nagyságrendileg megegyezik három nálunk drágább országéval, és Németország is csak néhány százalékkal drágább a maga 289 forint körüli áraival. Ehhez képest az unió 16 országában 260, ezen belül tíz országban 250 forint alatt van egy liter dízel ára, a balti államokban és Máltán mindössze 210-220 forintnyi összegeket kell fizetni.

Dizel árak az EU országokban A dizel adótartalma az EU országokban
Málta 210,06 Lettország 90,43
Lettország 213,24 Ciprus 90,81
Észtország 213,82 Málta 92,37
Litvánia 218,83 Észtország 92,92
Luxemburg 220,91 Litvánia 93,81
Ciprus 225,99 Luxemburg 94,02
Görögország 237,12 Görögország 99,97
Spanyolország 239,29 Spanyolország 106,76
Szlovénia 245,13 Szlovénia 115,22
Finnország 249,72 Ausztria 118,27
Ausztria 251,13 Lengyelország 120,72
Lengyelország 252,22 Portugália 121,26
Portugália 253,53 Finnország 123,59
Belgium 257,77 Csehország 125,16
Szlovákia 259,02 Belgium 131,31
Csehország 259,07 Magyarország az adócsökkentés után 131,44
Magyarország az adócsökkentés után 262,47 Szlovákia 134,07
Franciaország 263,84 Hollandia 136,38
Dánia 268,20 Írország 138,59
Hollandia 268,82 Magyarország 142,69
Magyarország 273,41 Dánia 143,59
Németország 273,74 Franciaország 145,68
Írország 277,42 Olaszország 149,75
Svédország 279,17 Svédország 151,83
Olaszország 289,61 Németország 153,36
Egyesült Királyság 355,44 Egyesült Királyság 224,96
Forrás: GKM, 245,73 Ft/eurós árfolyam GKM 245,73 ft/eurós árfolyam

Az adócsökkentés révén a várható 260-263 forint Magyarország három helyet mozdul el az uniós listán, az árakkal alámegyünk a holland, a dán és a francia kutaknál fizetendő összegnek, de továbbra is a lista első felében, a tizedik legdrágább országként szereplünk az összehasonlításban.

A matrica is olcsóbb szombattól
Olcsóbb lesz a négynapos autópálya-matrica szombattól. A nyári turisztikai időszak leteltével, október 1-jétől a csak személyautókra vonatkozó négynapos autópálya-matrica ára 1460 forintról 1120 forintra csökken. A díjszabás szezonális változásait egy többször módosított tavalyi GKM-rendelet írja elő. Nyári hónapokban jelentősen emelkedik az autópályák forgalma, főként a Magyarországra látogató külföldiek miatt. A négynapos matricák szezonális díjemeléséből származó többletbevétel egyrészt a megnövekedett forgalom okozta nagyobb üzemeltetési és fenntartási költségek fedezésére szolgál, másrészt ennek segítségével tartható fenn a turisztikai szezonon kívül érvényes kedvezményes árszint.

Visszakúszhat az árakba a tíz forintos csökkenés

A Mol a közleljövőben nem számít a világpiaci árak mérséklődésére. Bár a Katrina és a Rita hurrikánok elvonultak, azok hatása még mindig jelentős: az átmeneti olajtermelés-csökkenés 1,5 millió hordó (1 barrel=160 liter) naponta, ez a világtermelés közel két százalékát jelenti. Ennél jelentősebb a finomítói kapacitás kiesése: összesen mintegy 5,5 millió barrellel kevesebbet dolgoznak ma fel, mint a viharok előtt, ez a kiesés a világ kapacitásának 6,5 százaléka, az USA kapacitásának azonban közel egyharmada, 29 százaléka. Ennek következtében jelentősen megnőtt az USA importja Európából: ennek volt köszönhető, hogy a Rita pusztítása előtti napokban a kész benzin jegyzésára két nap alatt 150-180 dollárral emelkedett tonnánként, ilyen mértékű áremelkedés még soha nem volt a piacon.


Klikk a képre!

Mindennek fényében a benzin világpiaci ára jó esetben stagnál a jelenlegi magas szinten. Alács Lajos, a Mol kereskedelmi igazgatója, és Horváth Ferenc a termék-előállítás és kereskedelem divízió vezetője az Index kérdésére egyaránt azt hangsúlyozták: a cég az 1-2 napos, átmeneti világpiaci ármegugrásokat még nem érvényesíti azonnal kereskedelmi áraiban, azonban ha a változások egyértelmű trendet mutatnak, elkerülhetetlen az emelés. Aligha könnyíti a helyzetet a forint jelenlegi bizonytalansága: a dollár már tartósan 205 forint feletti árfolyamon áll, és az euró bevezetésének elhalasztásával kapcsolatos hírek további forintgyengüléshez vezethetnek. Ennek eredményeképpen tartani lehet attól, hogy akár az év végéig visszakúszik az üzemanyagárakba a mostani adócsökkentéssel kieső bő tíz forint.

A dízel esetében erre még nagyobb az esély, a Mol vezetői arra számítanak, hogy a világpiaci árak rövidtávon szinte biztosan emelkednek. Ennek elsődleges oka a fűtési szezon beindulásával hagyományosan megnövekvő kereslet.

Eltűnnek a könyvek a benzinkutakról
Az APEH előírásait betartva a hazai pénztárgépek csak három áfa-kulcsot kezelhetnek. Mivel az üzemanyagok áfája az általános forgalmi adócsökkentés előtt lesz 20 százalékos október elsejétől, az év utolsó három hónapjában négy kulcs lesz párhuzamosan érvényes. Ezért a kutakról átmenetileg eltűnnek az öt százalékos kulcs alá besorolt könyvek. A nagy cégek töltőállomásain az első napokban, szombattól előreláthatólag sehol nem lehet majd könyveket kapni, de többen is jelezték, hogy például kézi számlaadással lehet, hogy megpróbálják az egyébként nem jelentős forgalmú terméket továbbra is a kínálatban tartani. A probléma a térképeket nem érinti, mivel azok a 15 százalékos kulcs alá tartoznak.