Tízezer tonna csokit eszünk meg karácsonykor

2006.11.30. 14:40
Évente 6500 tonna szaloncukrot vásárolunk, Ez azt jelenti, hogy családonként két kiló fogy. A Fogyasztóvédelmi Egyesület a drága csokik vásárlására buzdít, mert az biztos minőségi.

Magyarországon majdnem minden család vásárol csokoládéfigurákat és szaloncukrot az ünnepek alatt. Az év folyamán kevés csokifigurát gyártanak, de karácsonyra és húsvétra nagyon sokféle termékkel készülnek a gyártók. Szaloncukorból a karácsonyi időszakban 6500 tonnát értékesítenek. Ha családonként két kilogrammal számolunk, kiderül, majdnem mindegyik család vesz szaloncukrot - mondta Halbritter Mátyás, az Édességgyártók Szövetségének elnöke.

Az éves forgalom az édesiparban (és ebben benne van mindenféle édesség, vagyis a kekszek, csokoládék, cukorkák) 70 ezer tonna. Ebből nagyjából 8 ezer tonna csokifigura fogy, 5 ezer tonna karácsonykor, 3 ezer tonna húsvétkor. A hazai édesipar éves árbevétele 135 milliárd forint. Az utóbbi időben egyre nagyobb az importált élelmiszerek száma; az összfogyasztásnak nagyjából negyede külföldi édesség.

A csokifiguráknak csak 30-35 százaléka készül valódi csokoládéból, a többi bevonómasszás. A csokis termékek közül a túlnyomó többség tejcsokoládés, de mostanában megjelentek az étcsokis mikulások is. Az üzletekben általában nincsenek elkülönítve a csokis és a bevonómasszás figurák, így vásárláskor érdemes figyelni erre - figyelmeztet az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület vezetője. A társaság egyébként az idén csak a prémium termékeket vizsgálta, és mivel jó minőségűnek találta a drága csokikat, arra buzdítanak mindenkit, vásároljanak ezekből. Évente egyszer, ünnepekkor vehetünk drágább édességet is - hangsúlyozta Dömölki Lívia.

Az AC Nielsen is készül az ünnepekre: a cég a cukorka piacáról tett közzé friss kutatást. Ebből kiderül, évente 15 milliárd forintot költünk cukorkára. A korábbi években legkedveltebb töltött kemény cukorka elvesztette vezető helyét, piaci részesedése 20 százalékra csökkent, a töltetlen kemény cukorkáé viszont 22 százalékra nőtt. A gumicukor piaci pozíciója feltűnően gyorsan javult. A cukorka eladásán belül részaránya 14-ről 19, értékben pedig 12-ről 15 százalékra emelkedett.