Plusz hatvanmilliárd sztrádákra

2008.04.02. 07:39
Az idei pénzforgalmi hiányt 62 milliárd forinttal növeli a kormány minapi döntése a sztrádaépítések finanszírozásával kapcsolatban, ám az uniós szemléletű deficitszám nem változik.

Az idei pénzforgalmi hiányt megnövelheti a kormány múlt heti döntése, amivel a gazdasági tárca által kezelt gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésére eredetileg szánt 103 milliárd forintos keretet 61,8 milliárd forinttal megemelték. A kormány tervei szerint a sztrádaépítéseket egyre inkább uniós forrásokból finanszíroznák; ez a folyamat már idén megindul(na), s jövőre csúcsosodhat ki igazán, amikor is már csak uniós pénzekből épülne sztráda Magyarországon.

Az idei támogatási programok azonban késnek - erősítették meg a Napinak minisztériumi források, és ez derül ki a kormány határozatából is. A kabinet úgy döntött, hogy az ez évre tervezett uniós támogatásokat megelőlegezi, ugyanis a kivitelezőknek lassan fizetni kell. Mivel a kormány bízik az uniós támogatás megszerzésében, a 62 milliárd forintos kiadást nem ellentételezték, hanem azt majd a támogatásból - az idén vagy 2008-ban - visszapótolják. A kormány minapi döntése az ESA-egyenleget nem érinti, ám az államháztartás idei pénzforgalmi hiányát növelheti, amennyiben az uniós támogatás folyósítására csak jövőre kerül sor - közölték a lappal. Így az államháztartás pénzforgalmi hiánya meghaladja a becsült 1099 milliárd forintot.

A 2009-es költségvetés fejezeti számai szerint jövőre jelentősen csökken a gazdasági tárca mozgástere, ami annak a következménye, hogy a sztrádaprogramokat kizárólag uniós forrásokból és ppp-programokból finanszírozzák. A hétéves uniós költségvetési ciklusban a Közlekedési Operatív Programból 1700 milliárd forint hívható le - igaz, nem csak sztrádaprogramokra. Ezen felül folytatódnak a ppp-sztrádaépítések az M6-os Szekszárd-Bóly szakaszának, illetve az M60-as Bóly és Pécs közötti szakaszának építésével is.