Nem jön be a sztrádaelszámolás?
Az idei büdzsé azzal számolt, úgy lesz a deficit a GDP 4,7 százaléka, hogy az autópálya-építés feladatát az uniós módszertan szerint költségvetési körön belülre sorolt Nemzeti Autópálya Rt. (NA) átadja a jelenleg költségvetésen kívül figyelembe vett Állami Autópálya Kezelő Rt.-nek (ÁAK). A tranzakciótól azt várták, hogy egyrészt a már megépült sztrádaszakaszok értékesítéséért bevétel folyik a költségvetésbe, másrészt pedig csökkennek a kiadások. Eddig az NA 178 milliárdot fizetett be a büdzsébe. Ezt a tételt az ÁAK kötvénykibocsátásból megtéríti az NA-nak, valamint a PM korábban úgy tájékoztatta a Világgazdaságot, további bevételek származnak a piaci értéken történő elszámolásból, így összességében a bevétel akár 300 milliárd is lehet.
A VG több forrásból úgy tudja, lehetnek még meglepetések a tavalyi és tavalyelőtti hiányszámok tekintetében is. Ma Joaquín Almunia, az Európai Bizottság gazdasági és monetáris politikáért felelős tagja és Veres János pénzügyminiszter közös sajtótájékoztatót tart.
Minden tagállammal egyeztetéseket folytatunk szeptember eleje óta a hiányról - közölte lapunkkal az Eurostat. Szeptember 26-án sajtóközleményt adnak ki a 2001-2004-es évek hiányáról a 25 tagállam mindegyikénél. A korábbi években gyakran előfordult, a revideált adatok az előző évi deficitet illetően megváltoztak a korábban közzétett számokhoz képest. Arra is volt már példa, hogy több évre visszamenőleg módosították a hiányt - közölték.
A PM kabinetfőnöke a VG megkeresésére úgy fogalmazott: az Eurostat szakemberei hazánkban voltak, és főként a 2004. évet vizsgálták, de szóba került az idei év is. Hozzátette: hogy az Eurostat miként dönt bizonyos tételek elszámolása kapcsán, az akkor derül ki, amikor az intézmény nyilvánosságra hozza számait.