További Magyar cikkek
Warwasovkszy Tihamér, Székesfehérvár első embere a derék polgármester archetípusa. Nem azért, mert érdekesen tud beszélni. Az első Defint bemutató sajtótájékoztatón olyanokat mond Fehérváron, hogy mérföldkőhöz érkezett a város, amely egyébként mindig is foglalkoztatási lakmuszpapír volt.
Hanem azért, mert amint fölmerült, a Stadler alumíniumkocsitest-üzemet építene Magyarországon, intenzív lobbizásba kezdett, lenyomva a helyszínként még felmerülő Szolnokot. Így ha lesz Stadler-gyár nálunk, az Fehérváron lesz. A város minden segítséget megad, például képzési programot indít a beruházás igényeinek megfelelően, és lakástámogatást ad. Járműgyártási tapasztalat amúgy is van a megyeszékhelyen, a kipusztuló Ikarus szakembereire számítanak a stadleresek.
Biztos piacot akarnak
Hiányzik még az üzleti terv néhány eleme, mondta Peter Jenelten, a Stadler kereskedelmi igazgatója. Márpedig a vonat nem fogyasztási cikk, hogy fölhúzzunk egy gyárat, aztán egy reklámkampánnyal úgyis eladjuk, amit gyárt. Csak ha biztos a piac, akkor jön az üzem. Magyarán, az üzleti tervből a második harminc motorvonat megrendelése hiányzik, meg a minél több támogatás.
Megszületett az első Delfin
Székesfehérvár jövőre a negyvenszázalékos támogatási intenzitási zónában lesz, vagyis a beruházásnak maximum ekkora hányada lehet állami, önkormányzat segítség. Ezt már Dunai Zoltán, a Stadler Magyarország ügyvezető igazgatója mondta. A cél tehát ennyi. Tarcsi Gyula, a munkaügyi tárca szakállamtitkára egy még csak tervezett beruházásra persze nem ígért konkrét összeget, csak annyit mondott, beruházási, munkahely-teremtési, képzési támogatásra lehet számítani.
Meg fognak egyezni
Támogatásról tehát akkor lehet tárgyalni, ha van beruházás. Beruházás akkor lesz, ha van támogatás és új megrendelés. Erre a MÁV képviselője sem tesz ígéretet. Devecz Miklós személyszállítási főigazgató szerint az opció lehívása nem a vasúttársaságon múlik. Ha az első Delfinek meggyőzik őket, jöhet a többi. Ismerve a Stadler szakembereit, meg fognak győzni minket, tette hozzá.
Dunai is optimista. A fehérvári telephelyet már kinézték, a sóstói ipari park területén készülnek zöld mezős beruházásra. Az eladóval még nem írták alá a szerződést, de szerinte "meg fognak egyezni". Ha igen, az üzem hatvan dolgozója eleinte havi egy motorvonatot szerelhet össze és helyezhet üzembe. A teljes 16 milliárd forintos beruházás után pedig négyszáz ember havi négy Flirtöt.
Nőnek a Delfinek
Úgy tűnik, megoldódik az a probléma is, hogy az eredeti, botrányos tendert a MÁV túl kicsi kapacitású motorvonatokra írta ki. Az Index információi szerint a vasúttársaságnál ugyanis hamarosan megszületik a döntés arról, hogy a Delfinek egy része megnő, mert betétrészeket rendelnek hozzájuk. A Flirtök moduláris felépítéséből következő lehetőség nyomán a 211 ülőhely akár 259-re is emelkedhet. Úgy tudjuk, az is eldőlt, hogy az eredeti harminc után jöhet még ugyenennyi Flirt, vagyis a MÁV lehívja eredetileg kikötött opcióját.
Bővebben >>>
Az eredeti elképzelések szerint a Stadler motorvonatai a Dunántúl keleti részén, a budapesti elővárosi vonalakon fognak járni Tatabányára, Székesfehérvárra és Pusztaszabolcsra. Azóta a tervek annyiban bővültek, hogy feltehetően Oroszlányra és Dunaújvárosba is eljutnak majd, vagyis a Budapest–Székesfehérvár, a Budapest–Tatabánya–Oroszlány és a Budapest–Pusztaszabolcs–Dunaújváros útvonalon (1-12, 30a, 40a-42 menetrendi mező) közlekednek majd. December 10-től Tatabánya felé már az integrált és ütemes menetrend szerint járnak a (most még hagyományos) vonatok, később azonban a másik két irányba is ki akarják terjeszteni az utasbarát menetrendet, vagyis a Flirtök minden bizonnyal sűrűn fogják összekötni a fővárossal a szóban forgó területeket.