Fülöp, Jakab
5 °C
19 °C

Átadták a kosárfüles világrekordert

2007.07.23. 20:17
Elkészült Magyarország legdrágább, legszélesebb és leghosszabb hídja, amely világrekorder is a maga nemében, de nem azért, mert az ország két fele helyett egyelőre csak a két partot köti össze egymással, – olyanból már van egy Szekszárdnál –, hanem mert állítólag ez a világ legnagyobb kosárfül ívekre kábelekkel függesztett gerendahídja. A hídavatás két napig tartott, vasárnap a pórnép, hétfőn a politikai potentátok ünnepeltek. Emléktábla helyesírási hibával, összekapcsolt Magyarország és jövő minden mennyiségben az ünnepen, ahol Gyurcsány nem hajszolta az olcsó népszerűséget, inkább eltűnt. Így nem látta a még forgalomba sem helyezett híd első balesetét.

Magánakció volt, gesztus a koreaiaknak az, hogy Kóka kincstári Audijára június végén Hankook-abroncsokat szereltek – ha már Dunaújváros, a figyelmes szemlélőnek ez tűnhetett fel először, amikor a Nagyon Magasrangú Vendégek, a kormányfő és a gazdasági miniszter autója begördült az M8-as dunaújvárosi hídfőjéhez. Ezeken az Audikon ugyanis Continental abroncsok voltak, de talán majd felpörög a koreai gyár – ezen a munkások erejét és idejét nem spórolva küzdenek –, és tényleg kitermeli a magyar GDP 0,2 százalékát, a kormányzati flotta is váltani fog.

Egyébként lehet, hogy rajtunk kívül ezzel nem sokan foglalkoztak. Az emberek nagy része olvadozott a forró aszfalton, nyalogatta az ingyen fagyit, iszogatta az ingyen vizet. Beleragadtunk az aszfaltba, ami feltehetően az árnyékban 35 fok miatt ragadt – és hol volt itt árnyék –, nem pedig azért, mert az utolsó utáni pillanatokban készült el.

Munkahelyeket készítenek az útépítők

Kóka János közben most is büszkélkedett egy kicsit a koreaiakkal, ismét elárulva, hogy a koreai abroncsgyár miért is minket választott: az Érdtől megépült M6-os miatt. Nem tudott nem eszünkbe jutni, hogy amikor korábban a hiányzó Budapest-Érd szakaszról érdeklődtünk, akkor még azt mondták, hogy nem számított a koreaiak döntésénél az, van-e sztráda.

Pentele híd átadás

Márpedig most azt volt kellemes mondani, hogy infrastruktúrafejlesztés mindenek fölött, útépítés, hídépítés, így aztán erről beszélt Gyurcsány is, Kóka is, Kálmán András dunaújvárosi polgármester is. "Megtettem a tippmixen ötös kötésben" – hallottuk a hátunk mögül két ünnepi beszéd között. Ugyanő korábban telefonba azt mondta valakinek, „itt várjuk Gyurcsányt szeretettel”, ehhez képest a miniszterelnököt meglehetősen gyér taps fogadta, pedig azt hittük, ő itt annyira hazai pályán van, mint Ungváry Krisztián az ügynökbizottságban vagy Orbán Viktor egy alcsútdobozi falunapon.

Fogadnunk kellett volna arra, hogy Kóka jó szokásához híven arról fog beszélni: ahol út épül, ott munkahelyek tízezrei létesülnek, oda befektetések tízmilliárdjai áramlanak, mert Kóka tényleg erről beszélt. A Hankookról, a gyár háromszáz alvállalkozójáról, arról, hogy "nem ígérünk, hanem cselekszünk", valamint arról, hogyan lett ötszázból ezer kilométernyi autópálya.

Érdemes megfogni 50 milliárdot

Büszke beszédet hallhattunk Gyurcsánytól is, „beszéljünk a tényekről”, mondta, de aztán valahogy belecsúszott a sikerlistába a szekszárdi Duna-híd – amit tényleg 2003. nyarán adtak át, de azért ne feledjük, hogy már Orbánék elkezdték építeni –, majd a tények helyett inkább a tervek jöttek. Hallhattunk a hamarosan elkészülő viaduktról, arról, hogy hónapokon belül döntenek az M6-os folytatásáról, de megépül az M4-es, az M43-as és az M44-es is.

A miniszterelnök az 53,6 milliárd forintos kivitelezési költséget saját értelmezési környezetbe helyezte. Miközben az ember azon sopánkodott, hogy milyen drága is – erről, majd később –, ő azt mondta: ez az ötvenmilliárd sok pénznek tűnik, de az államháztartásban még a hibahatárt sem éri el. „Ebből a pénzből vagy hidat építünk, vagy szétfolyik az állami rendszerekben” – szabta szűkre a lehetőségeket a kormányfő, aki úgy érezte, ezzel a példával is azt igazolta, „érdemes megfogni 50 milliárdot”.

Méterenként 25 millió

Érdemes persze, de azért az M8-asra olyan nagyon még nem lehetünk ennyire büszkék: a tervezett 330 kilométerből a most átadott 5 kilométerrel eddig 5 kilométer készült el. Ebből 1682 méter a híd – méterenként nagyjából 25 millió forintba került, így amikor 3,7 méteres Suzukinkkal átgördültünk rajta, majdnem 100 millión ültünk –, a többi az M6-ost a 6-os és a Duna túlpartján az 51-es főúttal összekötő gyorsút.

Kattintson a nagyításhoz! (forrás: roads.extra.hu)

Ambíciók persze vannak, aminek a másfél százaléka elkészült, annak már szinte látni is a végét, legalábbis ha nagyon nézzük. Márpedig Dunaújvárosban nagyon nézik. Kálmán András tavaly óta büszkén néz Budapestre és vágyakozva Pécs felé, hiszen az M6-os egy szakaszát már forgalomba helyezték. Most már viszont, miután „megvetette a lábát az M8-as, a kitekintés Rábafüzestől Szolnokig tart”.

Három év múlva folytatják – de mit?

A kitekintés igen, az út viszont nem. Hiába büszkélkedett mindenki azzal, hogy az útszakasz és a híd elkészítése oldja az ország sugaras közlekedési szerkezetét, amíg tényleg nem jut el legalább az M7-esig és az M5-ösig az M8-as – márpedig ez 2015-nél nem sokkal korábbra várható –, addig valóban csak a környékbeliek életét könnyíti meg a 3,5 tonnásnál könnyebb járművekkel matrica nélkül használható rekorder híd.

A folytatására ráadásul még éveket kell várni. A keleti oldalon, a Dunavecse-Kecskemét-Szolnok nyomvonalon a 2007-2013-as fejlesztési terv szerint 2010-ben kezdődik az útépítés, azonban ember legyen a talpán, aki megmondja, hogy mi épül majd. A fejlesztési tervben 45 kilométeres 2x2 sávos, „gyorsforgalmivá fejleszthető út” szerepel Dunavecse és Kecskemét között, a hétfőn kiadott sajtóanyagban viszont azt ígérik, hogy 2x1 sávos autóút épül, de nemcsak Kecskemétig, hanem Szolnokig.

Legleglegleg

Persze nincs ezen mit csodálkozni, a polgármester szerint a híd a jövőbe vezet, annyira, hogy ezt csaknem tucatszor elmondta – pedig mi láttuk a túloldalon a dunavecsei tornyokat –, márpedig a jövőről köztudott, hogy nagyon bizonytalan. Mindegy, lesz, ami lesz, tudjuk mi jól, hogy az utak csak azért vannak, hogy összekössék a hidakat, bár ilyenkor mindig mosolygunk egy kicsit azon, hogy a hídépítő lobbi országa lennénk.

Lobbit itt sem látunk, de rekordot rekordok hátán igen. Ez nemcsak a jelenlegi leghosszabb magyarországi híd – erről a trónról a jövőre ígért nem Colbert híd fogja majd letaszítani –, hanem a legszélesebb is a maga csaknem 41 méterével, ez az első teljes autópálya-szélességű híd Magyarországon, külön kerékpársávval és járdával. Az építők azt mondják, ez a világ legnagyobb kosárfül ívekre kábelekkel függesztett gerendahídja, a 307,9 méteres fesztávolsággal ebben a szerkezeti kialakításban a világ legnagyobb hídja lett.

Pontosan, kis csúszással

Aztán persze ez a legdrágább magyarországi híd is, a beruházás teljes költsége, a 3,5 kilométernyi úttal együtt, 53,6 milliárd forint volt. Ha az első tervpályázatot is figyelembe vesszük, akkor hat év alatt készült el, bár Kóka szerint pontosan. Igaz, ezt a miniszter úgy értette, hogy az időjárás okozta csúszásokat nem számítva, mi pedig fellélegeztünk, hogy de jó, de jó, hát akkor nálunk mindent időjárásfaktorral korrigált precizitással készítenek el éppen határidőre.

Nézze meg képeinket!

A pontosság egyébként a forgalomba helyezésnél sem jött össze. Előzetesen azt ígérték, hogy öttől használhatja az utat a pórnép – leszámítva azokat a dunaújvárosiakat, dunavecseieket, apostagiakat és kisapostagiakat, aki vasárnap már felavatták egy népünnepélyen –, ám úgy tudjuk, még hatkor sem adták át a forgalomnak (koccanás viszont már volt rajta, a hidat autóval körbejárók közül ütközött össze két autó).

Persze ha vártak ezer évig – a hídnak hibásan, kötőjellel nevet adó Pentelét először 1007-ben említették –, akkor ez az egy-két óra már igazán nem számított, vélhették a szervezők. Akik egyébként úgy döntöttek, hogy Gyurcsánynak és Kókának nem kell az olcsó médiacirkusz, így a két kormánytag az avató után villámgyorsan eltűnt.

Infrastrukturálisan közelebb

Kóka – akinek elődje is ott volt az ünneplő tömegben, bár kérdésünkre nem tudta megmondani, hogy mint a beruházás előkészítésénél bábáskodó közlekedési minisztert hívták-e meg, „nem derült ki a meghívóból” – mielőtt elment volna, még azt is mondta, hogy a híd „infrastrukturálisan közelebb hozta Romániát”. Ezt gyorsan el is képzeltük: jön egy kamionos Romániából, a nem létező észak-erdélyi autópályán, átlép a határon, a nem létező M35-M4-esen elmegy Debrecenig, onnan a nem létező M4-esen Szolnokig, onnan a nem létező M8-ason a Dunáig, majd tovább a nem létező M8-as az M7-esig, és máris közelebb a világ.

Persze a néhány hiányzó útszakasz valószínűleg nemcsak Kókát nem zavarta, hanem Orbant sem. Ugyanis ő is gratulált a hídhoz, levélben köszöntve azt. Mielőtt bárki is azt gondolná, hogy a Pentele híd – és nem Pentele-híd – lábánál összeborult jobb és bal, gyorsan tisztázzuk: Ludovic Orbanról, a román kormány szállításügyi miniszteréről van szó.

A másik Orbán valószínűleg akkor gratulál majd, amikor ő avatja szakmányban a mostaniak által építeni kezdett utakat.