További Magyar cikkek
A Volánbusz kényszerhelyzetben
A Volánbusz Rt. gazdálkodását rendkívül érzékenyen érinti a gázolaj ára, mivel az összes költségei között közel 20 százalékos arányt képvisel - mondta el Sohár István kommunikációs vezető. "Már az eddigi árnövekedés is jelentősen meghaladta a tervezett - inflációs várakozással megegyező - 4,5 százalékos növekedést. Tekintettel arra, hogy a menetjegyek ára is 4,5 százalékkal emelkedett, a többlet költségekre a Volánbusznak nincs fedezete. Az üzemanyagáraktól függetlenül is megtett takarékossági intézkedések nem elegendőek a költségnövekedés ellentételezésére" - állítja Sohár István.
A MÁV több tízmilliós plusz költséggel számol
A gázolaj árának emelkedése - hasonlóan a közúti szektor szénhidrogén használóinál érzékelhetőhöz - a MÁV Rt. számára jelentős plusz költséget jelent. Egy egységnyi gázolajra levetítve ez a plusz költség kevesebb mint az általános kiskereskedelmi felhasználók esetében, hiszen a vasúttársaság is ún. diszkont áron, a kiskereskedelmi piaci árnál kedvezőbben szerzi be a dízelmozdonyok, dízelmotoros motorvonatok üzemeltetéséhez szükséges gázolajat. Ugyanakkor az áremelkedés ezen diszkontár esetében is jelen van, ami a MÁV Rt.-nek - a bejelentett árszint tartóssága esetén - egy hónapra levetítve több tízmillió forint plusz költséget jelent - mondták el a NAPI Online-nak a MÁV Rt. Kommunikációs Igazgatóságán.
A Kommunikációs Igazgatóságon hangsúlyozták: a jelenlegi gázolajár-emelkedéssel járó költségeket a vasúttársaság nem terheli utasaira, illetőleg a teherszállítási tarifák sem emelkednek. Helyette inkább spórolni kívánnak, elsősorban a költségek csökkentésével. Így például a vonatok vontatásakor a dízel mozdonyok helyett - a villamosított részen - villamos mozdonyok közlekednek. A kurrens üzemanyagár függvényében történik továbbá a raktáron lévő, alacsonyabb áron vásárolt üzemanyag használata. A közlekedő dízelmozdonyoknál a költségnövekedést részben az is csökkenti, hogy nincs vasúti "fűtési" szezon, azaz egyelőre a meleg időjárás miatt a vonatok fűtése nem igényel plusz üzemanyag-ráfordítást.
A Malév már korrigált
A nemzeti légitársaság - hasonlóan a világ más légitársaságaihoz - sem tudja kivonni magát a globális üzemanyagár-emelkedés hatásai alól. Mint azt korábban megírtuk, a kerozin tőzsdei ára a 2004. év végi 410 USD/tonna árról a közelmúltban 600 USD/tonna fölé emelkedett. Krebsz Adrienn, a Malév szóvivője a Napi Online kérdésére elmondta: a kőolajárak folyamatos emelkedése miatt 2005. július 12-től menetrend szerinti járatain, útvonal szakaszonként átlagosan 3 eurós pótdíjemelés mellett döntött. A mostani üzemanyagár-emelés miatt ugyanakkor nem terveznek további pótdíj-emelést.
A taxisok kivárnak
A taxisok éven belül általában kétszer hajtanak végre tarifarendezést. Az általunk megkérdezett taxi társaságok egyöntetűen úgy nyilatkoztak: mivel a második tarifarendezés augusztusban megtörtént (éppen az emelkedő üzemanyagköltségekre tekintettel), és mivel a fővárosi fix tarifarendszer bevezetése egyelőre csúszik, idén várhatóan már nem terveznek további viteldíjemelést. Mint Lengyel Sándor, a 6x6 Taxi marketing vezetője a Napi Online-nak elmondta: egy taxisnak - átlagos fogyasztású gépkocsi esetén - az üzemanyag a teljes költség mintegy 30-33 százalékát teszi ki. A legfrissebb 7 és 3 forintos drágulás körülbelül 1-2 forintos tarifaemelést tenne szükségessé kilométerenként. Egy autóra vetítve a mostani benzinár emelés - átlagos kocsival, kétnapi tankolással számolva - mintegy havi 6000 forint pluszkiadást jelent a taxisnak.