További Magyar cikkek
Pénz és autópálya
A gazdasági miniszter, amikor távol-keleti tárgyalásairól hazaérkezve bejelentette, hogy hazánkban épül az abroncsgyár, arról is beszélt: nemcsak pénzügyi támogatást (készpénzt és adó-, valamint képzési kedvezményt) nyújtottunk, hanem infrastruktúrát is. A koreaiak egyebek mellett azért mondták vissza a szlovákiai beruházást, mert az ígéretek ellenére nem épül a beruházás helyszínéül kiszemelt térségben autópálya.
A Dunaújvárosig (később Pécsig és az országhatárig) vezető M6-os gyorsút viszont épül, bár nem az eredetileg tervezett ütemben. Így kétséges, hogy jövő március 31-én ideiglenesen forgalomba helyezhető lesz-e a Fejér megyei iparváros és az érdi tető közötti szakasz. A néhány hetes késés azért okozhat problémát, mert a Hankook a napokban jelentette be: márciustól kezdené építeni dunaújvárosi gyárát.
Kilométerenként 3,4 milliárd
Ha valamennyit késik is az M6 Rt., még akkor is biztos, hogy csaknem egy éven keresztül a "levegőben lóg" majd az autópálya elsőként megépülő része. A sztráda városi szakasza (az M0 és az érdi tető közötti 11 kilométer) ugyanis a tervek szerint csak 2007. február 28-ra készül el. Kérdés, hogy ez a tény hogyan érinti a Hankook-beruházást.Az autópálya városi szakaszának, a M0-tól az érdi tetői vezető 11 kilométer hosszú útnak a beruházója a Nemzeti Autópálya (NA) Rt., a kivitelező a Vegyépszer Rt. A 11 kilométeres útszakasz 37,1 milliárd forintért, vagyis kilométerenként 3,4 milliárd forintért épül. Ez minden idők legdrágább magyarországi autópálya-szakasza lesz, ám egyben a legkomplexebb is.
Az út ugyanis végig belterületen halad, a nyomvonal alatt több kilométernyi - az autópálya-szakasznál hosszabb - közmű-, szénhidrogén-, víz- és szennyvízvezeték, valamint távközlési és villamoskábel húzódik. Emellett a szakaszon 4 csomópont épül, amelyek miatt 7,7 km hosszban többletsávokat kell építeni a biztonságos le- és felhajtás érdekében. Az NA ZRt. közlése szerint az M0-M6 elválásánál épül majd meg Magyarország első háromszintű csomópontja is.
Műszakilag még behozható
Az M6-os érdi tető és Dunaújváros közötti szakaszán már elkészült valamennyi - összesen 61 - műtárgy. Annak ellenére, hogy a hidak, csomópontok és felüljárók készen vannak, Császy Zsolt, az M6 Duna Autópálya Koncessziós (M6) Rt. igazgatója szerint is elképzelhető, hogy az útszakaszt a tervezettnél néhány héttel később adják át. Hozzátette ugyanakkor: műszakilag behozható a lemaradás. A tavaszi és nyári esőzések miatt szinte lehetetlen volt a földmunkákat időben elvégezni, bár a szokásosnál enyhébb ősz segített a helyzeten.
A koncessziós cég összesen mintegy hatvan kilométeres autópálya-szakaszt épít, az az érdi tetőtől a Dunaújvárostól délre lévő M8-as Duna-hídig vezet. Az M6 Rt. nemcsak a nevét viselő sztráda egy szakaszát építi meg, hanem az M8-asnak egy 4,5 kilométeres, a hídig vezető részét is.
Ha csúsznának is, kötbért nem kell fizetniük. Az utat ugyanis a konzorcium magántőkéből fizeti - a beruházást 16 pénzintézet finanszírozza -, annak használatáért az állam csak rendelkezésre állási díjat fizet majd. "Ha később lesz készen az autópálya, később kezdi az állam a díjfizetést, ezen fogunk veszíteni" - mondta Császy.
Havi 750 milliót fizet az állam
A rendelkezésre állási díj jövőre havi 3 millió euró (mai árakon 750 millió forint) lesz, vagyis ennyit fizet majd az állam az autópálya fenntartásáért (az összegben benne van a beruházás költsége is). A tarifát 2006-ra számolták ki, az azt követő 21 évben ezt az összeget előre meghatározott módszerrel növelik.
A szerződést a 22 év leteltével meghosszabbíthatják további 11 évvel, ezt az állam és az M6 Rt. is kezdeményezheti. A havi 3 millió euró egy úgynevezett alapdíj, ezt csökkenteni lehet, ha például az állam úgy ítéli meg, hogy nem látják el rendesen az üzemben tartási feladatot.
Csak autóút vezet tovább
Az M6-os, csak részben lesz autópálya. Dunaújvárostól délre ugyanis "autópályává fejleszthető autóútként" épül meg a horvát határig - valamint az M60-as bekötő révén Pécsig - vezető gyorsforgalmi út. Ezek éppúgy kétszer két sávosak lesznek, mint az északabbi, autópályának minősülő szakasz, de Dunaújvárostól délre már nem lesz követelmény az ellentétes irányú pályák elhatárolása zöldsávval, és a leállósáv kialakítása sem.
Uniós pénzből a határig?
Az M6-os Dunaújváros-Szekszárd közötti szakasza más szempontból jelenthet újdonságot. Ez lehet az első olyan gyorsútszakasz, amely európai uniós forrásból épül meg, a mostani tervek szerint az unió 2007-2013-as költségvetéséből kér pénzt hazánk erre a beruházásra. Éppen ezért ez az útszakasz fog utoljára megépülni - közölték a közlekedési tárcánál. A minisztériumban emellett szakértői egyeztetés folyik arról, hogy ha 2007 után ráér a Szekszárdtól délre lévő szakaszok elkészítése, akkor azokhoz is EU-s forrást vegyenek igénybe.
A jelenlegi tervek szerint azonban ennél hamarabb kellene átadni ezt a két szektort, amelyek megépítésének a módjáról már a nyáron kormánydöntés született. A kabinet akkor úgy határozott, hogy 2007 végéig, PPP-konstrukcióban épülhet meg a Szekszárd-Bóly közötti 47,9 kilométeres és a Bóly-Pécs közötti 10 kilométeres szakasz, ez utóbbi kétszer két sávos autóút lesz M60-as néven.
Kóka János közlekedési miniszter az akkori kormánydöntés után arról beszélt, kedvező esetben 2006 első felében aláírhatják a tendergyőztessel a PPP-szerződést. A minisztérium most viszont arról tájékoztatott: ha nem épülhet meg EU-s támogatással az M6-os Szekszárdtól délre, akkor "megvizsgálunk más finanszírozási módokat".