Húsz százalékkal drágulhat az autópálya-matrica

2002.11.27. 10:54
Januártól több, mint húsz százalékkal drágulhatnak az autópálya-matricák, ha a kormány támogatja majd a közlekedési tárca javaslatait. A tervek szerint továbbra sem kerül be a matricás díjfizetési rendszerbe az M5-ös autópálya, az M7-esért viszont jövőre már fizetni kell - írja szerdai számában a Népszabadság.
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium számításai alapján várhatóan több mint 20 százalékkal drágul jövőre a sztrádamatrica. A szaktárca még nem döntött az áremelés pontos mértékéről, ám az előterjesztett változatokból a Népszabadság információi szerint legalább tízszázalékos díjemelést tart szükségesnek.

Ha a kormány ezt a javaslatot támogatná, a matrica így is több mint 20 százalékkal drágulna, hiszen egy nemrég született törvénymódosítás értelmében ugyanis az autópálya-használati díjat az eddigi 12 százalékkal szemben 25 százalékos áfa terheli jövőre, ami önmagában több mint tízszázalékos áremelkedést okoz január elsejétől.

Még az idén több autópálya-szakaszt adnak át

Más javaslatok szerint a sztrádahasználat díját akár 30-40 százalékkal is emelni kellene, 2003-tól ugyanis jelentősen nőnek a díjas autópályák fenntartási költségei. Ennek oka, hogy a matricával használható sztrádahálózat hossza 160 kilométerrel növekszik: az M3-as autópálya új, 60 kilométeres szakasza Füzesabony és Polgár között várhatóan december 5-re készül el, a felújított M7-est pedig ma adják át a forgalomnak. A balatoni sztráda használatáért január elsejétől szintén fizetni kell.

A matrica tehát az M3-as és az M1-es autópálya mellett az M7-esre is érvényes és kötelező lesz, továbbra sem használható viszont az M5-ösön.

El sem kezdtek tárgyalni

Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter a választások után bejelentette, hogy tárgyalásokat kezdeményez az M5-öst üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt.-vel a matricás díjrendszer kiterjesztéséről az utolsó koncessziós sztrádára, a Népszabadság információi szerint azonban a tárgyalások máig el sem kezdődtek.

Ez a késlekedés áll a hátterében annak a tegnapi bejelentésnek, miszerint a tárca vezetője hétfőn menesztette az M5-ös autópálya miniszteri biztosát, és a koncessziós társasággal folytatandó egyezkedésre Kovács Ferenc helyettes államtitkárt kérte fel.