Nemrég a befolyásos Jan Kulczyk, a mesés magánvagyonnal rendelkező üzletember, akit korábban a Mol tanácsadójaként mutattak be, úgy nyilatkozott, hogy szerencsésebb volna a PKN Orlen és a második legnagyobb olajfinomító, a Rafineria Gdanska összevonása, majd egy OMV-Mol-PKN közös közép-európai mamutcég létrehozása. A lengyel kormány ezzel párhuzamosan a gdanski finomító eladásának időpontját a negyedik negyedévre tette, s mivel az eddigi gyakorlat alapján ehhez még nyugodtan hozzá lehet képzelni néhány hónap csúszást, ez nem mond ellent a fenti gondolatmenetnek.
Csúszik a szerb olajvállalat privatizációja
Közben a Mol másik kiszemelt akvizíciós célpontja, a szerb Beopetrol eladásával kapcsolatban is rossz hírek érkeznek. A szerb kormány júniusra ígérte az ország második legnagyobb, 203 benzinkútból álló hálózatával rendelkező cég eladását. A kérők is felsorakoztak, a Mol mellett a legnagyobb kelet-közép-európai kúthálózattal rendelkező OMV, a Lukoil és a görög Hellenic Petroleum is érdekeltségét fejezte ki. A Bloomberg hírügynökség Alexander Vlahovics privatizációs miniszterre hivatkozva közölte, hogy a júniusi időpontban nem lehetne sikeresen privatizálni a Beopetrolt.
A privatizátor érvelése szerint előbb a jelenlegi importbenzinről át kell térni a hazai finomított termékek árusítására, ez vonzóbbá teheti a céget. A miniszter szerint 2-3 hónapos késedelmet szenvedhet a privatizáció, de ez megéri, hiszen - mint mondta - jobb két-három hónapot várni egy "szupersikeres" eladás reményében, mint sietni és kudarcot vallani.
Marad az INA
A Mol előtt tehát egyelőre külföldi projektként csak az INA 25 százalékos részesedésére kiírt tender maradt, ami talán nem is olyan nagy baj annak fényében, hogy itthon a gázárszabályozás rendezése még legalább fél évet vehet igénybe. Amennyiben a magyar kormány tartja a törvényjavaslat őszi beterjesztésére tett ígéretét, úgy a Mol jó eséllyel jövőre már egy kalkulálható gázbevétellel és rendezett hazai helyzettel a háta mögött vághat bele az újból megnyíló akvizíciókba.