További Magyar cikkek
A fapados légitársaságok magyarországi megjelenése után, a 2004-2006 közötti időszakban folyamatosan csökkent a Volánbusz nemzetközi utasainak száma. A fapadosok piacra lépése előtt átlagosan 150 ezer utasuk volt évente, 2006-ban 80 ezer utast szállítottak – vázolta fel a helyzetet Fajcsák Lajos forgalmi és kereskedelmi igazgató. A csökkenő tendencia ekkor megállt, a társaság által indított járatok számát, útvonalát sikerült a tényleges utazási igényekhez igazítani. Tavaly már emelkedett utasforgalom, 2007-ben már 89 efő utazott a Volánbusz nemzetközi járatain.
Rövid utaknál versenyképes
Tempo százas engedély
Az OrangeWays buszai gyorsabban haladhatnak az átlagosnál, megkapták az úgynevezett tempo százas engedély. Ennek feltétele azonban, hogy a buszon mindenkinek be kell csatolni a biztonsági övet. Sok országban, például Németországban ezt ellenőrizni is szokták: az ellenőrök a busz mellé hajtanak, kamerával benéznek a buszba, vannak-e álló emberek, illetve mindenki becsatolta-e az övét.
A fapadosok tehát sok utast csábítottak el néhány ezer forintos repülőjegyeikkel. A Volánbusznál elsősorban a hosszabb utaknál érzik a hatást, az ezer kilométernél távolabb utazók döntő többsége a gyors eljutást biztosító repülőjáratokat választja. Hét-nyolszáz kilométer jelenti azt a határt, amikor a városközponttól-városközpontba közlekedő autóbusz reális alternatívája lehet a repülőnek. Fajcsák Lajos szerint a fapados repülős utazás ilyen távolságon belül, már a teljes eljutási időt nézve sem sokkal rövidebb az autóbusznál, a reptéri megközelítési költségeket valamint a repülőterek illetékdíjait is figyelembe véve pedig drágább. A diszkont légitársaságok ugyanis általában nem a központi repülőtereket választják.
A verseny azonban nem csak a távolságtól függ, nagyon fontos még az infrastruktúra, vagyis az autópályák kiépítettsége. A nemzetközi buszos utazás pozícióját javította a schengeni térséghez való csatlakozásunk, mert az időveszteséget okozó határátlépések megszűntek az Európai Unión belüli utaknál.
A Volánbusszal utazók jelentős része előnyben részesíti az egy éjszakás autóbusz utakat, mert így nem vész kárba az utazási idő és egy-egy éjszakai szállásköltség is megtakarítható. A nappali utazást kedvelők számára pedig élményt jelent a külföldi tájakon való buszozás.
Hasonlóan nyilatkozott a nemrég indult OrangeWays busztársaság vezérigazgatója is. Kovács Miklós szerint abszolút versenyképesek a fapadosokkal a rövidebb utaknál. Arra a felvetésre, hogy miért indítottak busztársaságot, amikor az utazók többsége a diszkont légitársaságokat választja, azt a választ kaptuk, hogy az egyik cél az autóbuszos közlekedésről kialakult negatív kép megváltoztatása volt.
Új módszerek
A fapados üzleti modell lényege, hogy a cég a lehető legminimálisabbra próbálja lecsökkenteni költségeit, hogy a versenytársaknál olcsóbban kínálhassa termékét. Az egyik legáltalánosabb módja a költségcsökkentésnek, hogy a jegyeket online lehet megrendelni, nem kell drága kirendeltségeket fenntartani. A busztársaságok igyekeznek követni a példát. Az OrangeWays döntően az interneten árulja jegyeit, persze van szerződésük néhány utazási irodával is, hiszen Magyarországon még nagyon sok utazni vágyónak nincs internethozzáférése. Kovács Miklós szerint azonban a sokkal több jegyet értékesítenek online, az emberek kezdenek hozzászokni a netes vásárlásokhoz.
A Volánbusz is hasonló úton indult el, náluk is lehet online jegyet vásárolni. Ezen kívül különböző kedvezményekkel próbálnak utasokat csábítani. Kedvezményeik egy részével az utasok meghatározott körét célozzák (például fiatalokat, kisebb csoportokat), gyakran időszakos akciókat hirdetnek, vagy úti cél szerint ajánlanak kedvező árú utazást (például egy napos bécsi kirándulásra). A bécsi járatra ráadásul mobilon is vehetnek jegyeket az ügyfelek.
Az OrangeWays ezen kívül egyéb kényelmi szolgáltatásokkal is igyekszik elcsábítani az utasokat a fapadosoktól: minden járaton van például utaskísérő, a jegyek ára magába foglalja a hideg és meleg italokat, filmeket vetítenek az úton. A cég novemberben indította első járatait, az első évben 59 százalékos kihasználtsággal számolnak. Kovács Miklós szerint az első néhány hét foglalásai alapján ez tartható lesz.
A legnépszerűbb úti célok mindkét busztársaságnál Prága, Krakkó és Bécs.