Fapadosok árasztják el az egész világot

2007.12.01. 08:44
Légitársaságok, szállodaláncok, autókölcsönzők, éttermek, fodrászat – a fapados modell annyira elterjedt az egész világon, hogy már szinte minden ágazatban megtaláljuk. De mit jelentenek a fapados üzleti módszerek és miért olyan sikeresek?

A fapados modell lényege, hogy a cég minimálisra próbálja csökkenteni minden költségét, és a piaci versenytársaknál alacsonyabb árakat kínál. Azt gondolnánk, mivel olcsóbban kínálja szolgáltatásait, ezért kisebb profitra tesz szert. A tapasztalat azonban azt mutatja, általában nagyobb a nyereségük a fapados modellt követő cégeknek. A fogyasztók hajlandóak lemondani bizonyos szolgáltatásokról, ha cserébe kevesebbet kell fizetni.

Légitársaságok

Magyarországon a fapados név a diszkont légitársaságok megjelenésével vált széles körűen ismertté néhány évvel ezelőtt. Az üzleti modell az Egyesült Államokból származik, az első fapados légitársaságok ott váltak sikeressé, Európában a kilencvenes évek elején jelentek meg.

A diszkont légitársaságoknak nagyon sok közös ismérvük van. Csak egyféle osztály van a fedélzeten (általában turista, de ismerünk business osztályú fapados járatokat is). Egy típusú repülőgépből áll a flottája, ezzel jelentősen csökkenti a karbantartási és oktatási költségeket. A repülő fedélzetének minimális a felszereltsége, nincsen rádió, nem adnak filmet. Nincsenek helyjegyek, az utasok az érkezés sorrendjében foglalják el az üléseket. A jegyeket az interneten lehet megrendelni, nem kell költséges kirendeltségeket fenntartani. A repülőgépeket maximálisan kihasználják, csak nagyon kevés időt töltenek a repülőtereken, folyamatosan úton vannak.

Fontos, hogy nem a fő repterekre érkeznek, általában a kisebbeket, a városoktól távolabb lévőket választják. Az ott dolgozók egyszerre több munkakörben dolgoznak, a fedélzeti személyzet például gyakran maga takarítja a gépet a nap végén. A fedélzeten nem adnak ételt, mint a hagyományos légitársaságok, bár lehet külön vásárolni.

Nem egyértelmű, melyik volt az első fapados légitársaság a világon. A legtöbben az 1971-ben indult Southwest Airlinest tartják annak, de van, aki szerint a Pacific Southwest Airlinesé az elsőség. Európában az első légitársaság, amely a fapados modell alapján üzemelt, az 1991-ben alapított Ryanair volt, a második az 1995-ben indított EasyJet. Az ezredfordulóra az egész világon működtek diszkont légitársaságok, és komolyan fenyegetik a hagyományosakat.

Magyarországon már évek óta jelen vannak a fapadosok. A két legnagyobb a SkyEurope és a Wizz Air volt, de előbbi néhány hónapja kivonult az országból. Európa két legnagyobb fapadosa is jelen van már, az EasyJet évek óta, a Ryanair az idén indította első járatait.

Hotelek

A fapados modell annyira bejött a légitársaságoknak, hogy más ágazatokban is elkezdték másolni. Például a szállodaiparban is megvetette lábát a módszer. A jellemzők ugyanazok. Minimális szolgátatásokkal várják a vendégeket, a szobák berendezése is egyszerű, tévét vagy takarítást például felárért lehet kérni. Nincs szobaszervíz, nincs bár. Egy 40-50 szobás hotelhez alig 4-5 fős személyzet tartozik. A fapados szállodákban általában nincs étterem, de mivel törekszenek arra, hogy a város viszonylag központi helyén legyenek, így a közelben van étkezési lehetőség is.

A szobákat itt is az interneten lehet lefoglalni, és ugyanaz a szabály, mint a légitársaságoknál: minél előbb jelentkezik a vendég, annál olcsóbb. Az árak a hotel telítettségével változnak. Magyarországon október elején nyílt meg az első fapados szálloda.

Autókölcsönzés

Nyugat-Európában az egyeurós autókölcsönzők jó üzletnek számítanak. Nagy-Britanniában és Ausztriában már évek óta sikerrel működnek ezek a cégek. Ausztriában a volt Forma-1-es pilóta, Niki Lauda működtet ilyen kölcsönzőt. Budapesten három évvel ezelőtt indult az egyeurós autókölcsönzés. A cég csak az interneten fogadott el megrendelést, az autókat egy napra lehetett bérelni. Minden nap nyolc és tizenegy között lehet foglalni autókat a következő napra, és csak a visszaigazolást követően lehet átvenni a gépkocsikat.

A cég a költségeket az autókra elhelyezett hirdetésekből fedezte. Éppen emiatt a kölcsönzőknek vállalniuk kellett, hogy minimum napi harminc kilométert tesznek meg, nem közlekednek autópályán, nem hagyják el a fővárost, lemossák és kitakarítják a Smartokat, mielőtt visszaadják azokat.

Éttermek

Ha előre tudja, mit akar enni, és ezt az interneten előre meg is rendeli, az étlapon szereplő ár feléért is vacsorázhat – ez az alapkoncepciójuk a fapados éttermeknek. Az egy éve indult fapadosetterem.hu online foglalási rendszer alapgondolata az volt, hogy minél előbb rendel valaki a portálon lévő vendéglátóhelyek étlapjáról, annál kisebb lesz számlájának végösszege. Nemrég megújították a szolgáltatást, és azok is tudnak foglalni, akik nem tudják eldönteni előre, mit fogyasztanának.

Az étteremnek megéri, mert a foglalási rendszer az éttermek üres székeit hivatott feltölteni. További előnyt jelent, hogy az előre leadott rendelésekre az éttermek fel tudnak készülni, így a várakozási idő jelentősen csökken. A vendégnek azért éri meg, mert olcsóbban ehet az étteremben, az átlagos megtakarítás 25-35 százalék.

A fapados modell a lehető legváratlanabb helyeken is felbukkan, Strasbourgban például egy fodrászatban. A fodrász megmossa a vendég haját, levágja, befesti, de nem szárítja meg. Azt a vendégnek kell. Az ötlet bejött, a tulajdonos ma már 35 hasonló szalont működtet.