További Magyar cikkek
Várhatóan az év utolsó, vagy a jövő év első napjaiban dönt a MÁV igazgatósága a Stadler-motorvonatok beszerzésének bővítéséről. A botrányos MÁV-tendert eleve úgy írták ki, hogy a 30 jármű mellé még harmincat kérhetnek, egyrészt ennek az opciónak a lehívásáról határoznak. Az eredeti eljárásban már megalkudtak az árra is, a darabonként 4,82 millió euróba kerülő Delfineknél 100 ezer euróval olcsóbb lesz a második adag.
Kicsi a Delfin, de növésre hajlamos
A tendergyőztes Flirtök négyrészesek, kétszáz fix, további 11 lehajtható ülőhelyet és (négyzetméterenként három fővel számolva) 164 állóhelyet tartalmaznak. Ez a kapacitás nem igazán optimális a budapesti elővárosi forgalomban, ahol a frekventáltabb vonalakon a reggeli és délutáni csúcsban már ma is több az utas, egyes előrejelzések pedig a forgalom növekedését jósolják, például a fokozatosan bevezetendő új, utasbarát menetrend következtében. Magyarán a kicsi Delfinek vagy nagyon zsúfoltak lennének, vagy nemcsak kettesével, de esetenként hármasával kellene járatni őket, ami pazarlás.
Megszületett az első Delfin
A Stadler motorvonatai (miként versenytársai) azonban szerencsére moduláris felépítésűek, a középső két (motort, hajtott kerekeket nem tartalmazó) betétrészhez hasonló további egységek beiktatásával könnyen bővíthető. A MÁV terveiben további két betét betoldása szerepel. Ha mindkettő a 48 ülést és körülbelül 35-40 állóhelyet hordozó modul lesz, a hatrészes Orkák már háromszáz körüli ülő utast vihetnek majd. Ha azonban a MÁV úgy dönt, az alapkivitel egyetlen - mozgáskorlátozottaknak is való - vécéjét szeretné még eggyel kiegészíteni, természetesen kevesebb ülőhely lesz.
Ezúttal fix, ki nyeri a tendert
Az Index információi szerint még az sem dőlt el, hogy harminc vagy hatvan betétrészt rendelnek, azaz a Delfinek negyede (15) vagy fele (30) orkásodik. A betoldás mindenképp javít az ajtóhelyzeten, a MÁV által eredetileg rendelt kivitelben ugyanis az orrokban kevés az ajtó, a betétegységek mindegyikében van viszont.
Úgy tudjuk, a Stadler 800 ezer eurót kér a betétrészekért, az alku végén bizonyára ennél valamivel alacsonyabb ár alakul ki. A vásárlásra közbeszerzést kell kiírni, de a közbeszerzési törvény is elismeri azt a helyzetet, hogy Stadler-betétrészt csak a Stadler tud szállítani, azaz ilyenkor nem kötelező a verseny, úgynevezett tárgyalásos eljárásban kell megalkudni a gyártóval.
A Flirt MÁV-os festésben próbaútra indul
Az eredeti harminc Flirtnek a szerződés szerint 2007 márciusa és 2008 márciusa között kell munkába állnia. (Az első, fényképeinken látható példány már kész van, néhány nap múlva jön Magyarországra.) Az újabb harminc hasonlóan, a döntés után 12-24 hónappal jöhet. A betétrészek hamarabb elkészülhetnek, akár 6-7 hónap alatt, vagyis az első széria vége is készülhet eleve hatrészesnek, esetleg a már kész vonatokba is beépíthetik utólag a pótlást.
Orcinus orca albaregiensis
Az új rendelések részben már Magyarországon készülhetnek. A Stadler tervei szerint ugyanis a székesfehérvári gyár kocsitestüzeme 2008 első napjaitól üzemel teljes kapacitással. Ugyanitt az összeszerelő üzem már fél évvel hamarabb munkába állhat, így már az első széria utolsó harmadába kerülhet magyar hozzáadottérték.
Feltehetően Fehérváron kell megoldani a hosszabb vonatok karbantartását is. Az eredeti szerződés szerint felépülő pusztaszabolcsi üzemcsarnok ugyanis csak 85 méter hosszú lesz (nem fért el nagyobb a MÁV által felkínált ingatlanon). Ide vígan beférnek a 74 méteres Delfinek, de az Orkákat nem véletlenül nevezik (bár helytelenül) bálnáknak is, 106 méteres testük kilógna a szabolcsi csarnokból.
A MÁV egyes tervei szerint az új Flirtök a két váci vonalra kerülnek (a 70-es Budapest-Vác-Szobra és a 71-es Budapest-Veresegyház-Vácra). Mások szerint a már említett okokból nagyobb kapacitásra lesz szükség az első Delfin-széria kijelölt vadászterületén, a Dunántúl keleti részén az elővárosi vonalakon. Vagyis az új Delfinek, köztük az Orkák zömének is lesz munkája itt, a Budapest-Székesfehérvár, a Budapest-Tatabánya-Oroszlány és a Budapest-Pusztaszabolcs-Dunaújváros útvonalon (1-12, 30a, 40a-42).