További Magyar cikkek
A hely kötelez
A felső kategóriás vendéglátó és szórakozóhelyek imázsa miatt sem jellemző az, hogy lefele mozduljanak el áraikban - mondta az Indexnek Jankura László. A Bacardi-Martini Hungary kft. marketing menedzsere nem tud olyan, termékeiket áruló szerződéses partnerüktől, ahol azért kértek volna új itallapot vagy más promóciós anyagokat, mert az alacsonyabb árakat kívántak volna feltüntetni rajtuk. Ugyancsak elvétve ismer árcsökkentésre hajlandó vendéglátó egységet Mosonyi Csaba, az egyebek között a Chivas Regal és a Jameson whiskyket forgalmazó Pernod Ricard Hungary kft. brand menedzsere. Említett termékeik ára azonban 15-20 százalékkal is olcsóbb lett a hipermarketekben.
A Zwack ugyancsak lépett: "már márciustól csökkentettük átlagosan 20 százalékkal az általunk forgalmazott Johnnie Walker skót whisky és mintegy 15-17 százalékkal a Baileys ír krémlikőr árát" - mondta el Kerényi Péter marketing igazgató. A Bols Hungary reklámkampányban is jelezte, május elsejével 30 százalékkal viszi le a Jagermeister árát, aki azonban ezzel élni akar, a hipermarketekben kell keresnie a terméket. Illés Balázs, a Bols Hungary vendéglátóhelyekkel és hotelekkel foglakozó menedzsere szerint lényegében csak a legalacsonyabb besorolású vendéglátó egységekben lehet arra számítani, hogy az ezen kocsmákban eddig alig-alig fogyó prémium italok árát lejjebb viszik a forgalom növelése érdekében.
Még mindig drágább az alkohol itthon, mint az EU-ban
A vendéglátósok magyarázata az árak szinten tartására a forgalmazók szerint egyebek között az is lehet, hogy a hasonló helyeken az uniós országokban is hasonlóak vagy magasabbak az árak. Ugyanakkor az uniós bolti átlag ár még a most bekövetkezett csökkenés ellenére is alacsonyabb, mint a magyar, így az ottani szórakozóhelyek és éttermek voltaképpen még nagyobb profittal dolgoznak. Az árak persze szórnak, az égetett szesz lényegesen drágább például az északi, mint a déli országokban. És persze a vendéglátósok maguk hivatkoznak arra is, hogy az elmúlt időszakban több lett az adó, magasabb a rezsiköltség és a benzinár, sok helyen emelkedtek a bérleti költségek, ám ennek ellenére nem - vagy nem jelentősen - emeltek az elmúlt fél-egy évben.
Az olcsóság veszélyei
Ahogy vendéglátósoknak, úgy a forgalmazóknak is vigyázniuk kell egy ár- illetve marketing-politikai alapigazságra: egy termék presztízsének nem tesz jót, ha hirtelen a már megszokott magas ár alá zuhannak. A prémium márkák különböző technikákat választottak ennek kivédésére, többen már az év első felében, a vámmentes kontingenseket kihasználva megkezdték az árak csökkenését, illetve május elsejétől, a vámok eltörlésétől függetlenül készülnek arra, hogy a jövőben is tesznek kisebb lépéseket. Ugyanakkor a Bols kifejezetten a csatlakozás napjára időzítetett, és ezzel összefüggésben harangozta be a Jagermeister egyidejű, 30 százalékos csökkentését.
Nem lett tömegcikk a márkás ital
Tavaly februárban egy üveg Metaxa 2899, most 2299 forintba kerül, egy Hennessy-ért pedig közel négyezer forinttal kell kevesebbet fizetni mint korábban a Tesco áruházakban - mondta el az Indexnek Danks Emese, a hipermarketlánc szóvivője. Az elmúlt időszakban 20-30 százalékkal csökkent a whiskyk ára is, valamennyi töményitalt figyelembe véve 17 százalékos az árcsökkenés az elmúlt egy évre vetítve. Bár a márkás alkoholok továbbra sem minősíthetőek tömegárunak, némi, a prémium márkák irányába való eltolódás megfigyelhető a forgalomban: az import italok 4-5 százalékkal javítottak eladási mutatóikon hazai konkurenseik rovására.
A vodka kimaradt a körből
A látványos árcsökkentésből egyedül a vodkák maradtak ki, a prémium márkák mindegyike lényegében ugyanannyiba kerül, mint korábban. Illés Balázs szerint - a Bols egyben az Absolut forgalmazója is - ez arra vezethető vissza, hogy a vodkák az elmúlt években a magyar piacon aláárazottak, azaz más italokkal összehasonlítva olcsóbbak voltak. Így ezek esetében most a forgalmazók nem adják vissza a vámcsökkentés miatti pluszt, igaz, a vodkáknál a csökkentés nélkül sem éri meg néhány száz kilométerrel arrébb vásárolni: az uniós országokban jellemzően ugyanis a színtelen gabonapárlat drágább, mint az átlagos prémium whisky.