További Magyar cikkek
A Budapest Szíve Program keretében ugyanakkor megnyílhat az út a korábbi pompa visszanyeréséhez, a keleti kereskedelmi folyosó felélesztése már nem csak a Rákóczi és Kossuth Lajos utcákat érintheti, hanem meghosszabbodhat a Kerepesi úttal, így teremtve kapcsolatot a Dunával, az V. kerülettel és az Örs vezér térrel. Sokan az Andrássy út megújulását emlegetik példaként, de a rehabilitálhatóságon kívül, a két szakasz helyzete merõben másnak nevezhetõ. A keleti-kereskedelmi folyosó valószínûleg nem a prémium márkák számára lesz vonzó, teljesen más adottságokkal rendelkezik. Nap, mint nap rengeteg ember fordul meg környékén, ezért igazán nagy potencia rejlene kiskereskedelmi szerepének újraélesztésében.
Mi a helyzet most?
Ha számoknál akarunk maradni, akkor már eddig sem volt elhanyagolható szerepe a területnek, hiszen a Váci út után itt található Budapest legnagyobb irodafelülete, összesen 77 763 négyzetméter, míg a szállodai szobaszám tekintetében messze megelõzi, 1874 szobájával Budapest más részeit, hiszen a második Andrássy út csupán 686 szobával büszkélkedhet. A nemrég átadott Aréna plázával pedig Budapest legnagyobb bevásárlóközpont területe található a folyosó vonalán, 103 ezer négyzetméterével, így utasítva maga mögé a Váci út 79 ezer négyzetméteres nagyságrendjét.
A Sugár, mozival történõ bõvítése, már régóta fennálló igényt elégített ki, és mutatja a folyosó Örsig történõ kiterjesztésének relevanciáját is. A meghosszabbítást egyébként még más létesítmények is erõsítik, így a Puskás Stadion, a Kincsem Park, és a Budapest Sport Aréna, melyek sok látogatóra, így a környékre települõ üzletek nagy keresletre tarthatnak számot, a terület rehabilitációja után.
Nagyszabású tervek
Három-négy éve egy olyan trendet lehet megfigyelni, hogy a korábban a plázákba vonuló kereskedõk, egyre nagyobb érdeklõdést mutatnak a Belváros iránt, mely forgalom, és üzletméret szempontjából is kitûnõ helyszínnek bizonyulhat. A nemzetközi márkák jellemzõen 1-3 ezer négyzetméteres üzlethelyiséget választanak maguknak, melyet egy pláza egyszerûen képtelen biztosítani. Az elõbb említett tendencia pedig növelheti a reményeket arra vonatkozóan, hogy újra magára találjon a Rákóczi út régi üzletsora. A másik irányzat, a plázaépítések hulláma is tovább folytatódhat, ezt bizonyítja a felhúzott Aréna mellett az Árkád II. tervezett megépítése is, így teremve pozitív externáliát a melléjük települõ vállalkozásoknak.
A korábban említett iroda és kereskedelmi területekre vonatkozó számok a jövõben tovább emelkednek a jelenleg folyó projektek következtében. Az irodafelület több mint a már meglévõ felével, 42 ezer négyzetméterrel növekszik várhatóan a következõ idõszakban, míg a kereskedelmi területek illetõen további 12 ezer négyzetméter áll fejlesztés alatt. Az adatokból jól tükrözõdik a keleti-kereskedelmi folyosó felértékelõdése, s a fellendülés reményét csak tovább fokozhatják a közelmúltban tett ingatlanfejlesztõi bejelentések. A nagyszabású beruházások körét gazdagítja a Keleti környékének megújulásába szépen illeszkedõ új irodaház, a Galéria, mely a spanyol ingatlanfejlesztõ Gestesa projektjeként valósulhat meg 30 millió euróért. A 2009 végére elkészülõ projekt 27 080 négyzetméteres alapterülettel büszkélkedhet majd, ahol nem csak irodák kaphatnak helyet, hanem az épület földszintjén nagy nyilvános, közösségi tér is kialakításra kerül.
A Blaha Lujza téren az Ablon fejlesztésében 80 millió eurós beruházás keretében felépülhet egy Marriott szálloda, valamint 2009 végéig kiskereskedelmi üzleteket adhatnak át, ezzel is hozzájárulva a tér belvárosi, és központi szerepének erõsítéséhez. A tervek jó kilátásait támasztja alá, hogy átlagosan 300 ezer ember fordul meg egy hétköznap során a téren, ami óriási vásárlóerõ potenciát jelent, ha figyelembe vesszük, hogy a Westendben átlagosan napi 70 ezer látogatóról lehet beszámolni. Az elõbbiekben rejlõ lehetõségek felismerésérõl tanúskodik, hogy a Corvin Áruház is a terjeszkedés különbözõ formáiról gondolkodik, így felmerült kulturális központ, vagy kereskedelmi központ fejlesztése is körülbelül 7-15 milliárd forint értékben.
Az Örs vezér téren a jól menõ Árkád mellett hamarosan megépülhet az Árkád II., melytõl ikertestvéréhez hasonló jó eredményeken várnak, kihasználva a tér, az agglomerációs közlekedésben betöltött jelentõs szerepét, s az ott egy átlagos nap alatt megforduló hatalmas embertömeget. Hamarosan megújul a már korábban említett Úttörõ áruház helye is a Kossuth Lajos utcában, ahol 4000 négyzetméteres iroda, 190 szobás, négycsillagos hotel, étterem, fitnesz- és egészségközpont, valamint kiskereskedelmi felületek kapnak helyet a TerraConsult fejlesztésében, 35 millió euróból, 2009 tavaszára elkészülõ First Site Hotel projektjének keretében.
Veszélyek és késlekedés
A tervek tehát már léteznek, kérdés azonban, hogy a megvalósítani szándékozott nagy volumenû projektek elérik-e a kívánt eredményt, az eddigi tendenciák ugyanis némi kétséget ébreszthetnek. A kétkedés oka, hogy az eddigi fejlesztések, a szép szállodák felújított patinás épülete, vagy akár az East-West Business Center és az EMKE sem segítette elõ a környezõ házak megújulását, a Rákóczi utat továbbra is a lepusztultság jellemezte. Ahhoz, hogy valóban vásárló és üzletcsalogató legyen, véleményünk szerint gyalogos barátabbá, élhetõbbé kell válnia az utcáknak.
A Kerepesi utat illetõen pedig meg kell jegyezni, hogy bár a tömegközlekedés szempontjából sokak szerint elõnyös helyzetben van, az mindenképpen elgondolkodtató lehet, hogy az Aréna most mégis az ezzel kapcsolatos megoldáson töri a fejét a látogatószám növelése érdekében, a gyalogos közlekedéstõl sokan visszariadnak a környék lepusztult állapota miatt. A fõvárosnak komoly tervei vannak a Keleti környékének megújítására is, ez azonban szorosan összekapcsolódik a metróépítés befejezésével, ami az eddigi késések miatt is legkorábban csak 2011-ben készülhet el, de már elõre tudható, hogy jelentõs csúszások várhatóak az idõpontot illetõen. Összességében tehát a legnagyobb veszéllyel az fenyeget, hogy mivel a keleti kereskedelmi folyosó hosszú, s éppen ezért nagy területet foglal magában, a megvalósítani kívánt beruházások nem tudják majd elérni a térség rehabilitációjának beindulását, és csupán önálló kis szigetek lesznek a Kossuth, Rákóczi, és Kerepesi utak vonalán.