Ferenc, Olívia
-4 °C
4 °C

A légiközlekedés 2000-ben zárt utoljára nyereséges évet

2006.09.11. 08:56
Már látszik a fény egy ötéves alagút végén, van okunk óvatos optimizmusra - ezekkel a szavakkal kezdte beszédét Giovanni Bisignani, az IATA, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség elnöke a szervezet júniusi párizsi kongresszusán tartott helyzetértékelésében. A 2001. szeptember 11-ei terrortámadás a magyar légiközlekedés fejlõdésére is rányomta bélyegét, de a hazai forgalmi adatok alapján gyorsabb volt a felépülés.

1,67 milliárdos, 9,6 százalékos növekedést jelentõ utasszám - az adat a légiközlekedési iparág imponáló 2000-es statisztikájából, azaz az utolsó boldog békeévbõl való. A társaságok akkor további folyamatos bõvüléssel számoltak, és futotta volna az ehhez szükséges fejlesztésekre is, hiszen a ma már pazarlónak minõsített gazdálkodásuk mellett is többségük nyereségesen tudott mûködni.

Csõdbõl csõdbe

2001-ben - döntõen a forgalmi adatokban negatív rekordokat hozó utolsó négy hónapban bekövetkezett visszaesés miatt - a forgalom nominálisan is csökkent, 2,9 százalékkal kevesebben, 1,64 milliárdnyian választották a repülést. Az igazi csapást azonban az jelentette, hogy a korábbi növekedési ütemnek vége volt. A 2002-ben 0,1, 2003-ban 1,4 százalékos forgalombõvülés azt jelentette, hogy az iparág éveken át képtelen volt hozni a 2000-es szintet.

Légiközlekedés számokban
2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006*
Bevétel (milliárd $) 329 308 306 322 379 423 448
Utasszám (millió fõ) 1672 1640 1639 1657 1887 2030 2165
Utasszám-növekedés (az elõzõ év százalékában) 9,6 -2,9 0,1 1,5 14,0 7,6 6,7
Kiadások (milliárd $) 318 319 311 323 376 409 441
Üzemanyag-költség (a kiadások százalékában) 14 13 13 14 16 22 26
Nettó profit (milliárd $) 3,7 -13,0 -11,3 -7,6 -5,6 -3,2 -3,0
* várható

Ez részben csak közvetve volt a szeptember 11-i támadás hatása: a légiközlekedés volt az elsõ áldozata a terrortámadás nyomán indított iraki háborúnak is. Nem csak a forgalom, hanem az olajárak alakulása miatt is. Miközben az üzemanyagköltségek a légitársaságok kiadásaiból az új évezred elsõ éveiben 13-14 százalékot vittek el, ez a szám mára húsz százalék fölé kúszott. Ráadásul a turizmus és a légiközlekedés áldozatává vált az ázsiai madárinfluenza-pániknak is.


"Szeptember 11. véget vetett az iparág jövedelmezőképességének és felgyorsította a változásokat" mondta az IATA szóvivője

Az iparági szinten 2000-ben még 3,7 milliárd dolláros nettó profitot termelõ légiközlekedés 2001. óta stabilan veszteséges, és a veszteség mértékének leszorításával küzd az idén is, eredményesen. A 2001-2002-ben jellemzõ 10 milliárd dollár feletti veszteség az idei várakozások szerint már hárommilliárd dollárra olvad. Mindeközben olyan nagy nevek jutottak csõdbe, mint a US Airways, a United Airlines vagy az Air Canada.

Új megoldások

Mindez és a diszkont légitársaságok hódítása ráirányította a figyelmet arra: a repülést luxusnak tekintõ korszakból megmaradt üzleti-vállalatirányítási modellek nem fenntarthatóak, a létszám- és költséghatékonyságot hírbõl sem ismerõ társaságok nem maradhatnak életben.

Itthon is megéreztük
Annak, hogy a Malév milliárdos nagyságrendû veszteségek sorát mutatta fel az elmúlt években (2004-ben 4,9, tavaly 1,3 milliárd adózás elõtti minusszal zárt), nyilván sok egyéb, fontosabb oka is van, mint a 2001-es terrortámadás. Ugyanakkor az általános hatások, egyebek között az olajár emelkedése alól a Malév sem vonhatta ki magát. A csapást azonban magyar viszonylatban jobban érzékeltetik a repülésforgalmi adatok: a gazdasági fejlõdés, a felzárkózás predesztinálta töretlen emelkedés 2001 után átmenetileg itthon is megtört, a 2000-es 4,69 milliós utasszám 2001-ben 4,59 millióra, majd 2002-ben 4,48 millióra esett vissza. A fejlõdés azóta - jelentõs részben a fapados társaságok hódításának köszönhetõen - töretlen, 2003-ban már 5, 2004-ben 6,5 millió utas fordult meg Ferihegyen, s tavaly a nyolc milliós határt is sikerült átlépni.

A légiközlekedés sokszor és sokáig saját maga legnagyobb ellensége volt, maga is kiszolgálta a mítoszokat - ismerte el a párizsi konferencián az IATA fõigazgatója. 2001. óta azonban az iparág megváltozott - hangsúlyozta Giovanni Bisignani. Úton vagyunk afelé, hogy a légiközlekedés alacsony költségû iparággá váljon - mondta angolul a low cost, a magyarul leginkább fapadosnak fordított kifejezést használva. Bisignani azonban nem új üzleti modellrõl, hanem a hagyományos üzemeltetés mellett a költségek radikális lefaragásáról beszélt. Amiben - tette hozzá - máris óriási lépéseket tett meg az iparág: a jegyértékesítéssel összefüggõ kiadások tíz, az egyéb, nem üzemanyag-költségek 13 százalékkal csökkentek iparági szinten, miközben a munkaerõ-kihasználás 33 százalékkal javult. További jelentõs megtakarításokat várnak az elektronikus jegyrendszer általánossá tételétõl.

Az IATA értékelése szerint a legfõbb problémát ma a magas olajárak és a magas adók, valamint a repterek jelentik. A szövetség szerint elfogadhatatlan, hogy a kitermelõ és finomítói kapacitások növelése, azaz érdemi beruházások nélkül emelkedik az olaj ára. Ugyanakkor számos országban a környezetszennyezés - vagy egyszerûen a repülés luxusjellege - miatt speciális adókat kell fizetniük a légitársaságoknak, ami az IATA szerint ma már semmivel nem támasztható alá. Ahogy az sem, hogy a repterek jelentõs része, különösen az állami kézben levõk, a rövid távú haszon érdekében a társaságoknak elviselhetetlen terhet jelentõ díjakat szed. Bisignani szerint "mi megtettük, amit kellett, most ideje, hogy felébredjenek mások is".

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Fergeteges Szilveszter

Fantasztikus szilveszteri vacsorával, hajnalig tartó bulikban, ismert sztárokkal töltheti el az év utolsó éjszakáját.