Vizsgálatot kért Bajnai a vasúttender miatt

2009.01.22. 14:23
Vizsgálatot indít cikkünk nyomán Bajnai Gordon gazdasági és fejlesztési miniszter a Tárnok-Székesfehérvár vasúti pálya felújítására kiírt tender ügyében. A közbeszerzési eljárás során a négy pályázóból hármat kizártak, így kaphatta a megbízást az egyedüliként versenyben maradt Strabag-érdekeltségű konzorcium. A pályázatot lebonyolító Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. azt közölte, hogy nem formai, hanem műszaki, szakmai alkalmassági okok miatt zárták ki. Fontolgatták az újrapályáztatást, de az túl költséges lett volna.

Az Index szerdán írta meg, hogy a Tárnok-Székesfehérvár közötti negyven kilométeres vasútvonal részben uniós támogatással megvalósuló felújítására kiírt közbeszerzési tenderen a négy pályázóból hármat kizártak. Az eljárást így az eredetileg csak harmadik legjobb ajánlatot benyújtó, Strabag-érdekeltségű konzorcium nyerte 54,9 milliárd forintos árajánlattal.

A konzorciumot a Szentesi Vasútépítő Kft. vezeti – ez a Strabag cége –, a MÁVÉPCELL Kft., a Kelet-Út Kft. és a Közgép Zrt. a további három tag. A kizárt ajánlattevők közül a Vegyépszer vezette és egy cseh-szlovák konzorcium egyaránt 50 milliárd forintnál alacsonyabb árat ajánlott, míg a Hídépítő-érdekeltségű pályázó a Strabagnál valamivel többet.

Bajnai Gordon, mint az uniós források felhasználásáért felelős miniszter, csütörtöki sajtótájékoztatóján az ügyről azt mondta: felkérte a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség elnökét, indítson vizsgálatot a tender ügyében. Azt várja el az NFÜ vezetőjét, hogy nézze meg: történt-e szabálytalanság az ügyben, és a vizsgálat végéig ne kössenek szerződést a tenderen nyertes konzorciummal. A szerződést egyébként, a közbeszerzési eljárást lebonyolító Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. szerdai tájékoztatása szerint január 30-án kötnék meg.

Bajnai Gordon csütörtökön az MTI kérdésére válaszolva elmondta: lapunk írása felvet olyan szempontokat, amelyek valóban aggályosak lehetnek. Példaként említette, hogy jelentős értékről van szó, az ajánlatok között több milliárd forint különbség van, ezért mindenképpen indokolt a vizsgálat. Bajnai bejelentését követően a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség az MTI-vel közölte, hogy a miniszter felkérésére elindították a vizsgálatot, hiszen az ajánlatok között több milliárd forint különbség van. Megjegyezték: emellett pedig Magyarországon a tapasztalatok azt mutatják, hogy a tender vesztesei meg szokták óvni az eredményt.

A Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. csütörtökön kiadott közleménye leszögzi: a szerdai cikkünk számos pontatlanságot és valótlan állítást tartalmaz. A közlemény szerint a bírálóbizottság 5:0-s szavazással fogadta el a döntést, amely ellen a bírálatot nyomon követő, szavazati joggal nem rendelkező 7 külső szakértő sem élt ellenvetéssel, kifogással. Leszögezték azt is, hogy a három pályázó kizárásának oka a műszaki, szakmai alkalmasság nem megfelelő bizonyítása volt, így nem csatoltak megfelelő szakmai referenciát vagy hiányoztak a megfelelő képzettségű szakemberek.

A NIF közleménye szerint tévesen írtuk, hogy a MÁV Cargót nevesítették volna szerződésre kötelezett szállítóként. Sőt, a zúzott kő vasúti szállítására sem kötelezték a pályázókat, csupán támogatták azt, ha valaki – hogy a zúzott kő szállítása ne tegye tönkre a közutakat – vállalta a vasúti szállítást. A NIF közölte azt is, hogy nem öt, hanem hat naptári nap volt hiánypótlásra, amelyre második körben már csak a Vegyépszert kötelezték, a cég ez elleni kifogását a döntőbizottság elutasította.

A NIF közleményében az is szerepel: tekintettel arra, hogy csak egy pályázó felelt meg maradéktalanul a követelményeknek, megvizsgáltál az újrapályáztatás lehetőségét. "Ez azonban jelentős, kétmilliárd forintos, mely az államháztartást terhelné. Az újabb pályázat ezen túl legalább fél éves csúszást jelentene a beruházás megvalósításában" – tájékoztatott az infrastruktúrafejlesztő cég.