Ferenc, Olívia
-4 °C
4 °C

Százmilliárd forint szomjoltásra

2002.08.01. 09:19
A szokatlanul meleg idő hatására megnőtt a szomjoltó italok fogyasztása. A GfK Piackutató Intézet adatai alapján már biztosra vehető, hogy a háztartások fogyasztása sörből, szénsavas üdítőitalból, gyümölcsléből és ásványvízből együttesen idén túllépi a 100 milliárd forintos határt. Mennyiségben az éves összes fogyasztás 1,1 milliárd liter is lehet a háztartásokban.
Az első négy hónap számai alapján kiugró forgalom várható a szomjoltó italok - sörök, szénsavas italok, gyümölcslevek és üdítők - piacán. A legnagyobb arányban az ásványvíz fogyasztása nőtt a háztartásokban: idén január-áprilisban 25 százalékkal, értékben pedig 31 százalékkal haladta meg a múlt év hasonló időszakát.

Dinamikusan nőtt a szénsavas üdítőitalok fogyasztása is. Mennyiségben 18, értékben 22 százalékkal több fogyott belőlük négy hónap alatt, mint 2001 első négy hónapjában. Gyümölcsléből 9 százalékkal vásároltak többet a háztartások, mint a tavalyi első négy hónapban.

Az érték szerinti sorrendben a sör az első, majd a szénsavas üdítőital, gyümölcslé és ásványvíz következik. Mennyiségben az ásványvíz vezet a szénsavas üdítőital, sör és gyümölcslé előtt.

500 millió liter ásványvíz

A május-júniusi kánikula még jobban felpörgette a szomjoltó italok piacát. Ásványvízből például e két hónapban a háztartásokban 86 százalékkal több fogyott, mint az előző év azonos időszakában. A GfK Piackutató Intézet adatai szerint a tavalyi ötödik-hatodik hónapban elfogyasztott 33,02 millió literhez képest az idei azonos időszakban regisztrált 61,56 millió liter 86 százaléknyi többletet jelent.

Bikkfalvi Istvánné, a Magyar Ásványvíz Szövetség és Terméktanács főtitkára a Napi gazdaságnak elmondta, éves szinten 500 millió literes fogyasztással számolnak az első félévben gyártott ásványvízmennyiség alapján (az importvizek részesedése csupán néhány százalék), ami 50 literes egy főre jutó fogyasztást jelent, szemben a tavalyi 42, illetve a 2000. évi 39 literrel.

Feltámadt a szénsavas üdítő piaca is

A GfK-adatai szerint a szénsavas üdítőitalok fogyasztása tavaly stagnált az előző évhez képest, most május-júniusban viszont 54,56 millió liter fogyott belőlük, 30 százalékkal több a tavalyi ötödik-hatodik havi 41,93 millió liternél.

A sörfogyasztás szintén megugrott júniusban. A háztartások tavaly májusi 17,1 millió literes fogyasztása után idén az ötödik hónapban 16,3 millió liter következett, júniusban viszont a múlt évi 19,4 millió literrel szemben idén 23,1 millió liter áll.

Ennek köszönhetően idén a háztartásokban az első féléves sörfogyasztás mennyiségben 3, értékben 13 százalékos növekedést ért el a tavalyi hasonló időszakhoz képest.

A gyümölcslétől elpártoltunk

Bár a gyümölcslégyártók még nem összesítették első félévi adataikat, a gyümölcslétől a jelek szerint idén a kánikula ellenére elpártoltak a fogyasztók, a korábbi évek dinamikus fejlődése után a piac legalábbis telítődni, sőt némileg visszaesni látszik.

A háztartások idei májusi 14,4 millió literes fogyasztása jelentős visszaesést jelez a tavalyi ötödik hónapi 17,4 millióhoz képest. Júniusban némileg javult a helyzet, a múlt évi 18,2 millió literes fogyasztás után idén 17,2 millió liter következett.

Így az egész félévet tekintve a gyümölcslé fogyasztása a háztartásokban mennyiségben 9 százalékkal csökkent a tavalyi hasonló időszakhoz képest. Értékben 1 százalékos növekedés mutatható ki.

100 milliárd forint, 1 milliárd liter

A GfK adatai alapján annyi már biztosra vehető, hogy a háztartások idei fogyasztása sörből, szénsavas üdítőitalból, gyümölcsléből és ásványvízből együttesen túllépi a 100 milliárd forintos határt, mennyiségben pedig elérheti az 1,1 milliárd litert.