A sztrájk után kezdődött a fejetlenség

2007.10.25. 08:03
Incidensek és jelentősebb tumultusok nélkül véget ért a mozdonyvezetők csütörtök reggeli munkabeszüntetése. A sztrájkban nem minden mozdonyvezető vett részt, így egyes vonatok, a főváros térségében 16 járat, a sztrájk idején is közlekedtek. A budapesti pályaudvarokon nem voltak tömegjelenetek, az utasok láthatóan felkészültek a sztrájkra, bár nem tudták, miért szüntették be a munkát a vasutasok. A sztrájk idején a fővárosba bevezető utak többségén nem alakultak ki nagyobb dugók. A forgalom nyolc órakor elindult, a legtöbb probléma ekkor volt.

Ki kell menni a telekre megetetni a kutyát, elrendezni a dolgokat – indokolta egy asszony az Index tudósítójának reggel hét órakor a Nyugati pályaudvaron, miért ment ki az állomásra. A Mozdonyvezetők Szakszervezete (Mosz) által szervezett sztrájkról, ahogy a kollégáink által megkérdezett emberek mindegyike, ő is hallott, de reménykedett, hogy el tud indulni egy Szolnok felé tartó vonattal.

Nem szolidáris mozdonyvezető

Balszerencséje volt: a Nyugatiból indultak ugyan vonatok – és érkeztek is oda – a sztrájk idején, de nem Szolnok, hanem Vác-Göd és Vác-Veresegyház irányba és irányból. Fél nyolc előtt Veresegyházról érkezett egy elővárosi vonat, annak mozdonyvezetője lapunk kérdésére azt mondta: nem ő az egyetlen, aki felvette a munkát; azért nem sztrájkolt, mert nem Moszos, és egyébként is "ezek mocskok".

Nézzen sztrájkot! Fotó: Barakonyi Szabolcs

A vonatról leszállók közül egy fiatal azt mondta, tudott a sztrájkról, de kiment a veresegyházi vasútállomásra, háthat lesz korábban egy vonat, és szerencséje volt. Ráadásul kevesen is voltak a szerelvényen, így viszonylag kényelmesen bejutott a városba.

A GKM szerint értelmetlen volt a sztrájk

A szaktárca csütörtökön napközben kiadott közleményében kommentálta a reggeli munkabeszüntetést. A tárca azt közölte: folytatja az egyeztetést a Mozdonyvezetők Szakszervezetével, amellyel már csütörtökön tárgyal. A minisztérium szerint az utasok érdekeit a konstruktív együttműködés, a folyamatos szakmai egyeztetés szolgálja leginkább és nem a csütörtökihez hasonló sztrájkok.

A Nyugatiban olyan, Sződligetről érkezett utasokkal is találkoztunk, akik busszal jöttek a fővárosba, de kimentek a pályaudvarra, mert oda szoktak megérkezni. A Volánbusz egyébként azt közölte, hogy a mozdonyvezetők sztrájkja alatt különösen nagy volt az utasforgalom Monor, Tura, Ócsa és Biatorbágy térségében. A cég összesen 19 többletautóbuszt és 51 többletjáratot közlekedtetett a sztrájk alatt.

Felkészültek voltunk

A fővárosi pályaudvarok egyikén sem okozott nagyobb tumultust a sztrájk, munkatársunk szerint a Keletiben elenyésző volt a forgalom. A fővárosba vezető utak többbségén nem voltak a szokottnál nagyobb dugók, bár egy olvasónk szerint a 4-es főúton Monorierődőtől kezdve lépésben lehetett csak haladni reggel fél hét tájban. Mint írta, "mindennap arra járunk, ezért tudom, hogy ez nem csak az esőnek tudható be".

A munkabeszüntetésre láthatóan felkészültek azok, akik hat és nyolc között akartak utazni, igaz, annak céljáról keveset tudtak. A munkatársunk által megkérdezett három emberből csak az egyik mondta azt, hogy tudomása szerint a szárnyvonalak bezárása miatt sztrájkolnak a mozdonyvezetők.

Tarthatna holnapig

Egy idősebb férfi szerint ez nem is komoly sztrájk, "holnapig kellene, hogy tartson, mint a németeknél vagy a franciáknál". Egy másik nyugdíjas férfi ugyanakkor azt mondta, hogy a munkabeszüntetés olyan sok pénzébe kerül az államnak, hogy ő nem tud azzal egyetérteni.

Klikk!

Nemcsak a Nyugatiba, a Délibe is érkeztek vonatok, háromnegyed nyolc körül futott be egy elővárosi vonat Martonvásárról, amely érkezés után szinte azonnal indult is vissza. A MÁV tájékoztatása szerint a budapesti térségben 16 vonat közlekedett a sztrájk idején. Kavalecz Imre, a Mávinform vezetője elmondta: néhány mozdonyvezető felvette a munkát hat óra után. A többi vonatot is felkészítették arra, hogy a sztrájk befejezését követően, 8 óra után elinduljon a forgalom, a vasutasok a nem közlekedő vonatokon a vállaltak szerint biztosították a fűtés, világítást és az egyéb szolgálatásokat.

Komolyan vették

Vidéken sokkal komolyabban vették a mozdonyvezetők a sztrájkot – derül ki az MTI összeállításából. Szegeden száz százalékos volt a mozdonyvezetők sztrájkja, az érintett 14 dolgozó egyike sem indult el. Szentesen szintén száz százalékos volt a sztrájk támogatottsága, itt 15 mozdonyvezetőt és 10 járatot érintett a munkabeszüntetés; a szakszervezet szerint az utasok támogatták a sztrájkolókat. Nagykanizsán egy nem szakszervezeti tag mozdonyvezető vette fel a munkát a sztrájk idején.

Baranyában, Somogyban, Borsodban, valamint Szolnok és Debrecen térségében is minden mozdonyvezető részt vett a sztrájkban. Debrecenben egyébként az ország pályaudvaraitól eltérően rendkívüli volt a zsúfoltság csütörtökön reggel. A vidéki településekről sokan jóval korábban érkeztek Debrecenbe, hogy ne késsenek el a munkahelyükről, a várakozási időt pedig a Nagyállomáson töltötték.

A busztársaságok vidéken is megnövelt kapacitással dolgoztak. A Tisza Volán a Szeged-Budapest útvonalon egy rásegítő járatott indított reggel 6.30-kor, mert az utazni kívánókat egy busz nem tudta elvinni. Borsodban azokon a vonalakon sűrítették a járatokat, amelyek általában párhuzamosan futnak a vasúttal. Elsősorban a mezőkövesdi, a polgári, a szerencsi, a kazincbarcikai vonalon járt több busz, ezek leginkább Miskolcra szállították az utasokat.

A minisztérium nem tartja be

A szakszervezet a honlapján közzétett sztrájkfelhívásban emlékeztet arra: már júliusban figyelmeztették a gazdasági és közlekedési tárcát, hogy tartsa be az akkor kötött megállapodást.

"Ennek ellenére a GKM – értesítés és magyarázat nélkül – sorozatosan megszegi a megállapodásban vállalt kötelezettségeit. Nem tartja be a határidőket, elmulasztja a tájékoztatást és a mozdonyvezetőket érintő jogszabály-tervezetek egyeztetését" – olvasható a sztrájkfelhívásban, amely szerint a munkabeszüntetés "tiltakozás a GKM cinikus, szószegő magatartása ellen, tiltakozás a vonalbezárások ellen, szolidaritás a kistelepülések lakói mellett".

A vonatpótlókon sem volt zsúfoltság

A GySEV-nél tizennyolc vonatot érintett a mozdonyvezetők figyelmeztető sztrájkja. A vonatpótló autóbuszok a meghirdetett időben elindultak Sopron, Győr és Szombathely között, illetve Szombathely és Szentgotthárd között. A buszok kihasználtsága általában 50 százalékos volt, ez azt jelzi, hogy az utasok a figyelmeztető sztrájkhoz igazodva alakították csütörtök reggeli útiprogramjukat.

Kattintson!

A sztrájk nyolc órakor ért véget, a Nyugati pályaudvaron tartózkodó tudósítónk szerint kisebb, öt-tíz perces késésekkel, de elindultak a vonatok. Némi fejetlenségre utal, hogy az információs táblán néhány perccel nyolc előtt megjelent egy olyan nyíregyházi vonat indulása, amely aztán percek múlva eltűnt onnan. Később bemondtak egy olyan Szolnok felé induló vonatot, amelyet nem írtak ki, majd negyek kilenc körül kiírtak egy 7.55-kor Üllő-Monorra induló vonatot.

A sztrájk reggel nyolc órakor ért véget, a szakszervezet fél kilenckor kiadott értékelése szerint a munkabeszüntetés egységes és "átütő erejű" volt. Borsik János, a szakszervezet elnöke azt emelte ki, hogy az utasok mindenhol megértőek voltak, incidensek sehol nem történtek. Kiemelte: első esetben fordult elő a mozdonyvezetői sztrájkok történetében, hogy a GySEV mozdonyvezetői is részt vettek a munkabeszüntetésben.

Délutánra rend lesz

A MÁV közlése szerint menetrend helyreállításáig még késésekre, járat-kimaradásokra, útvonal-rövidülésekre kell számítani. A vasúttársaság arra számít, hogy az elővárosi forgalom délre, a távolsági forgalom a délutáni órákra áll helyre. Úgy szervezik meg a sztrájk befejezése után a vonatközlekedést – főként az elővárosi forgalomban –, hogy elsősorban a nyolc órához legközelebbi vonatokat indítják el.

A forgalom helyreállításakor a MÁV közlése szerint az InterCity és a nemzetközi vonatok előnyt élveznek. Ennek ellenére ezekne a vonatoknak a közlekedése délután 3-4 óra körüli időpontra áll helyre, addig ott is ott késésekre lehet számítani, közölte a vasúttársaság.