Túl drága az M5-ös az államnak

2004.02.04. 08:50
A Világgazdaság információi szerint az AKA Rt. tulajdonosai csak az eddig elhangzott összegek közel duplájáért adnák el a sztrádacégben lévő többségi részesedésüket. Így az állam kisebbségi részt vásárolna, ám a tulajdonosok inkább bérbe adnák az M5-öst.
A kormányzat által eredetileg vártnál jóval magasabb összeget kérne részesedése eladásáért az M5-ös autópályát üzemeltető AKA Rt. két fő tulajdonosa: a Bau Holding és a Bouygues, így ez a vállalat hitelállományának átvállalásával együtt 215-220 milliárd forintba kerülne az államnak, a Világgazdaság a sztrádacég tulajdonosi köréből szerzett értesülése szerint. A kiszivárogtatott információ alapján a tárgyalásokon emiatt le is került a napirendről, hogy a kormányzat teljesen kivásárolja az AKA Rt.-t, mivel lapinformációk korábban hetvenmilliárd forintos vételárról, valamint a társaság ötvenmilliárdos hitelállományának átvállalásáról szóltak. Nincs lehetőség arra sem, hogy a kormányzat csak a Bouygues részesedését vásárolja meg.

Bérbe veszi

A két fő tulajdonost ugyanis köti az a megállapodás, amely szerint részesedésüket csak együttesen értékesíthetik. Úgy tudjuk, éppen ezért a kormányzat már csak arra törekszik, hogy kisebbségi tulajdont szerezzen az AKA Rt.-ben a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) bevonásával, igaz, az értesülést hivatalosan a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumban, a kormányszóvivő titkárságán, illetve az MFB-nél sem erősítették meg. Ennek megvalósulása esetén a többségi tulajdonosi jogokat továbbra is a Bau Holding és a Bouygues gyakorolhatná az AKA Rt.-ben úgy, hogy az M5-ös továbbépítésének jogát is ismét megkapná a sztrádacég.

A végső konstrukció ugyanakkor még kedd délután is kérdéses volt, ugyanis a tulajdonosok finanszírozási oldalról több olyan garanciális hiányosságot is felvetettek, amely a későbbiekben hátráltathatná a sztráda továbbépítésének megkezdését. A Világgazdaság úgy tudja, ehelyett a tulajdonosi oldal egy olyan - hónapokkal ezelőtt már felmerült, majd elvetett - alternatívát szorgalmaz, hogy a kormányzat az AKA Rt.-ben történő tulajdonszerzés helyett inkább vegye bérbe az autópályát, amellyel az állam elkerülhetné az újabb hitelek felvételét. A hivatalos kormányzati tájékoztatás szerint a hét végére már elkészült egy parafált szerződés, s március 12-én a jelenlegi fizetőkapus díjrendszert fel fogja váltani a matricás rendszer, ám pillanatnyilag csak az tűnik bizonyosnak, hogy a kormány mai ülésén kiemelten foglalkozik az M5-ös autópálya ügyével.