További Magyar cikkek
Az újabb tüntetés az e hét csütörtök reggel 6 és 8 óra között tartott, a Mozdonyvezetők Szakszervezete által szervezett sztrájkot követi. A mostani fenyegetés komolyságát jelzi, hogy ez a két szakszervezet a vasúti dolgozók 80 százalékát tömöríti.
Körömszakadtukig harcolnak
A VDSzSz október 18-án már kilátásba helyezte a sztrájkot. Egyebek mellett azt nehezményezik, hogy a MÁV vezetése a döntés meghozatala előtt nem tájékoztatta a szakszervezetet, és nem kérte ki véleményét a tervezett intézkedéssel kapcsolatban. A sztrájkot bejelentők elmondása szerint a szakszervezetek sincsenek a vasúti reform ellen, de annak fejlesztésekben kellene testet ölteniük, nem pedig szolgáltatások szűkítésében.
Gaskó István, a VDSzSz Szolidaritás elnöke az MTI tudósítása szerint elmondta, hogy a munkabeszüntetésük csak a kezdet, sztrájkjukat addig folytatják, amíg az nem vezet eredményre. Az elnök arra számít, hogy a munkavállalók jelentős része mellett a bezárások által érintett térségekből is sokan csatlakoznak a figyelmeztető sztrájkhoz.
Gaskó ormótlannak nevezte a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) szándékát, amely szavai szerint szakmailag megalapozatlan módon a márciusi 19 szárnyvonal után most 38 vasúti vonal halálra ítélésére irányul. Simon Dezső, a VSZ elnöke úgy vélekedett, hogy a GKM döntésével a szárnyvonalak által érintett térségben, illetve a vasúti háttériparban dolgozók közül több ezer munkahelyét szünteti meg. A döntés koncepciótlanságára utalva elmondta, hogy a mostani szárnyvonal-bezárások között is szerepelnek olyanok, amelyeken nemrég még felújítások, fejlesztések zajlottak.
Amit fejlesztettek, azt most bezárják
Példaként a zalalövői vasúti vonalat említette, ahol tavaly 250 millió forint értékben történt rekonstrukció. A tavasszal bezártak között a Kunszentmiklós-Tas szakaszon 2,5 milliárd forint értékben felüljáró épült, csak úgy mint az Orosháza-Szentes szakaszon. Gaskó felháborítónak nevezte, hogy a tavasszal bezárt vonalakon a tömegközlekedés helyettesítésére "parancsszóra" felvonult Volán járatok ritkultak, néhol minimálisra apadtak.
A GKM másként gondolja
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium álláspontja szerint a sztrájkfenyegetések kétes megalapozottságúak, időzítésük nem magyarázható. A GKM közleményében arról tájékoztat, hogy a szárnyvonalak jövőjéről az egyeztetési folyamat még nem ért véget, döntés eddig még nem született. A 2008. évi menetrend előkészítése és szolgáltatás-kínálat kialakítása során a tárca a Regionális Közlekedésszervező Irodák segítségével folyamatosan egyeztetett a közszolgáltatásban érintett társaságokkal és önkormányzatokkal. A tárca a tiltakozó szakszervezetek mindegyikének lehetőséget biztosított arra, hogy a társadalmi egyeztetés során álláspontját kifejtse.
Simon hiányolta, hogy a GKM eddig nem hozott nyilvánosságra adatokat a tavaszi szárnybezárásokkal megspórolt költségvetési forrásokról. Szerinte mindez azt jelzi, hogy a szárnyvonalak eddigi bezárása nem megtakarítást eredményezett, hanem ráfizetéssel járt.
Gaskó cinikusnak és kisstílűnek tartja azt a kormányzati ultimátumot, amely szerint a szárnyvonalak fenntartásáról az érintett önkormányzatok december 9-ig dönthetnek, hogy képesek-e saját maguk üzemeltetni őket. Világosan látható, hogy a jelenlegi költségvetési helyzetben egyik önkormányzat sem képes felvállalni a feladatot, a kormányzat csak a felelősséget kívánja rájuk hárítani - közölte Gaskó István.