Dupla áfával drágulnak a busz- és vonatjegyek

2006.08.23. 14:49
Szeptember 1-jétől nagyjából kétszer annyival drágulnak a vasúti és közúti személyszállítás tarifái, mint amennyit az áfaemelés indokolna. A vonatjegyek ára 8,5 százalékkal nő, a Volánbusz járatain 8,1 százalékkal drágulnak a jegyek. Ahol nőnek a tarifák, ott azért ennyivel, mert az állam a közlekedési társaságoknak fizetett fogyasztói árkiegészítés megemelt áfáját átterheli az utasokra.

A szervezett személyszállítást végző, nem települési tömegközlekedési vállalatok (MÁV és GYSEV, valamint a 24 Volán társaság) árbevétele két forrásból származik: az utasok által vásárolt jegyek és bérletek árából, valamint a költségvetés által fizetett fogyasztói árkiegészítésből. Az áfatörvény júliusi módosítása értelmében a személyszállítás forgalmi adója - a kedvezményes adójú többi termékhez és szolgáltatáshoz hasonlóan - szeptember 1-jétől 15-ről 20 százalékra emelkedik.

Az adóemelés miatt a tarifáknak automatikusan 4,3 százalékkal kellene emelkedniük. A közzétett tarifatáblázat szerint azonban a MÁV és a GYSEV menetrend szerint közlekedő belföldi járatain 8,5 százalékkal kell többet fizetni jövő péntektől, míg a Volán vállalatok helyközi és távolsági buszjáratain 8,1 százalékkal drágulnak a jegyek.

Az áfaemelés által indokoltnál csaknem kétszer nagyobb tarifaemelést az okozza, hogy az állam nem száll be az adóemelés finanszírozásába. A közlekedési minisztérium az Index kérdésére azt közölte: "a díjmódosítás mértékének megállapítása során a fogyasztói árkiegészítésre eső áfanövekedést is meg kellett jeleníteni".

Ebből önmagában azonban még nem fakadna, hogy a lakossági díjakat kell az áfaemelés hatásának kétszeresével növelni. Ha abból indulunk ki, hogy a közlekedési szolgáltatók eddig 1 egységnyi jövedelmet nagyjából fele-fele arányban szereztek a lakosságtól (jegyárak) és az államtól (fogyasztói árkiegészítés), akkor az emelt áfás 1,04 egységnyi árbevételből nagyjából 0,502-0,502 egységet kellene fizetnie az államnak is, a lakosoknak is. Mivel a lakosok valójában - a példa szerint - 0,504 egységet fognak fizetni, ez csak úgy lehetséges, hogy az állam nem fizet többet az áfaemelés miatt, vagyis az adóemelés teljes terhét átruházza a lakosokra.

A mostani tarifaváltozás nem egyezik meg azzal, ami a tarifarendszer újraszabályozásából, a MÁV- és Volán-jegyek árainak összehangolásából fakad. A kormány várhatóan csak október első felében dönt az új tömegközlekedési tarifatáblázatról - a minisztériumban szeptember végére ígérték az előterjesztés elkészítését -, így az év elején újabb jegyáremelés várható.