Ödön
1 °C
11 °C

Hív a vasút, zár a MÁV

2006.07.05. 14:33
A kormány szerdán döntött a helyközi személyszállítás reformjának megkezdéséről. A döntés értelmében 27 szárnyvonalon már ez évtől szüneteltetni fogják a vasúti közlekedést, megkezdődik a MÁV Cargo és több MÁV-ingatlan eladásának előkészítése. A Volán társaságokat regionális cégekké szervezik, privatizálásuk 2007-től kezdődhet. 2007 végéig összehangolják a vasúti és buszmenetrendeket, változik a jegykiadási rendszer. A reformtól évi 40-50 milliárdos megtakarítást vár a kormány.

A helyközi személyszállítás reformjával az a kormány célja megszüntetni a párhuzamosságokat a Volán társaságok és a MÁV közlekedésében, hogy az állami tulajdonú személyszállító vállalkozások ne folytassák tovább a versenyt az állami támogatásokért - mondta Kóka János gazdasági miniszter. A személyszállítási szolgáltatások összehangolásának első lépéseként az ÁPV-től a MÁV-ot is felügyelő GKM-hez kerülnek a Volán társaságok tulajdonosi jogai; azt egyelőre nem tudni, mikortól.

Ritkítanak, sűrítenek

Még ebben az évben összehangolják két régióban, Nyugat-Magyarországon és a Dél-Alföldön a vonat- és buszmenetrendeket - mondta Kóka. A további öt régióban a jövő év végéig végzik el ezt a munkát. Ennek célja, hogy megszüntessék a párhuzamosságokat, valamint jobban kiszolgálja egymást a busz- és vasúti közlekedés. A miniszter tarthatatlannak nevezte, hogy a buszok és vonatok egymást be nem várva, ötperces időkülönbséggel induljanak egy-egy megállóból vagy állomásról.

Vasútvonalak, ahol 2007-ben már nem járnak vonatok. (Kék: tehervonatok még igen.)

Annak érdekében, hogy a járatokat jobban össze lehessen hangolni, 2007-től új menetjegy-vásárlási rendszert vezetnek be. A miniszter ígérete szerint két hónapon belül kidolgozzák az elektronikus menetjegy bevezetésének forgatókönyvét, ami régóta hangoztatott, de eddig be nem tartott vállalása a közlekedési kormányzatoknak.

Jelentős változásnak ígérkezik, hogy az utasok 2007-től nem távolságra, hanem konkrét úti célokra válthatnak jegyeket, és várhatóan az ingyenes utazásra jogosultaknak is ki kell váltaniuk a jegyeket egy jegykiállítási díj ellenében. Ez alapján jövőre átfogó forgalomszámlálást végeznek a járatokon. A közlekedési miniszter szerint a felülvizsgálat eredménye nemcsak járatritkítás lehet, hanem a forgalmasabb szakaszon - példaként a távolsági expressz Volán-járatokat említette - járatsűrítés is.

Szünetelő forgalom 27 mellékvonalon

A reform első lépéseit mégis a leépítések jelentik. A kormány döntése értelmében 27 mellékvonalon szüneteltetik a közlekedést - hivatalosan azért nem megszüntetik, hogy ne kelljen a vasúti pályákat a törvény előírásainak megfelelően rekultiválni, annak ugyanis súlyos pluszköltségei lennének -, további egy vonalon (Almásfüzítő-Esztergom) csak teherfuvarozás marad, személyszállítás nem.

Vasútvonalak, ahol megszűnik a forgalom
Sorszám Menetrendi mező Vonal Hossz (km) Napi vonatszám egy irányban
1 11 Veszprém–Veszprémvarsány 45 6
2 13 Pápa–Környe 86 7
3 14 Pápa–Csorna 37 9
4 22 Körmend–Zalalövő 23 8
5 23 Rédics–Zalaegerszeg 49 8
6 24 Zalabér–Zalaszentgrót 6 10
7 27 Lepsény–Hajmáskér 31 7
8 37 Somogyszob–Balatonszentgyörgy 57 5
9 47 Godisa–Komló 19 8
10 62 Sellye–Villány 58 4
11 76 Diósjenő–Romhány 18 7
12 78 Balassagyarmat–Ipolytarnóc 41 12
13 84 Kisterenye–Kál-Kápolna 55 5
14 87* Szilvásvárad–Putnok 34 4
15 88 Mezőcsát–Nyékládháza 17 5
16 95 Kazincbarcika–Rudabánya 15 5
17 98* Abaújszántó–Hidasnémeti 30 6
18 112 Nyíradony–Nagykálló 23 2
19 125a Mezőhegyes–Battonya 18 7
20 126 Kisszénás–Kondoros 6 4
21 127 Vésztő–Körösnagyharsány 32 4
22 129 Murony–Békés 8 5
23 130 Makó–Hódmezővásárhely 34 6
24 147* Szentes–Orosháza 40 5
25 151 Kunszentmiklós–Dunapataj 50 4
26 152 Fülöpszállás–Kecskemét 39 4
27 153 Kiskőrös–Kalocsa 31 4
Csak a személyszállítás szűnik meg
28 4 Almásfűzítő–Esztergom 38 8
* a vonalnak csak egy részén szűnik meg a vonatforgalom

A személyszállítást még az idén megszüntetik ezeken a mellékvonalakon - válaszolta az Index kérdésére Kóka János, hangsúlyozva: egyetlen település sem marad tömegközlekedési szolgáltatás nélkül. Úgy tudjuk, a korábbi gyakorlattal szemben - amikor a hivatalos vonatpótló buszjáratok a vasúti menetrendet követték, emiatt nem álltak meg településeken, amelyeken a közút átvezetett ugyan, de ott nem volt eredetileg vasútállomás - most menetrend szerinti Volán-járatokkal oldják meg a kieső vonatok pótlását (a helyközi Volán-járatok már eddig is eljutottak 17 település kivételével mindenhová). A közlekedési tárcánál arra a kérdésünkre, felmerült-e a vonalak üzemeltetésének átadása az önkormányzatoknak, nem kaptunk választ.

Olcsóbb lenne Pestről taxival

A megszűnő 27 mellékvonal 942 kilométer hosszú, ami a MÁV pályahálózatának 12,2 százaléka. Az utasok száma azonban a vasúttársaság utasforgalmának csak 2 százalékát tette ki, a személyszállításból származó bevétel kevesebb mint 1 százalékát hozta; a teljes mellékvonal-hálózaton is csak az utasok mintegy tizedét szállítja a MÁV.

A szárnyvonalak tavaly több mint 6 milliárd forintos veszteséget termeltek - indokolta a közlekedés szüneteltetését Kóka. A miniszter szerint kiszámolták, hogy olcsóbban lehetne utasokat szállítani ezeken a vonalakon, ha Pestről taxit küldenének értük, mint a mostani feltételekkel és árakon vonattal.


Vonalsirató képek

Eladó Cargo, átvállalt hitelek

A kormány döntése értelmében megkezdődik a MÁV Cargo magánosításának előkészítése is - jelentette be Kóka. A miniszter nem árulta el, az állam mekkora bevételre számít a tranzakcióból, arról pedig később döntenek, hogy az ÁPV vagy a GKM bonyolítja-e le az ügyletet. Azt is bejelentette viszont, hogy tervezik a vasúttársaság tulajdonában lévő, a vasúti tevékenységekhez szorosan nem kapcsolódó ingatlanvagyon értékesítését.

Az ingatlanok és a MÁV Cargo eladásából befolyt pénzt a MÁV tőkehelyzetének rendezésére költi az állam - közölte a miniszter. A vasúttársaságtól emellett átvállalnak 130-150 milliárd forintnyi, főként 2007-ben lejáró hitelt, amely fizetésére a MÁV-nak nem lenne elég pénze. A hitelátvállalás és annak makrogazdasági hatása szerepel az euró bevezetéséről szóló konvergenciatervben - mondta Kóka.

Regionális Volán társaságok lesznek

A vasúti reform folytatása mellett - ennek része az adminisztratív személyzet létszámának csökkentése 2500 fővel, valamint 2007-től évi 50-80 milliárd forintnyi fejlesztés, főként a nemzetközi és az elővárosi forgalomban - megkezdődik a közúti személyszállítás átalakítása is. Az ország 19 megyéjében jelenleg 24 Volán társaság működik (Veszprém és Heves megyében 3, Bács-Kiskunban 2), ezeket Kóka tervei szerint 2007 végéig átalakítják 7 regionális céggé.

Amint összehangolták a vasúti és közúti menetrendeket, átalakították a Volán társaságokat, megkezdődhet a hét regionális cég privatizációja is - mondta Kóka. A közlekedési miniszter emlékeztetett arra, hogy a közutakon a meglévő Volán társaságokkal kötött személyszállítási megállapodások - lényegében koncessziós szerződések - 2012-ig érvényben vannak, így érdemi verseny csak egyes, városi közlekedési céggel is rendelkező településeken belül van.

Ha befejeződik a közúti és vasúti személyszállítás reformja, az évi 40-50 milliárd forintos megtakarítást eredményez - mondta a miniszter. Emlékeztetett arra, hogy csak a MÁV évente 160 milliárd forintba kerül az adófizetőknek. Arról, hogy a párhuzamosságok megszűnése miatt felszabaduló kapacitások hány ember elbocsátását teszik szükségessé, még nincsenek pontos számítások. A MÁV 39 800 dolgozójából az idén várhatóan 2500-at küldenek el, túlnyomó többségüket a 8500 fős adminisztratív állományból.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?