Holnap is sztrájkolnak a vasutasok

2007.11.06. 14:42
Most a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete és a Vasutasok Szakszervezete tüntet a vasútvonalak bezárása ellen.

A vasutas szakszervezetek szerdán 6 óra és 8 óra között megtartják a kétórás országos sztrájkot - oszlatott el minden kételyt Gaskó István, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) és Simon Dezső, a Vasutasok Szakszervezete (VSZ) elnöke mai sajtótájékoztatójukon.

És a GYSEV?

A GYSEV vonalain nem lesz figyelmeztető sztrájk holnap. Ám a vasutas szakszervezetek országos sztrájkja miatt a GYSEV által közlekedtetett vonatok menetrendje módosul. A változás lényege, hogy a Budapest felé közlekedő vonatok 8 óra után indulnak tovább Győrből, illetve a Szombathelyre érkező vonatok nem tudnak beállni az állomásra, ezért vonatpótló buszok szállítják majd be az utasokat Szombathelyre a GYSEV utolsó állomásáról a sztrájk ideje alatt.

Sőt, ha a szerdai kétórás akciójuk nem ér el eredményt, és nem indul érdemi tárgyalás a vasútvonalakról, akkor további munkabeszüntetésekre lehet számítani. A vasutas szakszervezetek azért hirdették meg a munkabeszüntetést, mert a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium újabb vasútvonalak bezárását és a vonatforgalom korlátozását készíti elő.

Előzőleg ugyanis Garamhegyi Ábel, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) államtitkára az MTI-nek nyilatkozva elmondta, hogy reméli, a vasúti érdekképviseletek nem tartják meg a meghirdetett sztrájkjukat. Az államtitkár a szakszervezetekkel közölte, hogy még nincs döntés a 38 mellékvonallal kapcsolatban, hiszen a térségi közlekedés működtetésére szerdáig kell a szándéknyilatkozatokat beadni.

Októberben is sztrájkoltak

Ezt azonban mindenki életszerűtlennek tartja, vagyis azt, hogy pár nap alatt az amúgy is forráshiányos önkormányzatok átvegyék a vonatközlekedés működtetést, illetve erről döntsenek.

Spórolnának

GKM-es tisztségviselők állításai szerint a tavasz óta szüneteltetett szárnyvonalak egymilliárd forintos éves költségmegtakarítása alapján a további 38 esetleges szüneteltetése, illetve működtetésének átadása összesen évi mintegy 6-9 milliárd forint költségcsökkenéssel járna a becslések szerint. Garamhegyi elmondta azt is, hogy a tavasszal Volán-járatokkal kiváltott 14 szárnyvonal üzemeltetésének szüneteltetése nem járt jelentős létszámcsökkentéssel, bár a költségek legnagyobb hányada valóban az élőmunka ráfordítás.

A szakszervezeti vezetők elmondták, hogy felmérésük szerint a tagság 90-100 százaléka hajlandó a munkát beszüntetni. Az elégséges szolgáltatásról kedd délután még tárgyalnak, de kevés esély van a megállapodásra.

Gaskó István tájékoztatása szerint az elégséges szolgáltatásról tartott eddigi tárgyalásokon a MÁV azt kérte, hogy minden vonat közlekedjen. Hozzáfűzte: ha nem születik megállapodás az elégséges szolgáltatásról, akkor az utasok nehéz helyzetbe kerülnek, mert nem lehet majd tudni, mely járatok indulnak, ezért a felelősség a MÁV-ot terheli. Mindenesetre az elégséges szolgáltatás hiánya esetén is biztosítják a fűtést, az utastájékoztatást, az élet- és vagyonbiztonságot.

A holnapi sztrájk két héttel ezelőtti munkabeszüntetés folytatásának tekinthető. Akkor egy harmadik szakszervezet, a Mozdonyvezetők Szakszervezete által szervezett sztrájkot. A vonatok két hete csütörtökön reggel 6 és 8 óra között nem jártak és egész nap késtek a szerelvények.