Európában is tarolnak a távol-keleti autógyártók

2004.09.23. 20:59
Úgy tűnik, Európában ez az év a távol-keleti gyártóknak lesz jobb. A japán gyártók összesen másfél százalékkal adtak el több autót augusztusban, az európai cégek többsége eladásai csökkenéséről számolhat be. A Smart és a Porshce azért jól fogy. Európában tavaly összesen 9,84 millió személygépkocsit adtak el, ami elég kemény érv ahhoz, hogy a gyártók kitegyenek magukért a csütörtök este megnyíló Párizsi Autószalonon.
Csütörtök est nyílik meg Európa legnagyobb autókiálítása, a két évente megrendezett Párizsi Autószalon. Az idei szemle éppen recesszió idejére esik, ugyanis a legfrissebb autóipari adatok szerint a nyugat-európai piacon augusztusban az egy évvel korábbinál 0,8 százalékkal kevesebb, 774,8 ezer gépkocsi kelt el. Európában tavaly összesen 9,84 millió új autót adtak el. Az európai gyárak amerikai eladása 3,8 százalékkal csökkentek az idén.

Magyarországon is csökken az eladás

Tekintse meg képeinket!
Magyarországon is csökkent az autóeladások száma elsősorban a regisztrációs adó miatt. Az első negyedévben közel 46 ezer személygépkocsit értékesítettek, ami 3 százalékkal elmaradt az előző év azonos időszakától. A második negyedévben javulás következett be, 2003 második negyedévéhez képest 8 százalékkal nőtt az értékesített új személygépkocsik száma és megközelítette az 58 ezret. A GKI Gazdaságkutató Rt. szerint a harmadik negyedben kissé visszaesik az eladás, és 53 500 autó kel el.

Az első félévben összesen 104 576 darab új személygépkocsit értékesítettek, 3 százalékkal többet, mint 2003 első felében.

Rosszul megy az európai gyáraknak

Eladásai alapján Európában az első helyen a Volkswagen áll, igaz eladásai augusztusban 150 ezer alá csökkentek, ami 8,2 százalékos visszaesést jelent. A Volkswagenekből 13 százalékkal adtak el kevesebbet, a Skodából azonban 3,5 százalékkal többet adtak el az egy évvel ezelőttihez képest. Ők az új Golf GTi-vel villantanak Párizsban.

A Porsche eladásai egy év alatt 15 százalékkal csaknem 77 ezer autóra nőttek 67 ezerről, meghaladva a tervezett 75 ezret. Az amerikai piacon harmadával, 32,7 ezer kocsi fölé növelte eladásait, a német piacon 16 százalékkal nőtt az értékesítés 15,3 ezer autóra. A Porsche a ráncfelvarott Boxstert hozta dicsekedni.

A DaimlerChrysler eladásai 13,3 százalékkal estek az eladásai augusztusban: a Mercedesekből 16,6 százalékkal adtak el kevesebbet, ezt némileg kompenzálta, hogy a Smartokból viszont 7 százalékkal többet adtak el. A DaimlerChrysler az Egyesült Államokban azonban több autót tudott eladni, mint tavaly. A Mercedes nem hoz teljesen új típust Párizsba, tanulmányból viszont kettőt is.

Az új Focust bemutató Ford és a francia PSA eladásai Európában több mint két, a felfrissített Alfa 147-est bemutató FIAT forgalma három százalékkal csökkent, miközben az új Daciát Párizsba is elhozó Renault ötszázalékos többletet ért el tavaly. A Ford az Egyesült Államokban sem mondhat jó évet maga mögött, eladásai ott is csökkentek. A General Motors feleekkora ütemben növelte eladásait Európában, az Egyesült Államkban pedig hajszálnyival ugyan, de növelte. A BMW-csoport 4,4 százalékot produkált Európában, pedig akkor mg nem is volt új dízelkabriójuk.

Szárnyalnak a távol-keletiek

Klikk a képre!
A dél-koreai gyárak, a Hyundai, Kia, és a most már Chevroletté átvedlő Daewoo több mint harmadával több személygépkocsit adott el Európában tavalyhoz képest. A most már Chevrolet a háromajtós Kalost mutatja be Párizsban. Főleg az új Sportage-t bemutató Kia mondhatja sikeresnek az elmúlt évet, több mint ötvenszázalékos növekedést könyvelhetett el, összesen 10,8 ezer autót adtak el.

A japán gyártók összesítve 1,5 százalékkal 105,6 ezer darabra növelték értékesítéseiket, de az egyes márkákat tekintve igen nagy a szóródás. A Mazda és a Honda bőven tíz százalék feletti növekedést produkált, míg a Mitsubishi hasonló nagyságú visszaesést szenvedett el. A vesztesek között volt a Párizsban az új Swiftet bemutató Suzuki is, öt százalékkal.

A japán cégeknek az Egyesült Államokban is nagyon jól megy, eladásaik több mint tíz százalékkal növekedtek. Az ázsiai gyártók összes piaci részesedése is egyre nagyobb, most már lassan eléri a negyven százalékot.