További Világ cikkek
Meglepően könnyű
Jacques Rosay vezető tesztpilóta szerint a felszállás után meglepő volt, hogy a gépet tényleg olyan könnyű volt kezelni, mint a szimulációs próbákon. Rosay dicsérte az irányítófülke újdonságait, az interaktivitást és az új felületet, amely nagymértékben megkönnyítette a munkát.
A Délnyugat-Franciaországban tett út során a személyzet szerint a 421 tonnás gép pont úgy viselkedett, ahogy várták. Kipróbálták a közvetlen és hagyományos repülésirányító berendezéseket, tesztelték a futóművet, a féklapokat. Kipróbálták azt is, hogy milyen lesz utasnak lenni az új gépen, és a legénység egybehangzó véleménye szerint mindkét szinten csöndes és zavarmentes volt az utazás.
Sikeres út
Szerda délután fél három előtt néhány perccel fejezte be első útját a világ legnagyobb utasszállító repülőgépe. Az Airbus A380-as ugyanarra a toulouse-i reptérre érkezett vissza, ahonnan négy órával korábban elindult. A gép hat fős személyzetet, és húsz tonna felszerelést vitt magával, ezekkel a repülési tulajdonságokat vizsgálták. A tömeg megtapsolta a sikeres landolást.
Már az indulásra rengeteg ember sereglett össze, a beszámolók szerint hetvenezer ember várakozott a toulousi kifutópálya mellett. A Concorde első útja óta nem volt ekkora nézőközönsége repülőnek. Az érdeklődők a környékbeli dombokat is elfoglalták. Az óriás kilenc óra után kigurult, hogy megmutassa magát a kameráknak és a nézőknek.
Bátor emberek
A gép hat fős személyzetet, ezen belül két kapitányt kapott: Claude Lelaie a repülési osztály korábbi elnökhelyettesét, és Jacques Rosay vezető tesztpilótát. Mindketten túlvannak a 13 ezredik repült órán, ráadásul tapasztalatukat a társaság többi típusán, a A318-ason, és az A340-eseken gyarapították. A személyzet ejtőernyőt visel, arra az esetre, ha. Bár mindenki remélte, hogy nem zuhan le a repülő, a tesztpilóta elmondta, hogy sokkal nagyobb terhelésnek teszik ki a gépet, mint amire annak egy hétköznapi repülésen számítania kell. Ha tehát baj lesz, ugranak.
A gép sokáig mozdulatlanul mutogatta magát, nem mozdult, kevéssel tíz óra után azonban gyanús mozgolódásba kezdtek öltönyös emberek. Negyed tizenegykor aztán felbúgtak a hajtóművek, elkezdett gurulni a repülőgép. Látszólag nem okozott gondot az óriási gép felgyorsítása a négy darab hajtóműnek, alig fél perccel az indulás után már a levegőbe emelkedett az A380-as. Óriási ováció fogadta a sikeres startot. A gép nem húzta be kerekeit, így tűnt el a kamerák elől, s kezdetét vette a néhány órás tesztrepülés.
Luxushotel az égben
A megalománia jegyében fogant óriás 555 utast tud szállítani, s darabját 285 millió dollárért vásárolhatjuk meg a legközelebbi kereskedésben. Persze a fapados változatban lényegesen több, közel nyolcszáz utas fér majd el, de az A380-as alapváltozatban meglehetősen sok extraszolgáltatással várja az utasokat.
Az A380-on a megrendelő igényeitől függően bár, tornaterem, vámmentes bolt, étterem és fürdővel ellátott szobák is kialakíthatók. A gépet koktélbárral, biliárd teremmel és több tusolóval is felszerelhetik, ha a vevő úgy kívánja. A szintek között mozgólépcsőkkel és liftekkel közlekedhetnek majd a bágyadt utasok. Készül belőle hosszú- ill. rövidtávú, luxus, három osztályos, turista, és teherszállító változat is.
A legexkluzívabb A380-as viszont várhatóan a Virgin Atlantic tulajdonában lesz: a gépen tornatermek, kozmetikai szalonok és kaszinó is lesz. A légitársaság társtulajdonosa, Richard Branson gépenként 35 szeparált franciaágy kialakításáról is beszámolt.
Nagyobb repülőtér kell
Tekintse meg az A380-at. |
Az óriás teljes hossza 73 méter, magassága eléri a 24 métert. A szárnyak fesztávolsága nyolcvan méter, felületük pedig 850 négyzetméter, ezeket a cég walesi üzemében gyártották. A négy hajtóművet típustól függően a Rolls-Royce vagy a The Engine Alliance készíti, és 0,89 Mach sebességig gyorsíthatják az óriási repülőgépet. A legnagyobb problémát nem is a repülés, hanem a leszállás jelenti: jelenleg még kevés olyan légikikötő található világszerte, amely fogadni tudná a közel hatszáz tonnás monstrumot, így még számos repülőteret át kell alakítani.
Gondot okoz a nyolcvan méter fesztávolságú gép földi kiszolgálása is. Akár 20 kisebb nagyobb kiszolgáló jármű - üzemanyag-tartálykocsi, toalett-ürítő, készenléti tűzoltó, szerelő és hasonló berendezések – sürögnek majd körülötte, ehhez pedig legalább 6400 négyzetméteres területre lesz szükség, szemben a B-747-es 4200 négyzetméteres igényével.
Ogre
Ugyanakkor nem ez a legnagyobb repülőgép a világon. A főmonstrum Ukrajnában található, neve: An-225. A repülőgép alapjául a szintén óriási An-124 szolgált, 1988-ban repült először. Az eredeti tervek szerint az An-225 célja a szovjet űrrepülő, a Buran szállítása lett volna, ám azt a programot 1994-ben leállították, a gépet pedig hat évre nyugdíjba küldték.
An-225
Két év alatt nyereség
Persze az Airbus más kategória, nem feladata, hogy az Antonovval küzdjön, a takarékosság viszont mindennél fontosabb. A tervezők ígérete szerint a gép egy személyre leosztva kevesebbet fogyaszt majd, mint egy gépkocsi, valószínűleg fejenként három liter kerozin elég lesz száz kilométerre.
A gyártás felpörgése után havonta négy gépet szerelnek majd össze a francia Toulouseban. Az első négy átadott repülőgép a tesztelést szolgálja majd, kettő pedig főleg demonstrációs és reklám-célú repüléseket végez. A hetediket azonban - várhatóan jövőre - már kereskedelmi forgalomba állítja a Singapore Airlines. A gyártó arra számít, hogy a 250-ik gép leszállításakor már megtérül a fejlesztésbe fektetett tízmilliárd euró. Eddig 154 gépre érkezett megrendelés, 15 légitársaságtól. A gyártók szándékai szerint az óriásgépből 750 darabot fognak majd eladni.