Elárasztják Magyarországot a székely sörök?

2007.02.07. 10:48
Magyarországot és Bulgáriát célozta meg a marosvásárhelyi Maros sörgyár. Románia uniós csatlakozása után semmi nem akadályozza a sörgyárakat, hogy exportáljanak. Néhány éven belül harmadszor áraszthatja el az országot az olcsó import.

Elsősorban Magyarországra és Bulgáriába kívánja növelni exportját az idén a marosvásárhelyi Maros sörgyár. A vállalat vezetői szerint Romániában mennyiségben 7-8 százalékkal növekszik a sörértékesítés, ezért az üzem kétmillió hektoliteres gyártást célzott meg. Tavaly 1,35 millió hektoliter sört állítottak elő, 24 százalékkal többet, mint 2005-ben. Az árbevétel 60 millió eurót tett ki.

Piacot keresnek

Ügynökséget váltott a Borsodi
Lezárult a kétfordulós tender, amelyet a Borsodi Sörgyár Zrt. írt ki a Borsodi márkacsalád kreatív feladatainak ellátására. A cég a McCann Ericksonnal köt egyéves szerződést. A Borsodi Sörgyár az elmúlt tíz évben a Young & Rubicam ügynökséggel dolgozott.

A sörgyár román neve SC Bere Mures, termékeik a Neumarkt világos, valamint a Dracula barna sör. Ezeket fél-, egy-, másfél és kétliteres PET-palackokban árusítják. Ugyanakkor ez a sörgyár volt az első Romániában, amely környezetkímélő palackokba kezdett tölteni.

A gyár mostani központja 1974-ben épült. Legutóbbi komoly technológiai fejlesztése 2003 tavaszán volt, amikor Hollandiából nyolc darab 20 tonnás, nagy kapacitású tartályt vásároltak és helyeztek üzembe a gyár nyárádtői telephelyén, ahol egy hárommillió eurós beruházással ásványvíz-palackozó üzemet is létrehoztak.

Romániában mintegy húsz sörgyár működik, azok közül, amelyeket nem vettek meg külföldiek, ez az egyik legnagyobb. Hazai eladásait tekintve három éve még az ötödik volt az országban 6,7 százalékos piaci részesedéssel. Tavaly 1,4 milliárd eurót tett ki a sörértékesítése, a piacot a nagy cégek, többek között a Heineken, a SABMiller, az InBev, a Carlsberg uralják.

Olcsó import


Magyarországot nem először áraszthatja el az olcsó külföldi sör. Az uniós csatlakozás után dömpingáron érkeztek a cseh, szlovák és német termékek. Akkor jelentek meg a 70-90 forintos dobozos sörök, ezek alkoholtartalma azonban lényegesen alacsonyabb volt az itthon megszokottnál - nem véletlenül nevezték őket esti italoknak. Ekkor az árverseny miatt a magyar gyártók is elkezdtek alacsony alkoholtartalmú söröket készíteni.

Egy évvel később eltűnt az olcsó dobozos import, megjelentek azonban a száz forint alatti külföldi üveges sörök. A dobozos sörök eltűnésének oka, hogy 2005 januárjától bevezették a termékdíjat, így drágább lett az árusítása. Ugyanez játszódott le Németországban is - igaz, ott korábban. A német gyárak átálltak az üveges gyártására, és a kelet-közép-európai piacot célozták meg.

Szlovákiában mindig is olcsóbban gyártották a sört, így az uniós csatlakozás után, a vámhatárok eltörlésével már semmi nem akadályozta, hogy Magyarországra szállítsanak.