Biztonságuk érdekében kitiltották a 10-es útról a kerékpárosokat

2015.05.12. 14:48

A növekvő teherforgalom jelentette veszély miatt a Magyar Közút Zrt. hétköznapokon kitiltotta a kerékpárosokat a 10-es útról, ami érzékenyen érintette a környék településeiről Budapestre járó bringásokat. A deklaráltan prioritást élvező kerékpáros forgalom ugyanis ellehetetlenült a térségben. Még vonat sincs, amivel a városhatárig be lehetne szállítani a biciklit.

Pilisvörösvárról sokadmagammal rendszeresen jártunk kerékpárral Budapestre. Ezzel csökkentettük a forgalmat, a környezet szennyezést. Állítólag a kerékpáros közlekedés prioritást élvez a nagyvárosokban, mivel csökkenti a környezeti terhelést, és mozgásra bírja az embereket. A május 7-én a solymári önkormányzat a 10-es út rá eső szakaszáról kitiltotta a kerékpárokat, mindenféle alternatíva nélkül. A 10-es út többi települése el lett vágva a fővárostól. Nincs vasút, nincs kerékpárút, nincs még csak párhuzamos út sem, amin kerékpárral emberi módon lehetne közlekedni. Mit lehet ilyenkor tenni? Miért kell ezt csinálni?

– panaszolják a biciklisek közösségi oldalakon.

Sokan arra tippelnek, hogy a mountainbike-os olimpikon, Benkó Barbara balesete okozta, hogy nemcsak Solymárnál, hanem a 10-es úton végig feltűntek a hármas tilalmi táblák.

10es
Fotó: Pilis Budai Mountain Bike / Facebook

Megkerestük az út fenntartóját, a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-t, mégis miért helyezték ki a táblákat, köze van-e a balesethez.

Sok a teherautó, nagy a balesetveszély

A társaság válasza szerint a 10-es főúton megnőtt a forgalom, különösen a nehézgépjárművek esetében (2000 jármű/nap). Ezért a kerékpárosok biztonsága miatt - de az ominózus balesettől függetlenül - a főút lakott területén kívüli szakaszain a hármas tilalmi táblákat tettek ki.

Kompromisszumos megoldásként a tiltás csak hétköznapra érvényes, hétvégén lehet biciklizni. A Magyar Közút szerint lakott területen belül viszont lehet kerékpározni, ezzel a közintézmények, szolgáltatások továbbra is elérhetőek lesznek. Az ezzel ellentétes jelzéseket eltávolították. 

A cég az elmúlt hónapokban egyébként több helyen (Pest megyében a 2-es, a 3-as és 10-es főutakon) felülvizsgálta a gyorsforgalmi úthálózaot. A 2-es főúton több szakaszon is megszüntették a kerékpározást tiltó jelzéseket, illetve folyamatosan egyeztetnek például Szentendre Város Önkormányzatával és a Bringa Zóna egyesülettel, hogy a 11-es főút Szentendre átkelési szakaszán is biztosíthassák a kerékpáros közlekedést, amely jelenleg nem adott (a Duna part mellett található kerékpárutat használhatják a településen áthaladók). 

10es1
Fotó: Pilis Budai Mountain Bike / Facebook

Arra a kérdésre, hogy milyen utat javasolnak az út melletti agglomerációs települések lakóinak, akik kerékpárral mennének be Budapestre dolgozni, vagy hogy várható-e a jövőben kerékpárutas fejlesztés a 10-es út, vagy bármelyik bevezető főút mentén, azt a választ kaptuk, hogy ez nem a társaság hatásköre.

A MÁV korábban egy kérdésünkre azt válaszolta, hogy a vonatközlekedés nyáron elindul a 10-es út mellett, a nagyon elszánt bringások tehát majd vonattal áthidalhatják a tiltott szakaszokat.