Ilyen menő kerékpárutak épültek 80 éve Budapesten
A budapesti bringautak története a múlt homályába vész, vagy mi. A lényeg, hogy a fene se tudja mikor épült az első, és pontosan hol. Annyi bizonyos, hogy már a háború előtt is rengetegen kerékpároztak a városban.
A legendák szerint például Csepelen, a mai Weiss Manfréd út mentén már a 30-as években is volt bringaút. Olyan, amilyenekért ma Dániát csodáljuk: enyhe eltolással, három szintben zajlott a (gép)kocsi-, a bringás és a gyalogos forgalom. Erről sajnos szinte semmit nem tudunk, az azonban már biztos, hogy amikor 1937-ben át adták a Horthy Miklós hidat (a mai Petőfit), annak mindkét oldalán volt kerékpárút, ráadásul ugyanígy szintben elválasztva a járdától és a kocsiforgalomtól.
És hogy használták-e? Ha hinni lehet a korabeli infografikának, akkor az áthaladó forgalomnak nagyjából a fele (!) lehetett bringás – vagyis annyi, mint a villamosok, teher- és személygépkocsik, valamint az akkor még jelentős lovaskocsik forgalma együtt.

Amint látszik, a Margit, az Erzsébet és Ferenc József (mai Szabadság) hídon is komoly aránya volt a kerékpáros közlekedésnek.
Aztán jött a szocializmus, iparosítás, miegymás. A háború előtt elkezdett, de csak 1950-ben megnyitott Árpád híd két oldalára még került hasonló kerékpárút, azon kívül nem sok minden bringás infra épült a fővárosban.
A rendszerváltás hajnalán, 1988-ban, amikor talán a legtöbben laktak Budapesten (vagy 2 millióan), összesen 12 kilométer kerékpárút volt a fővárosban. Három helyről szólnak a beszámolók:
- Ferihegyen a gyorsforgalmi út egy szakasza mentén (ez mára eltűnt),
- a Kőbányai út mentén,
- a Kerepesi út és a Veres Péter út mentén (erre hamarosan egy külön posztban térünk vissza).
4 millió magyar kerékpáros
Világszerte újból divatba jött a kerékpár. A megdrágult üzemanyagárak, a nagyvárosi utak túlzsúfoltsága, és az egészséges testmozgásra buzdító felhívások nálunk is megtették hatásukat. Mind többen vannak, akik nem csak szabadidejükben, hanem munkához, hivatalos ügyeik intézéséhez, a vásárláshoz is nyeregbe szállnak. Aki gyorsan, idegeskedés nélkül és olcsón akar haladni, korra és nemre való tekintet nélkül szívesen pattan kétkerekű járműve nyergébe.
– ezzel a szöveggel kezdődik az az 1983-ban készült oktatófilm, mely leginkább a 4:52-nél megszólaló proto-Szalacsi hebegése miatt vált ismerté. (Elképesztő amúgy, hogy akkoriban milyen lazán és megalázón vettek fel embereket, akár rendőri igazoltatás közben is). Minket azonban leginkább azért érdekel, mert bemutatja, hogyan is kerékpároztak a 80-as évek elején Magyarországon.
Az eleje amúgy simán lehetne a BicycleDutch egyik videója is, egészen az első kérdésig, mely helyre rakja, hol is járunk:
Őrnagy elvtárs, milyen a kerékpározás helyzete Magyarországon általában?
Még mielőtt azt hinné valaki, hogy a bringasovinizmus melegágya volt a Kádár-kor, tisztázzuk: a videó nagy része arról szól, hogy sok kerékpáros nem ismeri és nem tartja be a szabályokat.
A filmből amúgy kiderül, hogy négymillió kerékpár volt használatban akkoriban Magyarországon és rengetegen jártak vele dolgozni. Ennek tükrében igen csak nehezen érthető, miért nem épült több kerékpáros infrastruktúra.
Na és akkor lássuk miről maradtak fenn képek!
Horthy/Petőfi híd
Bár a Horthy Miklós hídról is szép számmal vannak képek a Fortepanon, olyan, amelyiken látszana a bringaút, sajnos egyet sem találtam. Viszont az újjáépítés után készült fotókon nagyon jól látszik az északi és a déli oldalon kialakított, szinteltolásos kerékpárút.
Már az 1952-es, átadás előtti terhelési próba képein is ott mosolyognak mindkét oldalon:

Alighanem ez
A terheléspróba többi képét itt kattintgathatjátok végig, többön is látszik a kerékpárút. Csakúgy mint ezen a néhány évvel későbbi képen, az északi oldalon:

A következő évtizedekben is végig ott vannak, csak épp a kerékpárosok hiányoznak róla.

Mivel a városból kiszorították a bringákat, okafogyottá vált a két remek út: nem volt, amit összekössön. 1980-ban aztán meg is szüntették őket, pedig most, amikor ismét fellendült a városi kerékpározás, tök jól jönnének.
Sztálin/Árpád híd
Erről a hídról is tudjuk, hogy két oldalán egy-egy méter széles kerékpárút futott, hasonló, mint a Petőfinél. Hogya az eredeti, harmincas években készült tervekben is számoltak-e már a kerékpárosokkal, azt nem tudni (bár a Horthy Miklós híd példája azt mutatja, hogy valószínűleg igen). Az azonban biztos, hogy amikor átadták 1950-ben, mindkét oldalán egy-egy méter széles bringaút volt a járda és az úttest között, épp úgy, ahogy a két évvel később felújított Petőfinél.
Erről igazán jó képet nem találtam, csak olyat amelyiken felsejlik valami a hídfőre felvezető útszakaszokon. Az egyik a Budai hídfőnél készült 1954-ben (ekkor még Sztálin hídnak hívták, viszont megvolt még valami a régi Óbudából), a másik 1959-ben a pesti hídfőnél.


Mindkét képen úgy tűnik, a fasor és a lámpaoszlopok közt ott a bringaút!
Ha ismertek más réges régi bringautat Magyarországon, osszátok meg velünk, akár itt, akár a Facebookon! A sorozatot hamarosan folytatjuk a Kerepesi úttal.
Az oldalról ajánljuk
- Vélemény
Matolcsy, a lottómilliárdos – a teljesítmény nélküli vagyon átka
Extrém luxusélet: Porschéval, új feleséggel, magánrepülővel.
március 28., 08:00
- Belföld
Porig égett egy távolsági busz Debrecen határában
Az utasoknak még időben sikerült elhagyniuk a járművet.
8 perce
- Külföld
Irán kész a közvetett tárgyalásokra az Egyesült Államokkal
Donald Trump még 2018-ban léptette ki országát a korábbi megállapodásból.
március 28., 09:13
- Belföld
Megérkezett a legújabb politikai édesség Hódmezővásárhelyre, az örökbe fogadható Zebra
Folytatódik a politikai édességsorozat.
március 28., 08:25
- Külföld
Árvíz sújtott le Horvátországban, sürgősségi evakuálást rendeltek el
Ha a helyzet tovább súlyosbodik, krízisközpontokat is létrehoznak.
március 28., 08:20
- Külföld
Földrengés Délkelet-Ázsiában: rendkívüli állapot a térségben, Európától kértek segítséget
A Richter-skála szerinti 7,7-es erősségű földrengést mértek pénteken.
március 28., 08:36
- Belföld
Jogerős az ítélet, be kell zárni Szegeden Iványi Gábor iskoláját
Budapesten pedig még kedvező döntés született számukra.
március 28., 08:54
- Külföld
Túlélőcsomag a béke árnyékában – mire készül az Európai Unió?
Orbán Viktor elmondta, mit jelent az unió 72 órás túlélési terve.
március 28., 09:03
- Gazdaság
Maxon pörög a magyar munkaerőpiac, lehet azonban némi bökkenő
A kormány szerint Magyarország Európa élmezőnyéhez tartozik foglalkoztatottságban.
március 28., 09:18
- Kultúr
Carlos Santana: Ellenséges erők próbálták meg elpusztítani Michael Jacksont
A legendás gitáros most is kiáll Jackson mellett.
március 28., 09:39
- Külföld
Kiderült, mi okozta a Szindbád tengeralattjáró tragédiáját Egyiptomban
Számos biztonsági kérdés merült fel a baleset után.
március 28., 07:13
- Belföld
Lucernaföldön vesztegel a Honvédelmi Minisztérium milliókkal támogatott repülőgépe
A rendőrség nyomozást indított, a Magyar Honvédség már szervezi a visszaszállítást.
március 28., 09:38
- Belföld
Hármas karambol történt az M3-as autópályán
Két személyautó és egy kisbusz ütközött.
március 28., 09:18
- Futball
Szoboszlaiék és a párizsiak már fogják az aranyat, óriási csata Spanyolországban
Az öt topligából négyben már csak a lefújást várjuk, a La Ligában viszont még bármi lehet.
március 28., 05:56
- Belföld
Felhős idővel zárul a hét, de a napsütés így sem tűnik el teljesen
A naposabb területeken akár 16 és 21 fok közötti idő is lehet.
március 28., 05:53
- Belföld
Megzavarták Orbán Viktor rádióinterjúját, rendőrök szedték szét a tiltakozókat az MTVA székházánál
Bedő Dávid szerint a kormányfőt a teherportán vitték be.
március 28., 07:44
- Belföld
Orbán Viktor: Provokációs verseny van az ellenzéki pártok között
A kormányfő ismét a Kossuth rádió vendége volt.
március 28., 07:41
- Brand and Content
Évente 15 ezer ember élete lehetne jobb, ha elterjedne ez a technológia
12-15 ezer csípőprotézis műtét történik Magyarországon évente. Az operációk után jellemzően hosszú ideig elhúzódik a felépülés, ami sok esetben nem is teljes. Pedig orvostechnológia innovációk állnak rendelkezésre, hogy ez ne így legyen.
március 28., 00:06
- Tenisz
Újabb lépést tett Djokovics a történelmi siker felé, búcsúzott a torna meglepetésembere
A szerb szupersztár mindössze két győzelemre van attól, hogy begyűjtse pályafutása 100. ATP-serlegét.
március 28., 09:31
- Futball
Bognár György elárulta a paksi titkot: egy rúd szalámi, meg a szuperhatékony kémhálózat
A tréner szerint túlmisztifikált dolog a statisztika és az adatelemzés, mégis fél évvel a konkurencia előtt járnak.
március 28., 05:57
- Külföld
Donald Trump fontolgatja a kínai vámok csökkentését, hogy meggyorsítsa a TikTok eladását
Januárban elhalasztotta a törvény végrehajtását.
március 28., 06:40
- FOMO
Heath Ledger teljesen padlóra küldte színésztársait
Michael Caine nosztalgiázott a színészről új könyvében.
március 28., 06:38
- Külföld
„Aki Ukrajna gyorsított EU-csatlakozását tolja, az tulajdonképpen Putyin szekerét tolja”
Nem véletlen, hogy Moszkva nem ellenezné Ukrajna uniós tagságát.
március 28., 05:58
- Külföld
A német hírszerzés szerint Vlagyimir Putyin nagyszabású háborúra készül a NATO ellen
március 28., 06:00
- Kultúr
Rejtély övezi az ötszörös Nobel-díj-jelölt halálát
Az őrzője gyilkolhatta meg.
március 28., 05:57
- Belföld
Második világháborús légibombák kerültek elő a Liszt Ferenc repülőtérnél
A Magyar Honvédség központi gyűjtőhelyére szállították a bombákat.
március 28., 07:01
- Külföld
Vlagyimir Putyin: Komolyan kell venni a Grönlandra vonatkozó amerikai igényt
Az orosz elnök az együttműködés híve az Északi-sarkvidéken.
március 28., 06:35
- Belföld
Börtönbüntetést kért az ügyészség a Svájcból érkező farkas haláláért felelős két férfira
A vád szerint egyikőjük gyermeke ölte meg az állatot.
március 28., 06:09
- Belföld
Börtönbüntetést kapott két volt rendőr, akik megütöttek és magára hagytak Ózdon egy kiskorú fiút
Az ítélet nem jogerős.
március 28., 06:37
Rovataink a Facebookon