Szétnéztél már a kerékpárlámpa-piacon? Akkora a választék, hogy hosszas tanulmányozás után sem egyszerű dönteni. Mi sem tudtunk, ezért szakértőket hívtunk segítségül. Most majd kiderül, melyik a legjobb bringalámpa. Vagy most sem?
Ha valaki úgy lát a sötétben, mint a bagoly, az sem bújhat ki a legfőbb szabály alól, hogy szürkülettől pirkadatig ki kell világítania a bringát. Ne számítsunk azonban arra, hogy a vonatkozó műszaki rendelet pontosan definiálja, mit kell a biciklire szerelnünk. Csak annyit írnak, hogy
Előre fehér vagy kadmiumsárga, hátulra piros folyamatos vagy villogó fényt tehetünk. Ez az utóbbi években kiegészült azzal, hogy nem feltétlenül a kerékpárra kell szerelni a világítást, tehát tehetjük magunkra is.
A lámpa vetített képe, a fényforrás vagy az áramforrás leírása sehol nem szerepel, tehát bármi lehet.
Ez azért érdekes, mert például egy autó első lámpateste esetén a fényforrás, a pontos elhelyezés, a vetített kép alakja és a fény erőssége mind jogszabályban rögzített paraméterek. Ezeket mind pontosan meghatározták, és büntetés jár érte, ha eltérünk az előírásoktól.
Ennek megfelelően a kerékpárlámpa-kínálat nagyon nagy szórást mutat. Nemcsak formában és méretben, hanem árban is nagy a szórás, nem kell sokáig nézelődnünk, hogy két lámpa ára között tízes szorzót találjunk. Aki valamennyire járatos a műszaki dolgokban, az is elbizonytalanodik, aki pedig azt sem tudja, hogy mi az izzó és a led között a különbség, teljesen elveszhet.
Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy a kerékpárt meglehetősen eltérő környezetben és helyzetben használhatjuk, és minden helyzet teljesen más megvilágítást kíván. Nagyon nem mindegy, hogy városban, jól kivilágított kerékpárúton közlekedünk esténként, vagy az éjjeli cross country túrázás, esetleg az éjjeli downhill a kedvencünk. Az eltérő körülmények eltérő világítást igényelnek, így tuti legjobb lámpa nincs, van azonban jó univerzális lámpa, és vannak típusok, amelyek egy-egy feladatra verhetetlenek.
További sarokpont az ár. Az olcsó és drága kerékpárlámpák közt simán lehet tízes szorzó, egyes drága modellek a tucatbringák árával is vetekednek. Akkora baj azért nincs, mert húszezer forintos bringával ritkán szoktak éjszakai erdőben száguldozni, a kétszázezres gép ára meg elbírja a drágább lámpát.
És akkor jöjjön a teszt!
Mit is mértünk?
1. A maximális fényerősséget, amelynek SI alapmértékegysége a kandela, jele cd. Minél nagyobb a szám, annál erősebben világít a lámpa.
2. Fénysűrűséget. Ha a maximális fényerősséget elosztjuk a fénykilépés felületével, megkapjuk a maximális fénysűrűséget, amely azt határozza meg, hogy milyen messziről lehet meglátni a fényforrást, azaz a biciklist. Ezt jelenleg tekintsük egy tájékoztató arányszámnak, amellyel a lámpákat egymáshoz hasonlítjuk. A felület pontos meghatározása nem annyira egyszerű bizonyos esetekben, az azonban jól látszik melyik világít fényesebben szemből nézve, és pontosan ez volt a célunk a számításával. Ahol nagyobb a számadat, ott fényesebben világít, tehát jobban látszik a lámpa messziről.
3. A fényszórást, amely azt mutatja meg, hogy egy-egy lámpának mennyi a szórt fénye. Ehhez a mérőernyő középpontjában mért maximális fényerősségtől a mérőernyő széle felé nagyjából félúton is mértünk egy értéket. Ha a lámpának nagy fényerősségű a szórása, jobban vakítja majd a szembejövőket, másrészt viszont nagyobb felületet világít meg az úttesten. Viszonyításnak vehetjük, hogy a gépjárművek tompított fényének a sötét határon túli szórt fénye maximálisan 350 cd lehet, a minimális fényerejének a világos mezőben pedig legalább 5100 cd-nak kell lenni. Egyes biciklilámpák ezt simán tudják.
Tesztünkben tizenkét lámpát hasonlítunk össze, amelyek között az összes főbb típus megtalálható. A típusokat az átláthatóság kedvéért úgy soroltuk be, hogy hagyományos izzós lámpa és ledes lámpa lett a két főcsoport, és ezen belül vannak akkumulátoros tölthető, illetve elemes modellek. A ledes csoporton belül is van olyan, ami kizárólag arra alkalmas, hogy a jogszabálynak megfeleljen, de az úttest megvilágítására alkalmatlan. Ezek nyilván jól megvilágított városokban jók, éjszaka, falura alkalmatlanok.
Törekedtünk arra, hogy legyen olcsó városi lámpánk, de félprofi fényágyúnk is. Elmentünk a Decathlonba, a választékból kiemeltünk négy darabot, valamint meglátogattuk a Berguson kerékpárboltot, és mellétettünk hat másik lámpát. Aztán lenyúltam két kolléga bringalámpáját a Totalcar szerkesztőségből, amelyek ugyan használtak, de az évek alatt már bizonyítottak. Így összejött a 12-es mezőny.
Az egész tesztet próbáltuk objektívvé tenni, ezért felvettük a kapcsolatot a budapesti General Electric (GE vagy ha jobban tetszik Tungsram) Optikai Mérések Laborjával, akik már sokszor a segítségünkre voltak, amikor különböző autólámpába való izzókat teszteltünk.
Nem akartunk tudományos értekezést, csak objektíven látni, hogy melyik világít erősebben, és milyen formájú a vetített képe. Itt aztán megint elgondolkodhatunk azon, hogy milyen vetített kép, azaz milyen megvilágított forma a legjobb, és milyen felhasználásra. Ha nagyon fókuszált, akkor erős lesz a fény, de kis területet világít meg, ha pedig sok a szórt fény, akkor kevés jut az úttestre, de mindent megvilágít, és mindenkit vakítani fog – pláne, ha a fényforrás erős.
Ha a lámpát lehetett fényesebbre kapcsolni, akkor mindig a legfényesebb üzemmódban mértünk. Természetesen minden elem új volt, és minden akkumulátor fullra töltött, mert a teszt előtt egy éjszakán át töltöttük a lámpákat. Fontos azt is megjegyezni, hogy a lámpa könnyen leszedhető-e a bringáról, nem biztos, hogy biztonságos rajtahagyni, de ha vezetékelni kell, meg akkumulátorokat eltávolítani, akkor hamar elegünk lesz a szerelgetésből, és végül úgyis fent fogjuk hagyni.
Vegyük sorra a versenyzőket:
1. Infini USB
Ára: 6490 Ft
Két leddel az elején egy nagyon kompakt, könnyen fel- és leszerelhető, könnyű és vízálló. Kis világító felület, erősen vakít, sok szórt fénye van. Maximális fényerősség 1800 cd, a sötét mezőben 800 cd. Fénysűrűsége 200, USB-vel tölthető.
Minket biztos jól látnak vele, mi már kevésbé, mert fénye nem fókuszált. Leginkább városba jó.
2. Infini Super Lava
Ára: 12 990 Ft
Ennek ugyan csak egy darab nagy fényerejű ledje van, de jobban fókuszált. Felszerelése könnyű, a háza pedig erős alumínium. Fényereje 2430 cd, a sötét mezőben 1200 cd. Fénysűrűsége 715, USB-vel tölthető.
Erős fény, jól fókuszálva, messziről látható. Akár városba, akár túrára megfelelő lehet.
3. BTwin VIOO USB
Ára: 5990 Ft
Egy darab nagy fényerejű led, rugalmas gumírozott műanyag ház. Jól fókuszált fény, vízálló ház, könnyű rögzítés, könnyű leszerelés. Fényereje 2400 cd, a sötét mezőben 900 cd.Fénysűrűsége 420, USB-vel tölthető.
Erős fény, jól fókuszálva, nagyon jó árban. Univerzális lámpa, reméljük, a gumipánt rögzítés sokáig bírja.
4. Cateye
Használt
Hagyományos izzós, AAA ceruzaelemes, műanyag házas lámpa. Külső akku is csatlakoztatható hozzá, jól fókuszált fény, ami kicsit sárgább a ledektől, de fényereje 2500 cd, szórása a sötét mezőben csak 400 cd. Fénysűrűsége 450.
Sápadtnak tűnő, de mérve erős fényű lámpa, könnyen rögzíthető, várhatóan kicsit kisebb üzemidővel. Nincs villogófunkció.
5. Bike Fun Platinum
Ára: 39 900 Ft
Dupla csöves, nagy fényerejű ledes csodalámpa a teszt legdrágább darabja. Külső akkumulátoros, tépőzárral akár a vázra rögzíthető az akku. A lámpa maga fémházas, profi kidolgozású. Maximális fényerő 7800 cd, szórás 2500 cd. Fénysűrűség 1550.
Brutális fényerő, brutális vakítás. Jobb lenne lakott területen tiltani, de erdőben hibátlan lehet.
6. Bike Fun Wizard
Ára: 19 900 Ft
A Platinum kistestvére, mindössze egy csővel, egy leddel, de azonos kialakítással, külső akkuval. Ára ennek sem kevés, de fényereje is a legjobbak között. Fényerősség 4500 cd, szórás 1600. Fénysűrűség 1600.
A teszt második legnagyobb fényereje, kicsit kisebb szórás. Nem olcsó de jó univerzális lámpa.
7. BBB High Focus
Ára: 17 500 Ft
Masszív, alu lámpatest, könnyű rögzíthetőség, kompakt dizájn. Minőségi benyomást kelt, fényerőssége 3600 cd, szórt fénye 900 cd. Fénysűrűség: 1200 cd
Kisebbnek mértük a fényerőt, de szubjektíve nem érzékelhető a Bike Fun Wizardhoz képest. Nagyon jó univerzális lámpa.
8. BBB Strike
Ára: 34 900 Ft
Masszív, alu lámpatest, könnyű rögzíthetőség, kompakt dizájn. Minőségi cucc, de a kistestvéréhez, a BBB High Focushoz képest nem érzem indokoltnak a hatalmas ártöbbletet.
Fényerősség 3700 cd, szórt fénye 1200 cd, fénysűrűség 1300 cd.
A BBB High Focushoz képest rosszabb vétel, nem igazán mutatható ki előnye vele szemben. Kidolgozása és a szubjektív benyomás prémium terméket mutat, az ára is ennek megfelelő.
9. BTwin külső akkus
Ára: 19 900 Ft
Külső akkumulátoros BTwin, a szokásos egy darab nagy fényerejű leddel, jó rögzíthetőséggel, várhatóan hosszú üzemidővel. Fényerősség 2400 cd, szórt fénye 850 cd, fénysűrűség 860.
A mérések kicsit mást mutatnak, de hozza az egyledes lámpák szintjét, sajnos az ára is annyi. Összességében azonban az egyik legjobb lámpa.
10. BTwin elemes
Ára: 2 490 Ft
Igazi old school lámpa, elemekkel és izzóval. Könnyű rögzíthetőség, egyszerű kivitel. Nem fogja felolvasztani az aszfaltot, de világítani átlagos körülmények között megfelelő.
Fényerősség: 1200 cd, szórás 550 cd. Fénysűrűség 290.
Az árához képest mindenképpen jó, de nem versenyezhet fényerőben ledes társaival. A dinamós korszakot azért bőven felülmúlja.
11. BTwin Bike Light
Ára: 1490 Ft
Ez a led fókusz nélkül csak arra jó, hogy minket észrevegyenek, utat világítani nem tud. Ára is ezt tükrözi, csak érdekességnek vettük be, a szabályoknak megfelel, de nem teljes értékű kerékpárlámpa.
Fényerősség: 90 cd, szórás 45 cd. Fénysűrűség 180 cd.
A fénysűrűsége jó, tehát messziről látható, de az utat szinte nem világítja. Olcsó, könnyen felhurkolható a kormányra, vázcsőre.
12. Kínai Noname
Használt, ára: kb. 8000 Ft
Online, Kínából rendelt, leginkább a Bike Fun Wizardra hajazó külső akkus lámpa, egy darab leddel. Fémházban a lámpa, akku szokásos gyöngyvászon táskában, tépőzárral rögzíthető. Fényerősség: 4300 cd, szórás 1600 cd. Fénysűrűség: 1600.
Ár/érték arányban nyerő, garancia nélküli, neten rendelt. Jól világít, kialakítása is megfelelő. Gazdája egy éve használja rendszeresen.
Összefoglalva elmondhatjuk, hogy a nem túl szigorú törvényi előírásoknak minden kipróbált lámpa megfelel, de az autókra vonatkozó műszaki előírásokat nem teljesítené az összes. Néhány típus a nagy szórt fény, a vakítás és néhány más szempont miatt sem lenne szabályos. Ezekkel a lámpákkal annyit tehetünk, hogy kicsit lejjebb állítjuk őket, hogy senkit ne zavarjunk az úton.
És melyik a legjobb? Nincs általános nyertes, mert az egyiket egyszerűbb feltenni, a másik olcsóbb, a harmadik meg nappali fényt csinál. A választáshoz fontos tudni, hogy hol bringázunk majd a legtöbbet, de ettől függetlenül engem nehéz lenne rávenni, hogy majdnem 40 ezer forintot adjak egy lámpáért, hiába világít, mint az Esthajnalcsillag.
A tesztben szereplő lámpákat, két kivétellel a Berguson és a Decathlon bocsátotta rendelkezésünkre.
Rovataink a Facebookon