Hamis bringavázat teszteltek
Csúcsminőségű, pehelysúlyú bringaváz, az eredeti ár töredékéért. Jól hangzik, ugye? Még ma is bárki megvásárolhatja azt a szénszálas kerékpárváz-hamisítványt, amelyről még a szezon elején részletes tesztet készített a Velo News nevű nemzetközi bringás papírújság, amelyet nemrég közöltek honlapjukon is. Miután egy webshopból megrendelték, a szerzők nem használható gépet építettek az 560 amerikai dollárért mindenféle méretben kínált szénszálas vázra, hanem elvitték egy profi mérőlaborba, majd egy másik, hivatalos forrásból származó, lényegesen drágább (3500 dolláros, vagyis körülbelül 980 ezer forintos), de biztosan eredeti példánnyal együtt részletes vizsgálatot végeztek rajta.
A két Specialized S-Works SL4 országúti kerékpárváz csak távolról hasonlít egymásra. Közeli képeken jól látszik a grafikai elemek eltérése, pedig elvileg pontosan ugyanarról a modellről van szó. Vicces, hogy a DHGate.com webshopon még a gyártásról készült fotók is szerepelnek, sőt, garanciát vállalnak a váz minőségére és azt írják, többféle színben rendelhető, mindent az ügyfél dönthet el. Csak éppen azt nem látni sehol, hogy hamisítványokról van szó és a vásárlói visszajelzések rovata is üres. Ugyanezen az oldalon több száz féle eltérő márkájú bringavázat, és más kerékpáralkatrészt is kínálnak. A szállítási idő 1-3 hét, a kísértés pedig nagy, mert egy jól felszerelt mai, márkás kerékpár 200 ezer forinttól indul és több millióig meg sem áll. Minden terméket a hivatalos ár töredékéért hirdet a DHgate és itt nem néhány ezer forintos eltérésekről van szó.
A Velo News csapata mérőpadra állította az eredeti és a hamis bringavázat, majd megmérték mennyire állnak ellen azoknak a fizikai hatásoknak, amelyek bármely kerékpárt érnek, miközben mondjuk egy hegyi szerpentinen száguld lefelé, néha zöttyen egyet-egyet egy úthibán, majd belenyúl a fékbe a nyeregben ülő vagy éppen befordul egy kanyarba. Komoly erőhatásokról van szó.
Kiderült, alig-alig, mert ahogy egy olvasójuk is írja, a másolat közel sem olyan merev és stabil menet közben, hogy a teljesen átlagos helyzetekben biztonságosan lehessen velük bringázni. A két váz tömege és méretei sem teljesen stimmelnek, derül ki a vizsgálatokból. A másolat 1570 grammot nyomott, vagyis 100 grammal többet, mint az eredeti, ami részben azzal magyarázható, hogy a kormánynyakában nem a Specialized által eredetileg használt, a váz alapanyagából kialakított karbon csapágycsésze található, hanem utólag bepréselt alumínium, ráadásul már nullkilométeresen is lóg egy kicsit. A másolat hosszabb, mint az eredeti, tehát biztosan nem azonos tervek alapján készültek. Valószínűleg volt egy mintadarab a kínai üzemben, amelyről méretet vettek a hamisítványokhoz és így sikerült.
Miután kiderült, a hamis váz tizenegy százalékkal kisebb merevséget mutatott a nyeregcső irányából ráküldött 136 kilogrammos terheléssel szemben, mint az eredeti, mindkét vázat felszeletelték és egyenként vizsgálták tovább a csöveiket. A szakemberek szerint a tizenegy százalékos hátrány is jelentős, de a további vizsgálatok során kiderült, a hamis váz egyes szakaszainak rugalmassági együtthatója a fele vagy harmada annak, amit a Specialized SL4-től várhatunk. Ez azért fontos, mert a kevésbé jól megtervezett váz nem csak nem olyan stabil, mint az, amelyet pontos számítások és modellezés alapján készítettek el, de nem is visel el akkora terhelést maradandó alakváltozás nélkül, magyarul könnyebben deformálódik.
Az eredeti váz alsó vázcsövének felső része például sokkal merevebb, mint az alsó szelet, a hamisítványnál mindez éppen fordítva van, de mindkét értéke jelentősen elmarad az eredetiétől. A hamis váz tervezésénél, ha volt ilyen, inkább csak az volt fontos, hogy úgy nézzen ki, mint az igazi, míg az eredetit azért tervezték ilyenre, hogy erős fékezésnél se változzon a vázgeometria és az egyenesfutás, és ne kezdjen remegni az első kerék az igazán éles helyzetekben.
A hamis és eredeti S-Works SL4 vázakkal végzett további mérésekről és a mikroszkópos anyagtani vizsgálatokról szóló eredeti cikk itt olvasható. A szerző azzal zárja gondolatait, hogy amikor egy drága termékről azt gondoljuk, túl olcsó, hogy jó legyen, többnyire jók a megérzéseink. A Velo News egy pórul járt olvasó felhívására döntött a próbavásárlás és az alapos teszt készítése mellett, úgy tűnik megérte. Az olvasó szerette volna visszacseréltetni a hamis vázat, miután rossz tapasztalatokat szerzett vele, de a kínai webáruház nem válaszolt a levelére.
Az eredeti cikk kapcsán megkerestem a Specialized magyarországi importőrének vezetőjét, Berta Istvánt. A cég öt éve foglalkozik a márka képviseletével és eddig háromszor találkoztak olyan repedt, törött vázzal, amelyről kiderült, hogy hamisítvány. Ezt sokszor még képek alapján sem könnyű megállapítani, de egy alapos szemrevételezés elég annak, aki látott eredetit, mert utóbbin ott a visszakereshető vázszám, a másolatokon pedig nem és nagyon árulkodóak a szénszálas anyag átlapolásai és illesztései is. Az importőr garanciaidőn belül az eredeti számla és garanciajegy bemutatásával, bizonyos feltételek mellett akár a nem itthon vásárolt, de eredeti forrásból származó vázat is kicseréli és javasolja, mindenki alaposan tájékozódjon, mielőtt a hivatalos ár töredékéért vesz valamilyen kerékpáralkatrészt, mert márkától függetlenül rengeteg a hamisítvány a piacon.
Rovataink a Facebookon