Sürgős alkatrészcsere 1,5 millió bringán
Tizenhét nagy kerékpármárka, egyebek mellett a Cannondale, a Fuji és a GT hirdetett közös visszahívási akciót miután kiderült, az utóbbi tíz-tizenöt évben gyártott, elöl tárcsafékkel felszerelt modelljeik egy része balesetveszélyessé válhat egy apró szerelési hiba miatt. Nem a fékrendszer és nem is az első villa okozhat problémát, hanem a kerék rögzítésére szolgáló gyorszár. Ez a kis billentyű ezeréves találmány, rengeteg bringán könnyíti a kerék ki- és beszerelését, ám az érintett gépeken, nyitott állapotban túl közel kerülhet a féktárcsához.
Mindez addig nem probléma, amíg csak állóhelyzetben nyitjuk ki a nyitott és zárt állapota közt száznyolcvan fokban elfordítható kart, ám a zár akkor is kinyílhat, ha nem megfelelően rögzítették indulás előtt. Az érintett utcai és terepkerékpárokon akár egy bukkanó okozta rázkódás hatására átfordulhat és összeakadhat a féktárcsával és azonnal blokkolhatja az első kereket. Jóllehet, az alábbi videó angol nyelvű, szöveg nélkül is pontosan megmutatja a problémát.
Az ügy előzménye, hogy idén tavasszal a Trek már visszahívott egymillió, 2000 és 2015 közt gyártott kerékpárt, amelyeken pontosan ugyanezt a problémát tapasztalták. Akkor egy bénulással végződő baleset hívta fel a figyelmet arra, hogy komoly ügyről van szó és az Kerékagy is írt az esetről.
Mindkét akciónak ingyenes alkatrész csere a vége, ezért érdemes vetni egy pillantást az első kerékre, és ha a gyorszár billentyűje az ideálisnak tartott hat milliméternél közelebb kerül a tárcsához, érdemes felhívni a bringagyártó magyar képviseletét, hogy tud-e az akcióról.
A világhírű kerékpárgyártók többsége ugyanattól a beszállítótól szerzi be a gyorszárat, ezért lehetséges, hogy most közösen léptek akcióba.
és amúgy is igaz, hogy a kerékszerelés után nagyon fontos ellenőrizni, hogy megfelelően rögzítettük-e a tengely a villában. Az Egyesült Államokból kiinduló, Kanadára is kiterjedő visszahíváshoz az USA-ban működő kerékpáralkatrész-beszállítók szervezete külön honlapot hozott létre, amelyen részletesebb tanácsokat is adnak a tulajdonosoknak. Az oldalt itt érhetik el.
Forrás: Velonews.com
Rovataink a Facebookon