Rengeteg új bringaút lesz Budán

2015.11.29. 10:09
42 hozzászólás

Évtizedek óta megoldatlan közlekedési problémákat enyhítenek a következő hónapokban befejeződő budai útépítések és felújítások, a változások egy részének a bringások is örülhetnek és nemcsak azok, akik a Duna mentén élnek. A Magyar Kerékpárosklub alapos térképen gyűjtötte össze, hogy a sokszor tárgyalt budai felső rakparton zajló építkezésen kívül mire számíthatunk a közeljövőben.

A térképen élénk ciklámennel láthatóak a várható új kerékpársávok (vékonyabb vonallal, ha egyoldali), pirossal pedig az új kerékpárutak vagy gyalog-kerékpárutak. Sötétkékkel jelöltük az új busz-kerékpársávokat. A meglévő bicikliutakat narancs szín, a meglévő kerékpársávokat halványpiros vonal jelöli. A meglévő két irányban használható egyirányú utcák zölddel szerepelnek, a megnyitni tervezett utcák sárgával. A tervfázisban levő szakaszok sötétszürkével láthatók. (Forrás: Magyar Kerékpárosklub)

A szervezet korábbi összesítése szerint, az utóbbi húsz évben a tizenegyszeresére nőtt a bringások száma Budapesten (de a Főmterv szerint is legalább tízszeresére). A Budapesti Közlekedési Központ megbízása alapján, 2014-ben a főváros harmincegy pontján végzett felmérésükből kiderül, a bringások jellemzően öt kilométeres utakat tesznek meg, és számuk, ha nem is ugrásszerűen, de folyamatosan növekszik. Ideje volt, hogy ezt a változást és a téli bringázás fokozatos terjedését a kerékpáros infrastruktúra is kövesse.

Miközben Pesten az utóbbi években többek közt a Thököly úti bringasáv, az Andrássy úti bringasáv fejlesztése és a belváros egyes területeinek (Kossuth tér környéke, Kálvin tér, Baross utca, Mikszáth tér) forgalomcsillapítása, illetve az itteni bringasávok miatt egyre könnyebbé vált a kerékpáros közlekedés, addig a Duna túlpartján mintha kicsit megállt volna az idő, és történt néhány egyértelmű ballépés is.

marg alag
Fotó: Index

Az Kerékpárosklub szerzője emlékeztet, az Erzsébet híd alatt alaposan leszűkítették a bringások útját és összeterelték őket a gyalogosokkal, és az sem túl szerencsés, hogy a Margit híd és a Batthyány tér közt, a fonódó villamos vágányépítése miatt leszűkítették a korábbi bringautat. Bizonyos helyeken, például a Bem tér új villamosmegállójában elég szerencsétlen módon alakították át az amúgy az Eurovelo 6, nemzetközi kerékpárút-hálózathoz tartozó bringaút egy szakaszát. Mindezek eltörpülnek ahhoz képest, hogy mennyire nehéz és veszélyes volt  közlekedés ezen a részen, amióta tart az építkezés.

A Fő utcai bringasávot egészen a Bem térig meghosszabbítják, ezen a vonalon csak a Clark Ádám téri körforgalomban kell majd az autók közt tekernünk, onnantól viszont a sokszor felavatott díszburkolaton mindkét irányban külön sávot alakítottak ki a tekeréshez. Így legalább itt nem kell feltétlenül a folyóparton sétáló tömegben navigálnunk majd. A Bem rakpart egy szakaszán külön bringaút épül, máshol bringasávra számíthatunk

Buda belsőbb részein, például a Széll Kálmán tér környékén is lesznek változások, rengeteg egyirányú utcát szabadítanak fel a bringások számára, és a Csalogány utcában, a Hattyú utcában, illetve a Batthyány utcában végig kerékpársávot festenek fel. Buda belső részein pedig, például a Fehérvári úton hamarosan a teljes útfelújítással együtt, végig bringasávokat festenek fel és a klub hasonló tervekről tud a Bocskai úton is, ahol busz-kerékpársávokat hoznak létre. Ez is jobb, mint a semmi, bár a vegyes megoldás hátránya, hogy a budapesti buszok zöme manapság is az útra köpi az olajat és az esőben szivárványszínűvé váló foltok rendkívül csúszósak.

SL271920
Fotó: Index

A Kerékpárosklub szerint a főváros távlati tervei közt szerepel, hogy a Bartók Béla utat, a mostani, autók számára kétszer két sávosról kétszer egysávossá alakítják és az így nyert helyen alakítanák ki a bringasávokat is. Ha ez megtörténik, az összes főbb budai csomópont bringával elérhetővé válhat a mostaninál biztonságosabb módon és aki errefelé teker, a Móricz Zsigmond körtéren is úgy válthatna útvonalat, hogy a folytatásban is a neki kijelölt nyomvonalon tekerhetne.

A Magyar Kerékpárosklub eredeti cikke itt olvasható. 

Jön egy rakás fejlesztés. Szerintetek?

Szerző: Kerékagy2015. november 29.
15%

Náray Tamás Zarah

4999 Ft
4250 Ft
15%

Jo Nesbo Szomjúság

3980 Ft
3383 Ft