Miért sokkal biztonságosabb a közbringa a sajátnál?

2016.04.05. 17:01

Elképesztő adatot idéz a Vox: az Egyesült Államokban még senki nem halt meg közbringát használva. 2007-ben indult az első rendszer az USA-ban, azóta 94 városban működik, összesen 35 milliószor utaztak vele, és igen:

szerencsére egyetlen halálos baleset sem történt vele.

Ez azért is nagyon örömteli, mert ugyanitt 100 millió kerékpáros utazásra átlagosan 21 haláleset jut. E kedvező statisztika nem csak egyszerűen a szerencsén múlik. Mint a Mineta Transportation Institute Washingtonban, San Franciscóban és Minneapolisban készült felméréséből kiderült, közbringával az ütközések száma is 35%-kal kevesebb, mint egy átlagos kerékpárral. Egyébként egy tavalyi jelentés szerinta magyar Bubival is hasonló a helyzet. 

Mi lehet az oka? A szakértők az alábbi okokat szedték össze.

1. Felépítés

A közbiciklik sokkal masszívabbak egy átlagos kerékpárnál, széles, olykor tömör kerekűek, ezért egyrészt nehezebben buknak fel mondjuk egy kátyún, másrészt lassabban lehet velük haladni, ami megint csak a biztonságosabb. Ráadásul jellemzően feltűnő színűre vannak festve, így könnyebben észreveszik őket az autósok.

2. Biztonságosabb környezet

Közbringával a belvárosokban járunk, ahol általában kisebb sebességgel haladnak az autók, az autóvezetők pedig a több gyalogos miatt jobban figyelnek.

3. Gyakorlatlanság?

Bár erről erősen megoszlanak a vélemények, vannak, akik szerint a közbringát használó, nem túl gyakorlott bringavezetők sokkal óvatosabbak, mint a rutinból kerékpározók, így kevesebb balesetet okoznak. Aztán vannak persze, akik szerint ennek pont az ellenkezője igaz.

4. Kevesebb sisak??

Itt aztán végképp bizonytalan területre tévednek az elemzők, de mivel a közbringahasználók jellemzően ritkábban viselnek sisakot, felteszik, hogy a sisakhasználattal növekszik a balesetek száma. Azt elismerik persze, hogy ha megtörténik a baleset, akkor jó, ha van a fejünkön sisak, de elképzelhetőnek tartják, hogy az autóvezetők óvatosabban viselkedek a fedetlen fővel tekerőkkel szemben.

5. Tömeghatás???

Szintén teljesen hipotetikus a dolog, de régi elmélet, hogy a több biciklisre jobban figyelnek az autósok. Igazolni azonban ezt még semmilyen kutatás nem tudta.

Hát így. Mindenesetre az első két indok is épp elég ahhoz, hogy megmagyarázza a jelenséget.

Érdekelnek a bringás hírek? Kövesd a Kerékagyat a Facebookon!