Emberibb Bartók Béla utat szeretnének a helyiek és a bringások
Mintegy 1100-an vettek részt hétfő este az élhetőbb Bartók Béla útért tartott biciklis felvonuláson a Bartók Béla Boulevard és a Magyar Kerékpárosklub szervezésében, áll a Magyar Kerékpárosklub közleményében. A tüntetést azért szervezték, mert a főváros titokban lesöpörte az asztalról korábbi – és a 11. kerület városfejlesztési koncepciójába is illeszkedő – terveit, ami alapján kerékpársávnak és szélesebb járdáknak kellene elkészülnie ezen a nyáron. A terv nem járna az autóforgalom csökkenésével.
A villamosperonok akadálymentesítése miatt elkerülhetetlen, jobb környezetet, gazdasági és kulturális fejlődést és biztonságos közlekedést nyújtó megoldással szemben jelenleg tervezik a régi állapot megtartását, ami a járdák szűkítésével járhat. A helyi érdekeltségek és a kerékpáros szervezet közösen kereste meg Újbuda polgármesterét, valamint a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamarához tartozó BUM Bevásárló és Tematikus Utcák Nonprofit Kft. is támogató levelet küldött.
A demonstráción tartott beszédében Kürti Gábor a Kerékpárosklub elnöke elmondta, biztos benne, hogy lesz kerékpársáv a Bartók Béla úton. Kürti felhívta a figyelmet, hogy miközben a számítások és a mindennapok gyakorlata szerint is egy sávnyi autóforgalom zajlik jelenleg a Bartókon, számtalan alternatíva segíti a közlekedést. Nagyjából 500 milliárd forint értékben épült meg az utat tehermentesítő 4-es metró, fonódó villamos, a kelenföldi P+R parkoló, a forgalomcsillapított lett a Móricz Zsigmond körtér és napi 4000 kerékpáros jár itt, ami a Bajcsy Zsilinszky úti kerékpárút és sáv forgalmával vetekszik, mondta Kürti.
Ugyan egy bicikliút miatt jöttünk ide, de ez a bicikliút most arról szól, hogy mi lesz ebből a városból – mondta az utcában működő Kortárs Építészeti Központ nevében Szemerey Samu. Szemerey figyelmeztetett, hogy a főváros céljai nyomán könnyen a Nagykörút és a Rákóczi út sorsára juthat ez az útvonal is. Felhívta a figyelmet arra, hogy a gyalogos és kerékpárosbarát utcák gazdasági fejlődést, jobb életminőséget hoznak magukkal.
Az eredeti tervek áthúzását minden itt lakó, itt dolgozó és itt közlekedő meg fogja szívni – szólalt meg Halász Áron, a Magyar Kerékpárosklub szóvivője. Újbuda kulturális városközpontja kezdett kialakulni a környéken, amit a főváros lépése meg fog akasztani, tette hozzá. Halász szerint a döntés körüli titkolózás mutatja, hogy még a döntéshozók sem merik felvállalni ezt a lépést.
A titokban hozott döntésről beszélt Bosznai Tibor, a helyi kulturális- és vendéglátóhelyeket tömörítő Bartók Béla Boulevard alelnöke, akiket szintén meglepetésként ért, hogy ellentétes irányba fordult a városvezetés. Az eredeti, lesöpört elképzelés nem okozna hátrányt az autóval közlekedőknek, viszont több parkolóhelyet biztosítana, a boltok rakodóhelyeket kapnának és megvédené a családokat a balesetveszélyes járdán kerékpározástól.
Az út élhetőbbé tételével a főváros számításai szerint sem csökkenne az autós kapacitás, ami a 4-es metrónak, a fonódó villamosnak, a Móricz Zsigmond körtér lezárásának és a kelenföldi P+R parkolónak köszönhetően töredéke a korábbiaknak. Az út a gyakorlatban eddig is kétszer egysávosként működött, hiszen a külső sávot rakodó vagy parkoló autók, valamint kerékpározók foglalták el. A Szent Gellért téren jelenleg is egy sávon lehet a Bartók Béla útra kanyarodni, és északi irányba is egysávos utakba torkollik a forgalom.
Egyre többen kerékpároznak a Bartók Béla úton
A Bartók Béla út egyike Budapest legfontosabb kerékpáros útvonalának, melynek növekvő biciklis forgalma már most a Bajcsy Zsilinszky útival vetekszik. Vonzó kerékpársávok nélkül azonban sokkal többen kerékpároznak a járdán, mint például a biciklisávokkal rendelkező Kiskörúton. A Kerékpárosklub mérése szerint a Bartók Béla úton biciklizők 12%-a teker a járdán, míg a Kiskörúton csak 2%. A főváros döntése veszélybe sodorja a Bartók Béla úton sétáló családokat, a lakókat, az éttermek és galériák vendégeit. Ahol kerékpársáv vezet az úton, ott a gyalog közlekedők nagyobb biztonságban vannak, hiszen vonzóbb a kijelölt sávban tekerni, mint a járdán.
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) még nem döntött az újbudai Bartók Béla úti kerékpáros közlekedés, így egy esetleges bicikliút kialakítása ügyében - derül ki a fővárosi cég az MTI-nek hétfőn küldött közleményéből.
Ennek lehetséges megoldása érdekében a szükséges kiviteli tervek készítése végső fázisban vannak, döntés a kialakítandó keresztmetszetről, a forgalomtechnikai megoldásokról - beleértve a kerékpáros közlekedés feltételeinek kialakítását is - ezt követően, a következő hetekben születik döntés, áll a BKK közleményében.
Rovataink a Facebookon