Miért jegesek a bringautak?
Észrevették, milyen kitartó az idei első hó? Nem? Akkor biztosan nem bringával közlekednek, mert különben látnák, hogy miközben az autók száraz aszfalton suhannak, addig a járdák, bringautak és bringasávok több helyen nem is látszanak ki a vastag jégpáncél alól. Utána jártunk, kinek kéne takarítania ott, ahol senki nem takarít.
Szóval miért jegesek kerékpárutak? Kézenfekvő a válasz: mert tél van. Kézenfekvő, de csak részigazság: azért jegesek, mert nem takarítja le, akinek ez a feladata.
Na de kinek a feladata lenne?
Az „5/2004. (I. 28.) GKM rendelet a helyi közutak kezelésének szakmai szabályairól” 2017. január 18-án hatályos szövege szerint a helyi közút kezelője a települési önkormányzat; a koncessziós szerződés alapján működtetett helyi közutak és műtárgyai tekintetében a koncessziós társaság.
A helyi közutakat szolgáltatási osztályokba kell sorolni, és a kerékpárutak az utolsó előtti, VI. kategóriába tartoznak. A közútról a hó eltakarítása és az út síkossága elleni védekezés a helyi közutakon (ideértve a kerékpárutakat, valamint a gyalog- és kerékpárutakat is), továbbá az ingatlanhoz nem csatlakozó burkolt járdán, a gyalogúton, a lépcsőn, a lejtőn és a sétányon a települési önkormányzat feladata. A síkosság elleni védekezés módozatait viszont csak az I-V. kategóriára határozza meg a rendelet,
Azt viszont rögzíti, hogy kiemelt figyelmet kell fordítani a síkosságmentesítési munkák során a kerékpárutak, a gyalogutak, a gyalogjárdák és a várakozóhelyek mentén a növényzet (fasorok, cserjék) védelmére. A kloridhatást minimálisra kell csökkenteni: törekedni kell, hogy az egyszeri klorid kijuttatás a 20 g/m²-t ne haladja meg. Benne van még a szövegben, hogy a hóeltakarítást a fő- és a tömegközlekedési útvonalakon kell kezdeni.
Mikor kerül sorra?
A fentieket illusztrálja például Szeged helyzete. Több száz kilométernyi útszakaszt kell járhatóvá tenni a Szegedi Környezetgazdálkodási Kft.-nek, írja a szeged.hu. A tömegközlekedési útszakaszoké a prioritás, ezek után következik minden más. A cég nyolc tolólapos és szóró hátlapos kisgéppel tud kivonulni a gyalogátkelőhelyek és a járdák takarítására. Megnehezedett a kerékpáros közlekedés az utóbbi napokban, erre több biciklis panaszkodott. Szeged 100 kilométernyi bicikliútját nem tudja egyszerre járhatóvá tenni a cég. Szentmihálytól Szőregig futnak ezek a kerékpárutak, keresztül a városon, de a kültelki részeken is. A cég munkatársai igyekeznek a hóesés megkezdésekor megkezdeni a takarításukat, de egyszerre nem tudják valamennyit megtisztítani. A kerékpárutak takarítását 5 centiméteres hó esetén kell megkezdeni a helyi rendeletek értelmében, a Kft. viszont havazás esetén azonnal hozzáfog az úgynevezett alásózáshoz, majd az ütemezett takarításhoz. Azt kérik a lakosságtól, hogy a csapadékos néhány téli napon, a balesetveszélyes kerékpározás helyett válasszák a tömegközlekedést.
Azzal, hogy nem a kerékpárutakkal kell kezdeni a síkosságmenetesítést, nyilván egyetért minden józan elme. A következmények elbírálásában, kezelésében viszont már lehetnek markáns különbségek. Hazánk klímájából adódóan jellemző helyzet, hogy a lehulló hó átolvad, majd megfagy, és huzamos ideig jégpáncélt képez – és ez már nemcsak öt, hanem akár három centiméternyi hó lehullásakor is így van. Ezért
Tehát tudomásul kell venni, hogy a bicikliutakat korcsolyázáshoz göröngyös, kerekezéshez síkos jég borítja, ezért azok balesetveszélyesek, használatra átmenetileg alkalmatlanok. Ez esetben viszont nem szabad a használatukat kötelezően előírni, és ezt betartatni.
Tehát megint előjön, amit már többször felvetettünk: amint bármilyen okból balesetveszélyessé válik egy kerékpárút, azonnal, minden külön állampolgári bejelentést és kérelmet megelőzve, hivatalból fel kell függeszteni annak kerékpárút-státuszát, tehát
- le kell takarni a „Kerékpárút” KRESZ-táblákat, ezáltal engedélyezve a kerékpározást az úttesten. Ha pedig ott nagy a forgalom, akkor ugyanerre az időszakra
- ki kell tenni a „Kerékpáros veszély” táblákat.
Ezek az intézkedések messze kevesebbe kerülnének a kerékpárutak idejében elvégzett és folyamatosan fenntartott síkosságmentesítésénél, és egyszerűen, könnyen megvalósíthatók, megkövetelhetők, ellenőrizhetők. Tehát ne fordulhasson elő olyasmi, aminek jómagam is voltam már elszenvedője: Szentendrén megbírságolt a rendőr, mert a négysávos úton kerekeztem, amikor a Duna-parti kerékpárút és a főutat szegélyező gyalogjárda-kerékpárút is jeges, síkos volt. Érvelés nem hatott: „a szabál az szabál!”
Berencsi Miklós, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Kerékpáros Koordinációs Főosztályának vezetője korábban a Kerékagynak azt mondta, a "kerékpáros létesítmények üzemeltetése" jó eséllyel a Magyar Közút Zrt.-hez (MK) kerül, és megfelelő forrást kapnak mellé. A téli kerékpárúthelyzettel kapcsolatban most úgy nyilatkozott nekünk, hogy:
"Meg kell határozni, hogy mely útvonalakon szükséges a hó eltakarítása és a síkosságmentesítés. Lesznek olyan, elsősorban csak a nyári szezonban használt szakaszok, ahol nem fog az MK beavatkozni. A többi szakasz esetében viszont konkrét feladatokat és határidőket fog tartalmazni a követelményrendszer. A hó és jég miatt balesetveszélyessé vált szakaszokon logikus lépés a párhuzamos – vélhetően jobban takarított – úttest használata. Ennek meg lehet teremteni a jogszabályi feltételeit."
Te is szoktál bringával járni? Kövesd a Kerékagyat a Facebookon!
Rovataink a Facebookon