Hella
10 °C
25 °C

Meccset vesztett a BBC

2003.07.07. 13:05
A brit kormány nem vezette szándékosan félre a parlamentet az iraki tömegpusztító fegyverek ügyében, szóvivője pedig nem gyakorolt nyomást, és nem is próbált nyomást gyakorolni a hírszerző szolgálatokra az e fegyverekről közzétett információs csomag megváltoztatására - áll a hétfőn nyilvánosságra hozott alsóházi külügyi bizottsági jelentésben. A kormány kontra BBC meccsben úgy tűnik a közszolgálati csatorna maradt alul. A bizottság ugyanakkor kíváncsi lenne a BBC-tudósító forrására is.
A kormánynak nem kellett volna ilyen nagy jelentőséget tulajdonítani annak az információnak, miszerint Irak 45 percen belül vegyi és biológiai támadást indíthat - állapította meg a brit képviselőház külügyi bizottsága által készített jelentés, amely hétfőn került nyilvánosságra a Westminsterben.

Ugyanakkor nem "tette szexisebbé" Alastair Campbell kormányszóvivő a fegyverekről szóló jelentést, mivel nem is vett részt annak összeállításában - állapította meg az 54 oldalas dokumentum, bár a kérdést a vizsgálódó képviselők nem zárták le végleg.

Gilligan tudósítása

A jelentést nagy várakozás előzte meg, mivel ennek ismeretében eldőlhet a közszolgálati BBC és a brit kormány között kirobbant médiaháború, amely a BBC egyik tudósítójának, Andrew Gilligannek tudósítása nyomán pattant ki.

A tudósításban az állt, hogy a Downing Street szóvivője, Alastair Campbell közbenjárására került be a szeptemberben a parlament elé kerülő kormányzati hírszerzési csomagba az az információ, hogy az iraki tömegpusztító fegyverek 45 perces készültségben vannak.

A kormány februárban egy második jelentést is a parlament elé tárt, amelynek a kapcsán felmerült, hogy a kormány tagjai, köztük Tony Blair miniszterelnök is, szándékosan félreprezentálta az információkat.

A brit képviselőház a februári és a szeptemberi jelentés ismeretében szavazta meg az iraki szerepvállalást az amerikaiak oldalán.

Vizsgálat indult

Az iraki hírszerzési anyagok kormányzati kezelésének ügyében - nem kis részben éppen a BBC-tudósítás miatt - nyilvános vizsgálatot indított a londoni alsóház külügyi bizottsága, amely meghallgatta Campbellt is.

A bizottság előtt meghallgatott Campbell határozottan utasította vissza a BBC állításait, és azt követelte a cégtől, hogy kérjen bocsánatot a kormánytól megalapozatlan állításai miatt, és azt állította a BBC elfogultan tudósított az iraki háborúról.

A miniszterelnök a vasárnapi The Observernek adott nyilatkozatában személyesen támadta a BBC-t cáfolva a brit közrádió állítását.

A BBC nyilatkozata

Vasárnap késő este a BBC-nél tanácskozást tartottak a Downing Streetnek adandó intézményi szintű válaszról.

Az ülésről éjjel kiadott hivatalos közlemény szerint a BBC tudósításai a háború idején pártatlanok voltak, a testület elveti a részrehajlásról szóló kormányzati vádakat, és felszólítja a kormányszóvivőt, hogy e vádakat vonja vissza.

Bukott a BBC?

A példátlan médiaháborúban a jelentés ismeretében viszont minden valószínűség szerint a BBC marad alul, miután főbb állításait nem igazolja a külügyi bizottság által összeállított dokumentum.

A bizottság nem látja alátámasztottnak azt a túlzott jelentőséget, amelyet a 45 perces készültségnek tulajdonított a kormányzati jelentés, mivel azt csupán egy hírszerzési forrás jelentette.

A szóvivőnek nem volt szerepe

A jelentés megállapította azt is, hogy Alastair Campbell szóvivőnek nem volt szerepe a szeptemberi jelentés összeállításában, ám arról, hogy ebben a kérdésben tovább vizsgálódjanak, nem tudtak megegyezni a bizottság tagjai.

" Én teljes mértékben egyetértek a jelentés tartalmával, ugyanakkor nem tudom elfogadni azt a megállapítást, hogy Alistair Campbell nem játszott volna szerepet abban a 45 perces [iraki fegyveres] készültség belekerüljön a dossziéba." - mondta a BBC-nek konzervatív Richard Ottoway képviselő.

"Összegezve a szeptemberi dosszié állításai minden valószínűség szerint az akkoriban elérhető hírszerzési adatokon alapultak(_) ennek ellenére aggályaink vannak afelől, hogy mely részeit hangsúlyozták ki." - áll a jelentés összefoglalójában.

A bizottság emellett azt javasolta, további nyomozást kellene indítani a a BBC-tudósító, Andrew Gilligan kapcsolatainak felderítésére, amelyre tudósításának elkészítésénél támaszkodott.