Egyiptom szívesen beszállna a Nabuccóba
További Külföld cikkek
- Börtönbüntetésre ítéltek egy gyilkosságra felbérelt svéd tinédzsert Dániában
- Halálos fenyegetést kapott a Paraméter szerkesztősége
- Nyilvánosan megöléssel fenyegette az alelnök a Fülöp-szigeteki elnököt, most mindent tagad
- Fellélegezhet a Közel-Kelet, szerdától életbe léphet a tűzszünet Izrael és a Hezbollah között
- Földbe állhat az orosz hadigazdaság, Putyinra káosz várhat a háború után
Öt perccel azután, hogy Bajnai Gordon landolt Kairóban, a sajtódelegáció tagjai már a magyar miniszterelnök testőreinek fenntartott kisbuszban száguldottak el százzal a magyar delegáció konvoja mellett. A magyar testőrök parancsnoka eközben egy csak arabul tudó sofőrrel tartott, ki tudja, hova. "Beni, Beni, levágtak, vedd át" - voltak az utolsó szavai, amikor egy hevesen gesztikuláló egyiptomi protokolos kiterelte a személyi biztosítás buszából, hogy a helyére beterelje az írott sajtó képviselőit.
A securityból lett sajtóbusz sofőrje nem ismert tréfát. Amikor a konvoj dugóba került, mire a felvezető motorosrendőr inkább elment jobbra, sofőrünk a járdára pattant, a delegáció pedig egyre kisebb pontként távolodott.
A rendőrök ezután lezárták az utat, figyelmen kívül hagyva a tényt, hogy éppen a delegációt zárják el önmaga elől.
Egy órás késéssel ugyan, de végül mindenki megérkezett Hoszni Mubarak elnökhöz, kivéve a magyar testőrség parancsnokát. Mikor Bajnai Mubarakhoz tartott, az egyiptomi kísérőink leválasztották róla Szollár Domokos kormányszóvivőt, kezében a dossziéval, amiben a magyar miniszterelnök jegyzetei voltak. De Bajnai így is tudta, hogy a Nabuccóról, illetve a vezetékbe juttatandó egyiptomi gázról kell beszélnie.
Ugyanez volt a fő téma Bajnai és Ahmed Nazif egyiptomi miniszterelnök tárgyalásán is, ahova az immár várt zavarok után, újabb órányi késést összeszedve érkezett meg a magyar delegáció, amihez időközben csatlakozott az egyiptomi bürokráciát legyőző testőrparancsnok.
Konvojunkhoz csatlakozott egy kék Daewoo Matiz is. Onnan tudjuk, hogy a konvoj része volt, hogy vezetője jobbra kanyarodott, amikor a delegáció is. A mi sofőrünk inkább egyenesen folytatta az útját, száz kilométeres sebességgel keresztülhajtva a száz kilométeres sebességgel haladó keresztirányú forgalmon.
Nazif és Bajnai találkozójuk után tartott közös sajtótájékoztatójukon örömüket fejezték ki afelett, hogy sosem látott tempóban fejlődnek a magyar-egyiptomi kapcsolatok. Szó esett róla, hogy kedden leteszik az alapkövét annak a magyar-egyiptomi vegyes beruházásban épülő gyárnak, amelyről Hoszni Mubarak történelmi jelentőségű októberi látogatásán állapodtak meg.
És szó esett a gázról is. Egyiptom gázára nagy szüksége van a sok sebből vérző, de leginkább a jövőbeni ellátás hiányosságai miatt kétséges Nabucco-projektnek. Egyiptom késznek mutatkozik rá, hogy csatlakozzon a hálózathoz, bár elképzeléseik szerint ezt a transzarab vezetéken keresztül tennék meg. A transzarab vezeték áteresztőképessége évi tízmilliárd köbméter. A Nabuccóé évi 31 milliárd. A transzarab vezeték Jordániát és Szíriát is ellátná gázzal, azaz teljes kapacitásának csak egy része kerülne a Nabuccóba.
Éppen ezért felmerült az egyiptomi gáz csepfolyós formában (LNG) történő importálása is - és így válik kerekké a Bajnai kormány téli energetikai offenzívája. Hiszen a miniszterelnök januárban Horvátországban a rijekai LNG-terminál építéséről tárgyalt, ami újabb alternatív gázellátási útvonalat jelenthetne Magyarországnak, Egyiptom pedig újabb forrást. A részletek kidolgozását a miniszterelnökök szakminisztereikre bízták.
A találkozó után, a szállásra tartó úton a sajtódelegáció fontos tapasztalatokkal gazdagodott az egyiptomi vezetési szokásokról.