Uniós balhé készül a Közgép kizárásából
További Eurologus cikkek
- Majdnem 20 százalékkal csökkent a GDP Spanyolországban, Olaszországban és Franciaországban
- 30 ezer betegnek juttat koronavírus-gyógyszert az EU
- Az EP jelenlegi formájában megvétózza a tagállamok alkuját, az egyik ok a jogállamiság
- EU-s költségvetésről, jogállamiságról vitatkoztak az EP-ben: elégedetlenek a képviselők
- Az EP nem ért egyet a költségvetési alku jogállamisági részével és a forráscsökkentésekkel
Legfrissebb híreink
- „A magyar kormányt nem nevezném a szövetségesünknek” – mondta Csehország külügyminisztere
- Leülnek vitázni az EP-listavezetők, de Deutsch Tamás biztosan nem lesz ott
- Az Európai Bizottság ujabb 68 millió euróval támogatja Gázát
- Olaf Scholz az emberi jogok tiszteletére szólította fel Azerbajdzsánt
- Joe Biden nem akar még nagyobb zűrzavart, Amerikának be kell avatkoznia
- Ferenc pápa történelmet ír: részt vesz a G7 csúcstalálkozóján
- Veszélyes harci drogot szabadítottak a világra a dzsihadisták
- Magyarország „oroszbarát” – mondta a lengyel külügyminiszter-helyettes
- Óriási pusztítást végez az árvíz Tanzániában
- Egyetlen nap alatt 220 civilt öltek meg a katonák Burkina Fasóban
Óriási büntetés lehet abból, hogy a Közgépet korábban kizárták az összes magyarországi közbeszerzésből – írja a Világgazdaság.
A céget hivatalosan azért büntették ilyen keményen tavaly júliusban, mert a Közbeszerzési Döntőbizottság szerint hamis adatokat szolgáltatott egy kikötőépítési projektnél. Az ügynek így bár formálisan semmi köze sincs ahhoz, hogy a vállalat tulajdonosa, Simicska Lajos elég emlékezetes módon összeveszett Orbán Viktor miniszterelnökkel, de a cég kizárásának időzítése azért eléggé árulkodó.
Átalánybírság lehet
A Közgép ugyan idén júniusban sikeresen töröltette el bírósági úton a korlátozást, de addig sem indulhatott közbeszerzéseken. A VG úgy tudja, most azt mérlegelik Brüsszelben, hogy a magyar kormánnyal minden olyan eljárás után büntetést fizettessenek, ahol hamis adatszolgáltatásra hivatkozva bizonyíthatóan jogtalanul zárták ki a Közgépet. Ez még az enyhébb változat, mert a másik verzióban nem nézegetnék egyenként az ügyeket, hanem rendszerszintű szabálytalanságként kezelnék, és a két érintett operatív programot (a közlekedési, valamint a környezet és energia OP-t) érintő átalánybírságot szabnának ki.
Korábban egyébként épp azt vizsgálta az Európai Bizottság, hogy nem nyer-e túl sokat a Közgép, így tisztában vannak vele, milyen nagy súlya volt a cégnek a G-nap előtt. Az anyagot most felhasználhatják a büntetés kiszabásához.
Mennyi pénz forog kockán?
Elég nehéz megmondani, pontosan mekkora összeg lesz a tét. A VG szerint az ügyből 25, de legsúlyosabb esetben akár 100 százalékos korrekció lehet. Csakhogy az Európai Bizottsággal lehet alkudozni, ahogy az előző, 2007-2013-as időszak lezárásánál is.
Az sem világos, hogy ezt a százalékot miből kellene levonni. A két program 2014 és 2020 között összesen 2377 milliárd forint, amiből egy évre átlagosan 340 milliárd jut. A kizáró döntés és a megsemmisítése között nagyjából ennyi idő telt el, de a pénzt még lassabban költik az első években, mert ekkor kezdik kiírni a pályázatokat. A kormány viszont épp felpörgette a folyamatot, mert 2019-re mindent ki akar fizetni.
Ha lesz eljárás, akkor az hasonlóképp csendben, főként a színfalak mögött fog menni, mint a 2007-2013-as időszaknál.
Szóljon hozzá az EUrologus Facebook-oldalán!
Rovataink a Facebookon