Újabb áldozatokat emeltek ki Kaprunban
További Külföld cikkek
- „A magyar kormányt nem nevezném a szövetségesünknek” – mondta Csehország külügyminisztere
- Leülnek vitázni az EP-listavezetők, de Deutsch Tamás biztosan nem lesz ott
- Az Európai Bizottság ujabb 68 millió euróval támogatja Gázát
- Olaf Scholz az emberi jogok tiszteletére szólította fel Azerbajdzsánt
- Joe Biden nem akar még nagyobb zűrzavart, Amerikának be kell avatkoznia
A korábbi híradások 162 áldozatról szóltak, akik közül 159-en a felfelé tartó szerelvényben, hárman pedig a felső állomáson vesztették életüket. Jelentés érkezett arról is, hogy a párhuzamosan, lefelé közlekedő vonatban ketten haltak meg, a szerelvény vezetője és egyetlen utasa.
A halottak között van több amerikai katona és hozzátartozóik is, akik németországi állomáshelyükről tettek kirándulást a síparadicsomba - derült ki az amerikai hadsereg közleményéből. Az áldozatok között 92 osztrák, 37 német, tíz japán, nyolc amerikai, négy szlovén, két holland, egy-egy brit és cseh állampolgár található, négy személyt egyelőre nem sikerült azonosítani.
Mérges gáz a síruhából
A keddi sajtóértekezleten egy bűnügyi technikus elmondta: a katasztrófa okait illetően még sötétben tapogatóznak. A völgyi állomás és az alagút bejárata között találtak nyomokat, amelyeknek elemzése alapján esetleg következtetéseket lehet majd levonni arra nézve, hogy netán a szerelvény meghibásodása okozta a tüzet.
Arra a korábbi állításra, hogy esetleg üzemanyagot szállított a szerelvény, nem találtak utalást - mondta. Hozzátette: a vonat állapota jelenleg nem engedi megállapítani, hogy az ajtók kinyíltak-e, de a holttestek helyzetéből - nevezetesen abból, hogy sok halottat a vonattól távol. A túlélők beszámolói alapján valószínűsíthető, hogy a tűz már az alagútba érkezés előtt kiütött a vonaton.
A mentésben részt vevők megdöbbentő kísérletet végeztek el hétfőn: meggyújtottak egy olyan síruhát, amilyet a pokollá változott vonat legtöbb utasa viselt. Az eredmény ijesztő volt, ugyanis olyan mérges gázok keletkeztek az égés során, amelyek belélegzése szinte rögtön halált okoz.
Mentés nehéz körülmények között
Időközben némileg javultak a mentés külső körülményei a Kitzsteinhorn, az éjszaka folyamán sem kőomlás, sem vízbemosás nem akadályozta a munkát. Az alagútban egy ideig kőomlás veszélye fenyegetett, ugyanis az égéssel olyan óriási hő szabadult fel, hogy még a kövezetet is károsította. A munka folytatása előtt 3-4 tonna kilazult követ kellett kiemelni az alagút falából a veszély elhárítása érdekében. Keddre azonban ismét főnszelet jósolnak az előrejelzések, amely akár 50-100 kilométeres sebességgel is fújhat. Az erős széllökések miatt a helikopteres szállítást le kellett állítani.
A külső körülmények mellett a mentők lelki állapota is nehezíti a még több napig elhúzódó munkákat. A sűrű váltásban dolgozó emberek ugyanis pszichológusi segítségre szorulnak a vagonokban tapasztalt szörnyű látvány miatt. A mentők szorongva, vegyes érésekkel vágnak neki a bevetéseknek.
Svájci bírálatok
Mindeközben hétfőn a bécsi közlekedési minisztérium leállított öt, alagútban is közlekedő kötélvontatású vasút működését és elrendelte teljes kivizsgálásukat. Felmerült az osztrák államvasutak kezelésében lévő alagutak állapota is, amit kielégítőként jellemeztek a hatóságok. Ezekben ugyanis vízzel telt vagonok és egy mozdony állnak készen. A több hasonló vasutat üzemeltető Svájc közlekedési minisztériuma is megszólalt az osztrák katasztrófa kapcsán, azt állítva, hogy a másik alpesi országban jóval szigorúbbak a feltételek, náluk a kapruni vonal nem kapna működési engedélyt.
Kaprunban, ahol a vasút völgyi állomása van, szinte minden házban gyászolnak közeli hozzátartozót, távolabbi rokont vagy jó barátot. A falu szinte teljesen kihalt: a helybeliek elbújnak gyászukkal, a turisták elutaznak, és a település képét a helyszínre érkezett több mint 500 újságíró határozza meg.