Miklós
-7 °C
2 °C

Berlusconi perel és tisztogat

2002.06.26. 16:31
Silvio Berlusconi nehezen viseli a kritikát. Az olasz kormányfő becsületsértés miatt pert indított a "Pénznek nincs szaga" című könyv szerzői és kiadója ellen, valamint "kirugatott" két népszerű showmant a RAI olasz közszolgálati televíziótól, akik a választások előtt őt bírálták.
A "Pénznek nincs szaga" - amelyet Marco Travaglio újságíró és Elio Vetri egykori baloldali parlamenti képviselő írt - 2001 februárjában jelent meg a Riuniti kiadónál. A könyv alapján több újság is cikksorozatban foglalkozott az ország leggazdagabb emberének tartott Berlusconi magánvagyonának eredetével - tudósít az MTI. Berlusconi most 10 millió eurós kártérítést követel.

A szerzők nem félnek

"Nem hiszem, hogy elítélnek bennünket. Csak hivatalos dokumentumokat hoztunk nyilvánosságra. Ha Berlusconinak mégis sikerül valahogy elérnie, hogy fizetnünk kelljen neki néhány millió eurót, akkor legalább mindenki tudni fogja, honnan származik ez az összeg" - mondta Travaglio.

A könyv szerzői ellen a miniszterelnökön kívül a Berlusconi vezette Forza Italia párt, a tulajdonában lévő Fininvest beruházási társaság és a Mediaset reklámügynökség, valamint Giulio Tremonti pénzügyminiszter is bírósági eljárást kezdeményezett.

Olaszországban 2001-ben 350 ezer példányt adtak el a könyvből, amelynek sikerén felbuzdulva a kiadó elkészíttette a mű francia és spanyol fordítását is.

Európai Újságíró Szövetség: Berlusconi megfélelmlíti a sajtót
Az Európai Újságíró Szövetség (EFJ) nyilatkozatban fejezte ki tiltakozását amiatt, hogy a RAI olasz közszolgálati televízió levette a képernyőről Enzo Biagi és Michele Santoro műsorait. Az EFJ már több ízben vádolta az olasz kormányfőt azzal, hogy vezető politikai helyzetével és magántelevíziós birodalmával visszaélve befolyása alá akarja vonni az egész olasz médiát. Az európai szakmai szervezet arra is rámutatott, hogy az újságírókat elkerülhetetlenül megfélemlíti, ha a kormányfő tulajdonában van az ország televíziós és hirdetési birodalmának oroszlánrésze, s ugyanakkor ő döntheti el azt is, kik vezessék a közszolgálati televíziót.
Tisztogatás a RAI-nál

Silvio Berlusconi kifejezett óhajára elbocsátották a RAI állami televíziótól Michele Santoro neves baloldali politikai talkshow-vezetőt és Engo Biagit, az olasz újságírás doyenjét - adta hírül a Népszabadság római tudósítója. Az, hogy a két televíziós személyiségnek távoznia kell majd a közszolgálati televíziótól már áprilisban nyilvánvaló volt, amikor Berlusconi kijelentette, hogy Santoro és Biagi a tavaly májusi választások idején az ő rovására visszaélt a közszerepléssel. Biagi például három nappal a voksolás előtt meghívta műsorába az Oscar-díjas Roberto Benignit, aki Berlusconit kifigurázó vicceket adott elő.

A RAI-nál a döntés nyilvánosságra hozatala után válság tört ki - adja hírül az MTI. Luigi Zanda, a RAI igazgatótanácsának tagja szerdán az ANSA által nyilvánosságra hozott dokumentumban rámutatott: a tévé vezetői egyre inkább felmorzsolódnak a Berlusconi és a Mediaset elleni küzdelemben, és ha ez a tendencia folytatódik, nem tudja teljesíteni közszolgálati feladatát, és nem tudja felvenni a harcot a magánkonkurencia ellen sem. A két neves újságíró letiltását pedig a sajtószabadság-csorbítás durva jelének tekinti.

Antonio Baldassare RAI-elnök szerint egyelőre még folynak a tárgyalások a tévé és a két újságíró között. A La Stampának adott interjúban Baldassare elmondta, hogy Santoro műsora továbbra is adásba mehet, csak nem főműsorban, mint eddig, Biaginak pedig, aki 41 éve áll a RAI alkalmazásában, bocsánatot kell kérnie közvetlen főnökétől.

Nem összeférhetetlen

Berlusconi - aki a Mediaset nevű cégén keresztül az ország három vezető magáncsatornájának a birtokosa - a RAI kormánypárti többségű elnöksége révén már az állami műsorsugárzásba is beleszólhat, és így az itáliai televíziózás 90 százaléka felett gyakorol befolyást. Február végén az olasz parlament az összeférhetetlenségi jogszabály főbb pontjait úgy módosította, hogy ne kelljen a médiacézárnak egyik médiabirodalmáról sem lemondania. A médiamágnás-nagyvállalkozóból miniszterelnökké lett Berlusconi számára ez azt jelentette, hogy végül is nem kell eladnia három nagy televíziós csatornáját (Italia 1, Rete 4, Canal 5), illetve nagy reklámvállalatát, a Mediasetet, amelyen ez a médiabirodalom alapul.

Azt, hogy Silvio Berlusconi nyilvánvalóan visszaél hatalmával az olasz televíziókban mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a legutóbbi részleges helyhatósági választások előtt beült az őt támogató Bruno Vespa éjszakai politikai show-jába és ott két órán át ecsetelte kormánya "sikereit".

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Utazás aggodalom nélkül?

Utazása előtt sose feledkezzen el utasbiztosításáról!