Vilma
-7 °C
4 °C

Magyarokról jelenthetett a 2003-as év médiaembere

2004.05.10. 16:08
Az amerikai Condé Nast lapkiadó németországi vezetője több német lap szerint együttműködött a keletnémet állambiztonsági hatósággal. A 2003-ban az év médiaemberévé választott Bernd Runge a nyolcvanas években budapesti tudósítóként állítólag magyar és keletnémet ellenzékiekről, és a nyugat felé "gyors léptekkel haladó" magyar kommunistákról írt jelentéseket.
Német sajtójelentések szerint nem hivatalos munkatársként a Stasiként emlegetett keletnémet állambiztonsági minisztériumot (MfS) is ellátta információkkal a nyolcvanas évek közepétől kezdve egy volt NDK-s újságíró, Bernd Runge, aki jelenleg a Condé Nast amerikai lapkiadó németországi részlegét vezeti és a közelmúltban egy szaklap a 2003. év médiaembere címet adományozta neki.

A gyanúról beszámolt legújabb számában a Der Spiegel és a Focus hírmagazin, valamint hétfői számaiban a Süddeutsche Zeitung és a Berliner Zeitung is, ám a kiadó még aznap bizalmat szavazott Rungénak.

Az NDK titkosszolgálatával ápolt, évtizedekkel ezelőtti időkre visszanyúló kapcsolatokkal foglalkozó sajtójelentések és akták nem relevánsak a Condé Nasttal való együttműködésre nézve, közölte Jonathan Newhouse, a kiadói csoport elnöke.

Testvéréről is

Runge a nyolcvanas évek végén az ADN keletnémet hírügynökséget is tudósította Budapestről, s mint német lapok írják, Olden fedőnéven a magyar fővárosból írt az MfS-nek magyar és keletnémet ellenzékiekről, újságírókról, magyar kommunistákról, akik "gyors léptekkel haladnak a nyugati elképzelésű polgári berendezkedés irányába". Állítólag vállalta, hogy Nyugatra áttelepült testvéréről is szolgál információkkal.

A lapbeszámolók szerint a Rungéval kapcsolatos feltételezések szálai az MfS megmaradt iratait rendszerező, feldolgozó, kezelő intézményhez vezetnek. Jelenleg az intézmény élén Marianne Birthler áll, korábban Joachim Gauck vezette.

Többet alakított rajta

A Birthler-hatóság a Rungéval kapcsolatos aktákra állítólag azt követően bukkant rá, hogy a közelmúltban az Egyesült Államokból visszakerültek Németországba olyan anyagok, amelyek a keletnémet rendszerváltás idején tűntek el Berlinből. A Süddeutsche Zeitung szerint a Condé Nast munkatársai figyelemre méltónak tartják, hogy a két vezető német hírmagazin egy időben kezdett el cikkezni Rungéról, s feltételezik: a hetilapokat konkurens látta el információval.

A Condé Nast adja ki a Vogue és a Glamour luxuslapot, Rungét az egyik legrátermettebb német médiamenedzsernek tartják. A Condé Nast International alelnökeként az oroszországi, a dél-afrikai, a brazíliai és a görögországi kiadói-üzleti tevékenységért is felel. Februárban - írta a Der Spiegel - a Handelsblatt gazdaság-pénzügyi napilap portrét közölt Rungéról, s a 43 éves menedzser úgy nyilatkozott, hogy "az elmúlt 13 év többet alakított rajtam, mint minden egyéb azt megelőzően".