Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMNem kerül az MMA-hoz a filmgyártás támogatása
További Cinematrix cikkek
- James Gunn a véres és kimerült Supermanhez hasonlította Amerikát
- Ennyire személyes hangvételű film még sosem készült a legendás intézményről
- A Rocknak köszönhetjük a világ legpusztítóbb karácsonyi akciófilmjét
- Kicsi, mire jó ez a narkós és borzasztó sivalkodás?
- Szívbe markoló animációs film érkezik a mozikba
Andrew Vajna filmipari kormánybiztos vasárnap este ATV Szabad Szemmel műsorában kijelentette: nem fogadja el, hogy a kormány a magyar filmekre szánt pénzt a többi kulturális támogatással együtt odaadja a Magyar Művészeti Akadémiának (MMA), hogy ezt követően a mostanában botrányokkal övezett testület döntsön a filmes juttatásokról.
Vajna ezzel arra reagált, hogy Balog Zoltán, a kultúráért is felelős EMMI vezetője novemberben azt mondta, hogy az MMA-t a kultúra csúcsszervévé tennék: „A Magyar Művészeti Akadémiába kell bemennie a művészeknek, a kultúrembereknek, az íróknak, a költőknek, a színészeknek, a filmeseknek. A kormány odaadja nekik az összes támogatást, aztán ők fogják autonóm módon elosztani. Szerintem ez a jövő, nem az, hogy a miniszter és az államtitkár osztogat, számolgat”.
A filmipari kormánybiztos szerint „ha ez a cél, akkor itt nincs rám szükség”. Mint mondta, ha a kormánynak nem tetszik az a rendszer, amit ő létrehozott, akkor ő feláll és hazamegy. Vajna jelezte, hogy eddig egyszer találkozott az MMA képviselőivel, akik biztosították arról, hogy "békén hagyják a filmművészetet".
Jankovics Marcell, az MMA elnökségi tagja az Index kérdésére közölte, hogy az akadémia tervei között nem szerepel a filmgyártás feletti diszponálás, mint írta, "csupán arról van szó, hogy a kormány kikéri az MMA szakmai véleményét és javaslatait az eddigi tapasztalatok alapján az MNFA (Magyar Nemzeti Filmalap) és gondolom, az MTVA filmtámogatási tevékenységével kapcsolatban. Függetlenül az MMA jogállásától, és tekintettel az egész filmszakma hallható és látható megnyilvánulásaira, ezt teljesen normálisnak tartom".
Nincs esély arra, hogy a filmgyártás támogatása a Magyar Művészeti Akadémiához kerülne: nem történik ilyen változás, kaptunk választ a Balog Zoltánnak feltett kérdésünkre az EMMI sajtfőosztályától. "A kormány vizsgálja a kulturális mecenatúra rendszer működését, a különböző, kultúra támogatására hivatott szervezetek rendelkezésére álló források felhasználásának racionalizálása érdekében, és a hatályos jogszabályok alapján döntésre jogosultak együttműködése jegyében - írták. - E kezdeményezés ugyanakkor a döntési hatáskör módosítását önmagában nem feltételezi és nem is célja".
"A kormány az MMA kultúrstratégiai szerepének megerősítéséről szóló december 29-i kormányhatározatban felhívta az emberi erőforrások miniszterét, hogy az MMA elnökével együttműködésben 2013. október 31-ig tegyen javaslatot az MMA Nemzeti Kulturális Alap forrásainak felhasználásával kapcsolatos közreműködésének módjára, valamint – az érintett miniszterek és a nemzeti filmipar megújításáért felelős kormánybiztos bevonásával, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság elnökével együttműködésben – vizsgálja meg a kulturális mecenatúra rendszer működését, különösen a Nemzeti Kulturális Alap, a Magyar Nemzeti Filmalap Közhasznú Nonprofit Zrt., a Bethlen Gábor Alap, a Nemzeti Együttműködési Alap kulturális, valamint a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap filmes pályázati forrásai terhére folyósított művészeti célú támogatásokat, a rendszerszerű működés és együttműködési felületek kialakításának lehetőségére figyelemmel, az esetleges párhuzamosságok megszüntetése érdekében".
Az MMA ugyanakkor egyre jobban behatol a filmes területre. Novemberben 53 magyar film címmel válogatást készítettek a magyar filmtörténet terméséből, a filmeket azóta az Uránia mozi hétfői filmklubjában és a Duna TV-n vetítik vasárnap esténként. Most pedig magyar filmklasszikusokat népszerűsítő reklámszpotot készítenének, melyre úgy derült fény, hogy az egyik megkeresett filmrendező, Enyedi Ildikó, Az én XX. századom című film rendezője a Népszabadságban nyílt levélben válaszolt a megkeresésre.
Mint levelében írta, "nagyon örülnék, ha az én első filmem is ott szerepelhetne a nagy klasszikusok között. Ennek egyetlen akadálya, hogy a reklámszpot a MMA nevű szervezet égisze alatt készül. Mint konzervatív ember, mélységesen elítélem, hogy bárki, bármilyen ad hoc szerveződés gyengítse a Magyar Tudományos Akadémia (és annak művészeti tagozatának) erejét, hatáskörét, legitimitását. Amit Széchenyi István létrehozott, azt kötelességünk ápolni, tovább építeni és a kor követelményeihez igazítani, nem pedig lerombolni, kikerülni, elszigetelni.
Ezért lehetetlen, hogy hozzájáruljak a filmem bármely részletének felhasználásához. Az sem világos számomra, hogyan tarthat igény az MMA, mely e művek elkészítéséhez semmilyen módon nem járult hozzá, ilyenfajta válogatás elkészítésére (a Duna TV-n futó filmsorozatra is gondolok itt). Nem helyes ilyen módon, esetleg már véleményt mondani képtelen alkotók munkáinak felhasználásával megpróbálni legitimálni egy szervezetet".
Az MMA sajtóosztálya kérdésünkre közölte, hogy a reklámszpot elkészítésének nincs köze az Andrew Vajna által felvetett kérdésekhez. Mint írták, "kizárólag az 53 film programsorozatunk megismertetésére készíttetjük". A reklámszpot február 28-ig készül el, utána az Uránia moziban és a vidéki art mozikban vetítik, felhasználhatja a Duna TV az 53 magyar film-sorozathoz, valamint közzéteszik az interneten is.
Arra a kérdésünkre, hogy milyen költségvetésből készül a reklám és ebből mennyit tesznek ki a jogdíjak, úgy válaszoltak, hogy "a szpotkészítés átlagos gyártási költségét nem haladja meg. A szerzői jogok rendezése folyamatban van". Szerettük volna megtudni, hogy mely filmrendezők mely filmjeiből készítik el a reklámot, erre azonban nem kaptunk választ, mondván, még nincs kész a szpot, és "a rendező szabadsága és joga a választás".
Enyedi Ildikó azon felvetésére, hogy olyan filmek is bekerültek az 53-as válogatásba, amelyeknek a rendezője már nem él, így nem tud tiltakozni, megkérdeztük az MMA-t, hogy a reklámszpotba is kerülnek-e majd ilyen filmek. Mint válaszukban írták, "igen, Szőts István filmjét biztosan idézi a szpot". Az Emberek a havason című '42-es filmből használnak majd részleteket.
Az MMA sajtóosztályának tájékoztatása szerint Enyedi Ildikón kívül más még nem utasította vissza a felkérést, és őszintén remélik, hogy "a magyar filmek nem lesznek nézői osztozkodás tárgyai. Enyedi Ildikó – és mások – filmjei személyválogatás nélkül szerethetők és becsülhetők".
Mikor MMA-közeli körökben utánakérdeztünk a tervezett szpotlistának, Enyedi Ildikón kívül csak Szász Jánost említették, aki él az alkotók közül (a Woyczek című filmjét választották ki). Eszerint a terv szerint a többieknek inkább az örökösei válaszolhatnak a felkérésre: információink szerint Nádasdy Kálmán, Ranódy László (Ludas Matyi), Fábri Zoltán (Körhinta, Hannibál tanár úr, Édes Anna) és Bódy Gábor (Amerikai anzix) filmje került még a tervbe.
Rovataink a Facebookon