Bombacsajok, Bujtor, KISZ-es Boros Lajos

2014.01.27. 21:50

Virágkorát éli itthon a „Régen minden jobb volt!” kultusz, így a Budapest retró és a Balaton retró rendezője, Papp Gábor Zsigmond jó eséllyel élete végéig elszórakoztathat bennünket a gulyáskommunizmus elfeledett propagandaanyagaiból összevágott, könnyfakasztóan vicces filmjeivel. A novemberi Indavideó Film Dokuszemlén az Index retrómániás olvasói is szétkattintották a 2010-es Magyar retrót. Aminek a héten végre mozikba került a folytatása, a Magyar retró 2, még több archív felvétellel és fülbemászó popslágerrel a '60-as, '70-es és '80-as évekből.

Csak 3 évente mehettünk külföldre, de így legalább több nyarat tölthettünk el a magyar bombanőkkel!
Csak 3 évente mehettünk külföldre, de így legalább több nyarat tölthettünk el a magyar bombanőkkel!
Fotó: Papp Gábor Zsgmond / ADS Service

Míg az első rész a fridzsiderszocializmus szerelmes munkáslányairól és az Ibusz-társasutazásokra rákattant szüleikről szólt (óvatos kitérővel bemutatva a munkásszállók részeges lakóit és a belső munkanélküliség miatt csak a lapátnyelet támasztó melóst), a folytatás a lakótelepek, a tsz-ek, a kisdobosok és a beatlázban égő KISZ-tagok vidám életét mutatja be. Természetesen ezúttal is olyan propagandafilm-részletekkel, amelyek a mai nézők számára még akkor is elképesztően giccsesnek és tragikomikusnak tűnnek, ha ő maga is aktív részese volt ezeknek az évtizedeknek.

„Debrecen még nem a világ vége”

A Magyar retró 2 három nagy felvonásra lett felosztva. Az első harmad a neonfényes nagyvárosi életet, azon belül is a lakótelepeket mutatja be, ahol az utcák tele vannak mosolyogva fagyizgató emberekkel és szívmelengetően ocsmány beton virágtartókkal. Az archív videókon ez egy idilli hely, ahol együtt focizik munka után a lépcsőház összes Adidas rövidgatyás családapája, miközben húzentrógeres-mackóalsós gyerekek bandáznak a panelházak között, és csak néha pöfög el a háttérben egy-egy Trabant, Zsiguli, Ikarus busz vagy Rába teherautó.

Képernyőfotó 2014-01-13 - 15.12.09.png
Fotó: Papp Gábor Zsgmond / ADS Service

A hurráoptimista képsorok mókás idő- és térugrásokkal mutatják be a vidéki nagyvárosokat. Akad itt propagandafilm a miskolci Lenin Kohászati Művekről, füstölő gyárkéménnyel és borostás munkással, aki a P. Mobil Acélvárosának ütemére kalapálja elszánt tekintettel az izzó vasat. Ám amíg Szeged csak a bor- és halászlémámorban úszó, napimádó bikinis csajok Mekkája, Debrecen pedig a turistacsalogató csikóskultusz, a nagy zabálások és a virágkarnevál kirakatvárosa volt (ahol azért a sellőlányok és a Mézga család mellett Lenin és az Auróra cirkáló is népszerű téma), addig az igazi munkásszív a pécsi uránbányák, a Kinizsi sör, na meg persze a kórház sci-fibe illő orvosi műszerei láttán dobban nagyot – legalábbis a korabeli filmesek szerint.

„Így mulat egy beates magyar úr, úr, úr”

A film második harmadában falura utazunk. Papp Gábor Zsigmond dokumentum- és reklámfilmeken keresztül mutatja be azt a '60-as évekbeli, tipikus szociológiai jelenséget, amikor a nagyvárosi életérzés begyűrűzött a csirkeólas-traktoros tanyavilágba. A dolgos hétköznapok és a vasárnapi családi borozgatások korábbi nyugodt légkörét a legújabb Kijev fényképezőgépek, Csepel motorbiciklik, Orion tévék és Terta szalagos magnetofonok bolygatták fel ekkoriban. Csoda, hogy a sok népviseletbe öltözött, addig csak „huncutkodva párt választó” fiatal inkább ezeket a modern szórakozási formákat választotta a falusi búcsúk tükrös mézeskalácsos vadromantikája helyett?

A felülről irányított vidéki élet Janus-arcát jól bemutatja a bábolnai tsz presztízseseménye, a hanyatló Nyugatnak szervezett bábolnai csikóárverés és a '70-es években divatossá váló maszek traktorozás rendszeridegen, ámde szükségszerű intézménye. A háztáji gazdaságok engedélyezését viszont már a saját bombaötleteként reklámozta a rendszer, hiszen az ő olvasatukban ez teremtette falu és város nagy találkozását, a lángosszagú piacok, a Trabi-csomagtartókból és fejkendős kofák hálós szatyrából kibámuló csirkék összetéveszthetetlen világát.

Magyar retró 2 - előzetes

„Azt mondta az anyukám, hogy nem tetszik a frizurám”

A harmadik nagy fejezet a szocialista ifjúságé. Ez a kedvenc részem, mivel az utolsó kisdobos évfolyamként aktív részese voltam a roskadozó Kádár-korszak leragasztott SZTK-szemüveges, iskolaköpenybe köpőcsövet rejtő alsó tagozatos világának, ahol még a Gyíkkirály Őrsöt is megalapítottuk volna, ha közben egyik napról a másikra össze nem omlik a szocializmus. Persze abból, hogy már ekkor is komoly oktatáspolitikai probléma volt a túlterhelt, külön nyelvórákra, sakkszakkör után még szolfézsre és fociedzésre rákényszerített gyerekek ügye, semmit sem érzékeltem (bár tény, hogy susztermattot jobban szerettem adni, mint gólpasszt).

A filmből egyébként jól kiderül, hogy a '60-as években azért ennél komolyabb oktatásügyi problémák is voltak. És nem csak olyanok, hogy az A osztályos fiúk megverték a B-seket valami csaj miatt, vagy a hosszú hajjal és szakállal vizsgázó egyetemisták két jeggyel rosszabbat kaptak: az értelmiségi családból származó gyerekek például hallani sem akartak arról, hogy ipari tanulónak menjenek a munkáscsaládok gyerekei közé. De legalább ennek ürügyén láthattuk a matrózblúzban ballagó Bujtor Istvánt (akkori nevén: Frenreisz Pistit)!

Foglalkozása: kitűnő tanuló és Latinovits Zoltán féltestvére
Foglalkozása: kitűnő tanuló és Latinovits Zoltán féltestvére
Fotó: Papp Gábor Zsgmond / ADS Service

„Húzd meg jobban, menjen a munka!”

A ’70-es évek dokumentumfilmesei a vidám gulyáskommunizmus mellett azért a létező szocializmust is bemutatták. Papp Gábor Zsigmond pedig az utolsó harmadba ezekből is beválogatott néhányat, hogy ellensúlyozza a múltszépítő nosztalgiacunamit. Fekete-fehér képsorokat láthatunk unatkozó, öltönyös fiatalokról, akiket egyáltalán nem hoz lázba a KISZ-terem űrhajós előadása, csak a buli, a gitár és „a huligán életmód”: a pad tetején ülve szotyizás, a cigizés, a kocsilopás és a bolti tolvajlás. De szóba került szőrmentén a romakérdés, a cigánytelepeken, rossz körülmények közt élő, aluliskolázott családok helyzete is.

Ezeket a rendszer az oktatás, a munka és a szabadidős tevékenységek együttes központi irányításával kívánta megoldani: a tanuló és dolgozó ifjúság részére létrehozták a rendszer által kézivezérelt polbeatbandákat. Így lettek például a ’70-es években Boros Lajos (igen, Lali király!) pár akkordos gitárszámai a jövő nemzedékről gondoskodó élcsapatának házi nótái, és a KISZ vezetőképző táborainak kihagyhatatlan kellékei.

Képernyőfotó 2014-01-13 - 14.19.23.png
Fotó: Papp Gábor Zsgmond / ADS Service

De az archív videókból az is kiderül: a Kádár-korszak a huligánprobléma elleni harc mellett a nemi betegségek elleni háborút is megnyerte (a jelszó: „A tartós kapcsolat az egyedüli biztosíték!"). Hiszen az érzelmek nélküli szexualitás a hivatalos pártpropaganda szerint csak az NSZK-ból becsempészett pornólapokban létezett, a Generál Fűrészdalával népszerűsített építőtáborok pedig sosem a féktelen bulikról és a csajozásról, hanem haz Ájlávjú feliratú katonai gyakorlóban, a derekukra kötözött Sokol rádióval, „a nukleáris világégés fenyegetettsége közepette” erdőt telepítő fiatalokról.

Hagyjuk meg a szexualitást a hanyatló nyugat ópiumának!
Hagyjuk meg a szexualitást a hanyatló nyugat ópiumának!
Fotó: Papp Gábor Zsgmond / ADS Service

Papp Gábor Zsigmond tehát sokadik alkalommal is kiváló arányérzékkel válogatott össze egy 80 perces nosztalgiamaratont több tucat olyan '60-as, '70-es és '80-as évekbeli, halálunalmas dokumentumfilmből, amiket még a legnagyobb retróhívők sem volnának képesek elalvás nélkül végignézni. Viszont másfél óra nekem sajnos nem volt elég a pöttyös ruhás csajokból, a tetőcsomagtartós Skodákból, a strandon alufóliából csirkecombot ebédelő családokból és az Omega-, Syrius- meg Aradszky-slágerekkel megpakolt Kádár-nosztalgiából. Így a film végére kitört belőlem a kínzó kérdés: mikor jön a Magyar retró 3? (10/10)

A Magyar retró 2. a január 23-i mozipremierrel egy időben a UPC videótárában is elérhető, márciustól pedig DVD-n is megvásárolható.