Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEM- Kultúr
- Cinematrix
- mozis nézettség
- box office
- magyar mozis nézettség
- a kis kedvencek titkos élete
- zootropolis
- amerika kapitány polgárháború
Butaságot néznek a moziban a magyarok
További Cinematrix cikkek
- Johnny Depp lánya sem menti meg a sírból visszarángatott vámpírfilmet
- James Gunn a véres és kimerült Supermanhez hasonlította Amerikát
- Ennyire személyes hangvételű film még sosem készült a legendás intézményről
- A Rocknak köszönhetjük a világ legpusztítóbb karácsonyi akciófilmjét
- Kicsi, mire jó ez a narkós és borzasztó sivalkodás?
Hollywood kis híján bevételi rekordot állított fel, ennek ellenére nem lehetnek elégedettek az idei nyár eredményeivel.
De mit néztek a magyarok? A képregényfilmek és a folytatások uraltak mindent, ehhez jöttek az animációs filmek meg a játékfeldolgozások, de összességében elmondható, hogy a magyarok ízlése inkább van szinkronban az Egyesült Államokon kívül eső piacokkal, mintsem az amerikaival.
De nem minden szuperhősfilm jelent automatikus sikert a magyar piacon: az X-Men folytatása hiába volt tele jobbnál jobb nevekkel, a legújabb rész fel sem fért a nyári toplistára, ennél is nagyobbat bukott itthon a Szellemirtók női feldolgozása vagy a Tini Nindzsa Teknőcök folytatása. Ugyanígy nem szerepel a legjobbakat összefoglaló listán a Rossz anyák, de érdemes kiemelni, hogy az eredeti ötletből készült film 4 hét alatt ért el 187 ezres nézettsége kifejezetten jónak számít a piacon, és bár az Anyák napja című filmet nem kedvelték túlságosan a tengerentúli mozinézők, itthon viszont 125 ezren vettek rá jegyet, ami átlag feletti teljesítménynek számít. De lássuk mi volt a tíz legnézettebb film idén nyáron a hazai mozikban!
A kis kedvencek titkos élete
515 ezer néző, 683 millió forintos bevétel
Úgy néz ki, 2016 nyarán igazán nagyot csak animációs filmekkel lehetett szakítani a hazai mozikban. Szerencsére az év eddigi legsikeresebb filmje a hazai mozikban nem egy folytatás, vagy valaminek a feldolgozása, hanem egy eredeti ötlet A kis kedvencek titkos élete. (Bár a külföldi sajtóban több írás jelent meg arról, hogy valójában egyáltalán nem eredeti a sztori, csak a Toy Story nem túl elegáns koppintása.) A filmet az egész világon remekül fogadták, de közel sem lett mindenütt olyan kirobbanó siker, mint Magyarországon. Az elmúlt négy hétben töretlen volt a sikerszériája vagyis az 515 ezres közönség még mehet felfelé, bár az iskolaidővel elfogy majd a lendület. Az biztos, hogy ebből is franchise lesz és a készítő Illumination Studios már dolgozik a folytatáson, ami a tervek szerint 2018-ban meg is érkezik a mozikba.
Jégkorszak - A nagy bumm
320 ezer néző, 428 millió forintos bevétel
A Jégkorszak: A nagy bumm már az ötödik része a Jégkorszak sorozatnak és úgy tűnik, hogy az Egyesült Államokat leszámítva sehol máshol nem unják az emberek a mammut, a kardfogú tigris és a motkány kalandjait. Itthon is nagyon erősen kezdett és sokáig ki is tartott a lendülete, mi bízunk benne, hogy nem lesz már több folytatás, mert bár a világszerte összeszedett 370 millió dollár körüli bevétel nem hangzik rosszul, viszont ha összehasonlítjuk, hogy az előző epizód 870 millió dollárt szakított, akkor már inkább érthető, hogy miért érhet véget a kaland.
Amerika kapitány: Polgárháború
287 ezer néző, 421 millió forintos bevétel
Bár a nevében "csak egy Amerika Kapitány film", valójában olyan, mintha egy újabb Bosszúállók folytatás készült volna, hiszen Thort és Hulkot leszámítva minden fontosabb karakter szerepelt a Polgárháborúban. A film rengeteg pénzbe került, még az igen jelentős marketing nélkül is, ezért fordulhat elő, hogy a több mint 1 milliárd dolláros bevétel hiába számít kiemelkedőnek, így is elmarad a stúdió várakozásaitól. Ennek ellenére nem kell aggódni a Marvel filmek jövője vagy a Disney anyagi stabilitása miatt. Ráadásul Magyarországon teljesen más ütemben alakult a szuperhősfilmek fogadtatása: a Bosszúállók első része még csak 75 ezer embert vonzott be 2012-ben első hétvégéjén a mozikba, a Polgárháborút pedig már 122 ezren választották a bemutató idején.
Suicide Squad - Öngyilkos osztag
233 ezer néző, 333 millió forintos bevétel
Az év elején valószínűleg kevesen fogadtak volna arra, hogy a DC-s főgonoszokból összeverbuvált csapatáról szóló, Suicide Squad filmjére több magyar lesz kíváncsi a mozikban, mint Batman és Superman összecsapására. Pedig ez történt, és az Öngyilkos osztag még nem is végzett a mozikban, de már most látszik, hogy sikerült jó helyet megfognia a nyári toplistán 230 ezres közönségével és 333 millió forintot meghaladó bevételeivel. A filmet az Indexhez hasonlóan a legtöbb médium csúnyán lehúzta, az alkotók nem győzték védeni a végeredményt. Azóta kiderült, hogy a stúdió bizonytalanodott el időközben saját projektjével kapcsolatban, utólagosan próbáltak belenyúlni, ami valószínűleg hozzájárult, hogy a végeredmény olyan zagyva lett, amilyen. A Warner kitart a DC-s univerzuma mellett, függetlenül attól, hogy a Suicide Squad a Batman vs Supermanhez hasonlóan a várakozások alatt teljesített. Ebből a szempontból a főgonoszokról szóló film helyzete a rosszabb, mert iparági pletykák szerint 750 - 800 millió dolláros bevétel után tud majd csak elkezdeni nyereséget termelni. Jelenleg 678 milliónál jár és nem biztos, hogy a maradékot még a mozikból be tudja hozni.
Szenilla nyomában
238 ezer néző és 309 millió forintos bevétel
A Szenilla nyomában volt a nyár legnagyobb sikere az Egyesült Államokban, 479 millió dolláros bevételéhez csak az Amerikai Kapitány: Polgárháború tudott közel kerülni. Ehhez mérhető rajongást a magyarokból nem váltott ki a 2003-ban készült Némó nyomában folytatása, ennek ellenére a 236 ezer néző és a 306 millió forintos bevétel nagyon szépnek mondható. Folytatásra mondjuk nem érdemes számítani, helyette a Pixar a Verdákat a Hihetetlen családot és a Toy Story-t folytatja majd az elkövetkező években.
Szemfényvesztők 2.
237 ezer néző, 327 millió forintos bevétel
Újabb film a listán, amit az Egyesült Államokban a vártnál kevesebben néztek, hazánkban viszont hetekig tömegek ültek be rá. A Szemfényvesztők néhány éve teljesen váratlanul lett siker, nem véletlen, hogy az Universal stúdió, egyből rátenyerelt és minél többet akart belőle kihozni. A folytatásokat még azelőtt berendelték, hogy tudták volna, milyen lesz a reakció a második részre. Közben pedig nyitottak a legújabb piac, Kína felé és úgy alakították a történetet, hogy Kínában játszódjon és legyenek fontos kínai mellékszereplők is, a sztárok pedig sok időt töltöttek a film kínai promótálásával. Ennek meg is lett az eredménye: Kínából sikerült kompenzálni azt, hogy az amerikai bevételek megfeleződtek a második részre. Így feltehetőleg nem kerül veszélybe az előre berendelt harmadik rész anyagi sikere sem. A magyarokon biztosan nem fog múlni.
Warcraft: A kezdetek
226 ezer néző, 332 millió forintos bevétel
A Warcraft itthoni sikerére nehéz egyértelmű magyarázatot találni. Talán az erős hazai játékos közösségnek köszönhető a siker, vagy a jól sikerült kampánynak, esetleg a szájhagyománynak? Akárhogyis legyen, az itthoni 226 ezres nézőszám és 332 millió forintos bevétel kifejezetten jónak számít, noha az Egyesült Államokban mindössze 47 millió dollárt szedett össze Duncan Jones filmje. A világ többi része azonban a magyarhoz hasonlóan reagált és összesen 433 milliós bevételnél tart a Warcraft, vagyis egyáltalán nem egyértelmű bukásként könyvelik majd el. Ettől függetlenül az amerikai piac túl fontos ahhoz, hogy úgy folytassák a filmet, mintha mi sem történt volna.
A függetlenség napja: Feltámadás
197 ezer néző, 302 millió forintos bevétel
Talán a nosztalgia, esetleg a katasztrófafilmek hiánya vitt volna be majdnem 200 ezer embert a Függetlenség napja folytatására? A magyaroknak nem hiányzott Will Smith a filmből, amitől még az Index kritikusának is elállt a szava. Az amerikai közönség nem kért a filmből, a 100 millió dolláros bevétel bőven elmarad a várakozásoktól, a magyarok azonban kivették a részüket a világszerte összekalapozott 280 millió dollárból. Ez feltehetőleg arra elég lesz, hogy ne legyen kínos anyagi bukás, de egy újabb folytatástól valószínűleg megment minket, és a sokkot kapott szerzőnket.
Mike és Dave esküvőhöz csajt keres
163 ezres nézettség, 217 millió forintos bevétel
Az egyetlen olyan film a listán, ami nem animációs film és nem folytatás. Egyre több jel mutat arra, hogy Zac Efron hasizmaira vevő a közönség, a Nagyfater elszabadul is jól ment annak idején a magyar mozikban, a Mike és Dave esküvőhöz csajt keres színészei közül valószínűleg ő volt a legtöbb átlagnézőnek ismerős, vagy esetleg Anna Kendrick, aki néhány éve a Tökéletes hanggal futott be igazán. Úgy tűnik, hogy nyáron pont egy ilyen agyatlan esküvői szórakozás kellett a nézőknek, amin másfél órán keresztül ki lehet kapcsolni, hogy aztán egy hét múlva 1-2 jeleneten kívül mást már ne is tudjunk vagy akarjunk belőle felidézni. Az amerikai piacon a szolid 33 millió dolláros költségvetése mellett ugyan túl nagyot nem bukott, mert 45 milliót behozott, de ennél azért többre számított a stúdió: a magyarokban mindenesetre nem kellett csalódniuk.
Angry Birds - A film
161 ezres nézettség 210 millió forintos bevétel
Cuki kisállatokról szóló animációval nem lehetett idén túl nagyot hibázni. Az Angry Birds filmet még májusban mutatták be a magyar mozikban, komolyabb marketingkampány keretében, és nekünk is tetszett a film, kritikánkban azt írtuk a néha inkoherens viccek ellenére vannak erős pillanatai. Érdekes módon ez a film is abba a kategóriába tartozik, mint a Szemfényvesztők folytatása, hogy az Egyesült Államokban gyengén fogadták, máshonnan azonban tisztességes bevételeket szedett össze. A mérges madarak bevétele összesítésben jelenleg 347 millió dollárnál tart, ami szép eredmény és elég is volt ahhoz, hogy már dolgozzanak a folytatáson, vagyis az elkövetkezendő években a mostanihoz nagyon hasonló toplistákat gyárthatunk minden nyár végén, rajta az éppen esedékes folytatásokkal.
Rovataink a Facebookon