Gryllus Dorka pórul járt a szexiparban

2008.05.09. 09:41
A Berlinben élő magyar színésznő jó referenciaanyagot szerzett ezzel a nemzetközi szereppel, de az Irina Palm igazi sztárja a nagymamakorú rockénekes, Marianne Faithfull. A sztriptízklubbos sztori ellenére Gryllus Dorkát csak garbóban vagy mackófelsőben látjuk, de a film nem a meztelen nők miatt készült. Csuklómozgásos jelenete felkerült a netre is.

Az Irina Palmban egy konszolidált kisvárosi nagyi, azaz egy túlérett nő kényszerül szexipari munkára, aki teljesen máshogy éli meg ezt az alapvetően megalázó helyzetet, mint a naiv tinik, amit már jópárszor láthattunk a filmvásznon. Például a Lilja 4-everben, kevésbé sikeresen meg a nemrég bemutatott Bacsó-filmben, a Majdnem szűzben. A szokatlan alaphelyzetet viszont fájdalmasan sablonos jelenetekkel indítják, épp csak a felirat hiányzik róla: "kedves nézők, egy fájdalmasan emberi történet szemtanúi lehetnek". De szerencsére később csökken a sablonossági faktor.

Ezt a középkorú nagyit Marianne Faithfull játssza, Zalatnay Cini menzásnénibb alakú angol verziója. A máig széparcú énekesnő fénykorában, a 60-as években még Mick Jagger kokainfüggő barátnőjeként szerepelt a bulvárhírekben. A filmezésbe Godard keze alatt szállt be még ugyanebben az évtizedben. Utoljára a Marie Antoinette-ben láthattuk, ahogy Kirsten Dunst anyjaként levélben sürgeti a fiatal királynét, hogy feküdjön le végre XVI. Lajossal. Most meg egy gondoskodó, kezdetben visszafogott nagyit alakít, aki előbb a házától, majd az erkölcsi aggályaitól szabadul meg, hogy a halálos beteg unokája gyógyíttatását finanszírozza.

Persze, az olvasót nyilván az izgatja, hogy és mit alakít a mi Gryllus Dorkánk ebben az angolnyelvű európai koprodukcióban. Bukott szexipari munkást, szóval semmi forradalmit, ha azt vesszük, hogy filmen már többször láttuk ebben az ágazatban tevékenykedni. Vegyük itt is sorra: a Mixben profi szadomazó fotókhoz pózolt, a Zuhanórepülésben rúdon pörgött egy sztriptízbárban. Itt a peepshow-k japánosan perverz változatában dolgozik Londonban. Egy lyukon keresztül elégíti ki kézzel a férfiakat, de péniszt szerencsére egyet sem látunk, csak a laza csuklómozgást, és Gryllus Dorka apatikus tekintetét fejés közben. Épp elég még azt is hallgatni, ahogy a fizetővendég áthörög a túloldalról, miközben a frissen érkezett nagyinak magyarázza a fogásokat:

Az új munkaerő (Faithfull) a figyelmeztetés ellenére a szívét is beleteszi a feladatba, és nem sokkal az érkezése után Irina Palm művésznéven puha kezeivel elhalássza a fiatal kollegina kuncsaftjait. Ezzel pár súlytalan közös borozgatás után meg is romlik közöttük a kapcsolat, Gryllus Dorka karakterét kirugják a klubból, és már csak egy hisztizős jelenete marad a filmben, ami alatt hatszor is sikerült a szemét meresztgetnie. Viszont eddigre már bebizonyította, hogy vetkőzés nélkül is rendesen el tud játszani egy enyhe akcentusos szerepet külföldi filmben. Ennél többre nem is lett volna lehetősége, mert a forgatókönyv a mellékszereplők közül is vele bánt el a legmostohábban.

A beteg kisfiú szerepe is fontos lenne, de a film meg sem adja a lehetőséget, hogy izguljunk azért, hogy szegény megmaradjon. Még az sem derül ki, hogy pontosan milyen rákja van, csak jelenetenként egyre sápadtabb, és a végére még egy herpesz is kinő az arcán. Az is érthetetlen, hogy a szexklub tulajdonosa, Miki Manojlovic az Undergroundból, mitől lesz jobb ember. A szülők viselkedése is beszámíthatatlannak tűnik, egyedül a fiú anyukájának átalakulása hiteles. Azt meg végképp nem értem, miért kell kétmillió forint (6000 font) arra, hogy el tudjanak repülni Ausztráliába, ahol már várják a dokik a gyereket, és az orvosi költségeket a biztosító állja. És egyáltalán miért kellett még a film kezdete előtt eladnia a nagyinak a házát, ha van egészségbiztosítása a gyereknek?

Új kilátások. Klikk!

Marianne Faithfull viszont nagyon rendben van, Tarr Béla is elégedett lenne azzal, ahogy a jelenléte átsugárzik a filmen. Még a forgatóköny bénaságai mellett is meggyőzött arról, hogy itt egy nő pokoljárását látom, aki ráadásul erkölcsi győzelemmel zárja az alvilági túrát. Mert az Irina Palm attól lesz más, hogy az a tanulsága, hogy a szexipar méltóságot is adhat, ha jó alapból dolgozunk. A későn jött új karrier megreformálja a nagymamát. Ennek az első jele az, amikor a háza előtti parkoló autóban rendszeresen technóra dugó fiatal pár kocsijába egy szó nélkül behajol, és letekeri a hangerőt. Gryllus Dorka ugyanis a lyuk mellett megtanította arra is, hogy: "Tiéd az irányítás."