Vilhelmina
11 °C
28 °C

Gryllus Dorka egy londoni szexklubban futott be

2007.02.15. 01:13
A napokban Gryllus Dorka szereplésével készült brit versenyfilmet fogadta jól a Berlinale közönsége, és Mészáros Márta is megkapta az Életműdíjat. Végre magyarokra is koncentrálhattunk Robert De Niro, Sharon Stone, Emmanuele Beart és Matt Damon után az 57. Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon. De hogy elfogulatlanok legyünk, egy német szakújságírót faggattunk erről a Potsdamer Platzon.

"A magyar filmek nem annyira jók idén a Berlinalen. Tipikus depresszív filmeket készítenek, direkt fesztiválokra, mégsincs egy se a versenykategóriában" - kezdte az interjút Jörg Taszman, akit a berlini Filmmúzeumban mutatott be egy kolléga és akit az Index olvasói már ismerhetnek, hiszen tavaly mi is megírtuk, hogy a Die Welt című német napilapban megmondta a tutit Szabó István ügynökügye körüli elhallgatásról és a rendező bűnbánó magatartásának hiányáról. Találkozásunkkor a Potsdamer Platz egyik kávézójába ültünk be, ahol egyébként igazán jó duplapresszót lehet inni fehércsokis tejhabbal. Taszman azért ismeri a magyar filmeket, mert a filmszemlénknek is rendszeres külföldi tudósítója. "Nem az igazi élet érdekli mostanában a magyar rendezőket, hanem egy absztrakt világ" - tette hozzá még mindig a kint futó filmjeinkről, de mielőtt ezt végigvettük volna, az Indexet is belelkesítő sztárdömpingről beszélgettünk.


Clint Eastwood és Ken Watanabe

"Eastwood mozija tetszett, De Niro The Good Shepherdje vegyes fogadtatást kapott a német sajtóban, a Goodby Bafana című régivágású politikai film pedig kifejezetten rosszul ment" - magyarázta, mikor bemelegítésként az elmúlt napok nagyobb bemutatóit emlegettük. A Berlinale Palastban rendezett díszbemutatókon mi is ott voltunk: a hetvenhét éves Clint Eastwood rendezőként a japán oldalról bemutatott második világháborús filmjét, a Levelek Ivo Dzsimárólt képviselte japán főszereplőivel, Robert De Niro a hidegháborús drámáját, a The Good Shepherdet vezette fel Matt Damonnal, a 24 exelnökeként ismert színesbőrű Dennis Haysbert pedig a Nelson Mandelá-s Goodby Bafanát. A dedikálásra várók mindhárom filmnél döntögették a kordonokat, az újságírók is tolongtak a sztárok körül, később a kritikusok csak Eastwoodot dicsérték.

Sztárok
Itt volt ugye CIA-ügynökként Matt Damon (The Good Shepherd), a szexbotrányba keveredett tanárnőt alakító Cate Blanchett (Notes on a Scandal), a depressziós feleséget megformáló Sharon Stone (When a Man Falls in the Forest) és Emmanuelle Béart is, akit a francia, 1984-ben játszódó történetben Les Témoins című francia filmben meleg fiúval csal meg a férje.

"Irina Palmot viszont ma láttam és nagyon tetszett" - vett különleges, magyar színésznőt is érintő fordulatot a beszélgetésünk. Gryllus Dorka is benne van ugyanis a londoni szexklubban játszódó angol-francia-német film első hat szereplője között, így ő az egyetlen magyar, aki a versenyprogramban jelen van. A színésznő egy hétfői fogadáson magyarázta az Indexnek, hogy a két évvel ezelőtti berlini Shooting Star-showban nézte ki egy angol castingügynök erre a szerepre. Dorka azon aggódott, hogy a díszbemutatóján nem lesz ott a magyar sajtó. "Már nincsenek itt tévések sem? - kérdezte: Legalább te gyere el".


Siobhan Hewlett, Marianne Faithfull és Gryllus Dorka az Irina Palmból

A magyar sajtóérdeklődés egyébként valóban csekély a Berlinalen, különösen a tévéseké. Információink szerint csak a TV2 stábja képviseltette magát és ők is Dobó Kata miatt érkeztek, aki a Szabadság, szerelem versenyen kívüli vetítésére vonult be a vörös szőnyegen. (Ez a Sztárok a jégen műsor miatt aktuális a csatornának.) A Duna tévés riporter pedig azért halogatja az interjút Mészáros Mártával, mert az operatőre még mindig Pesten van. "Nemcsak nekem tetszett - tért vissza Jörg az Irina Palmra. - A közönség is sokszor röhögött, különösen Dorka jeleneteit élvezték. Nagyon jó benne. Megkockáztatom, hogy ez eddig a legfontosabb kinti szerepe."

"Lehet, hogy kicsit elfelejtették az 1975-ös fődíja óta, de nagyon jó, hogy most emlékezünk rá - tértünk rá Mészáros Mártára. A rendezőnő kedd este vette át az Életműdíjat a Palastban, és a díjazott Örökbefogadás című filmjét is levetítették ekkor. - Ő volt az első női direktor, aki megkapta az Arany Medvét, magyarok pedig azóta sem kaptak fődíjat Berlinben" - magyarázta a német szakíró a magyar fődíjas itthon nem mindig felismert jelentőségét. "Nagyon szép film, a magyarok mostanában nem is csinálnak ilyet, csak nihilista fesztiválfilmeket, mint Tarr Béla, Fliegauf Benedek, vagy Pálfi Gyuri a Taxidermiával. Mostanában a magyarok nem viszik filmre a mai egyszerű, szép történeteiket, és ezzel egyedül vannak így Kelet-Európában."

"Az idei programból Bogdán Árpád Boldog új élete sem mai magyar történet - tette hozzá. - Formailag új, de nem is Magyarországon játszódik, és a film indokolatlanul depresszív". Négy magyar mozi szerepel a versenykategóriát elkerülő programokban: "Azt hiszem a legjobb film ezek közül az Iszka utazása, kár hogy csak a Generation szekcióban szerepel, biztos jó lett volna a Panorámába is, de ugye ott van már a Férfiakt című film, ami azért került ki, mert az első magyar gay-film. A Kelet-európai filmek között pedig ott van még a Szabadság, szerelem, amit meg azért vettek be a Berlinale Special válogatásba, mert Vajna-film és mert Magyarországon sikeres. De nem sok újat mond az 56-os témában, ilyet Amerikában a hidegháború alatt is forgathattak volna" - mondta Jörg Taszman, aki egyébként leszólta a vadonatúj kedvenc italomat, a banánsört. "Ilyet csak a turisták isznak".

Magyar filmesek a fedélzeten
Pedig mikor indultunk Berlinbe, már a repülő utasgárdája is erős filmes felhozatalt mutatott: ott volt Herendi Gábor, a Valami Amerika rendezője feleségével, valamint Kincses Réka, a szemle dokumentumfilm-fődíjasa, a Magyar Filmunió és a Media Desk munkatársai, későbbi járattal pedig Fliegauf Benedek és Török Ferenc rendezők is megérkeztek. Ahogy a beszélgetéseinkből kiderült, a társaság egy része a fesztivál filmmarket részére érkezett (Herendi a Lorát próbálta értékesíteni), a társaság másik része csak érdeklődő és/vagy kint él (Kincses Réka), vagy Berlinben vágja az új filmjét (Török Ferenc). "Az easyjet amúgy is olyan, mint egy falubusz - magyarázta Gryllus Dorka. - Mindenki ismeri a másikat."