Orsolya
7 °C
17 °C

Együgyű vagy szent a Delta főhőse?

2008.05.21. 12:23
Már a Leonardo da Vinci elleni melegvádakról tervezett Mundruczó-filmről ír a nemzetközi sajtó, miután kedden lement a magyar versenyfilm. A tapssal fogadott Deltát legtöbben dicsérik, de nem mindenki bírja a belassult minimálfilmet.

A tegnap több perces tapssal fogadott Delta a maximális négy pontot kapta a Screen Daily értékelésén. A magyar versenyfilm így most a legtekintélyesebb cannes-i különkiadással jelentkező lap összesítésében holtversenyben vezet másik öt filmmel: a Changelingről The Exchange-re átkeresztelt Eastwood-drámával, a Catherine Deneuve-vel forgatott A Christmas Tale-el, a Leonera című argentin mozival, a Three Monkeys című török thrillerrel és az izraeli animációval. Ez jó jel, mivel a fesztivál második felétől általában erről a listáról lehet lepuskázni az Aranypálma-esélyeseket.

A görög tragédiákhoz hasonlítják

A Screen Daily kritikusa, Dan Fainaru Mundruczó legösszetettebb és legérettebb munkájának nevezi a filmet, ami a görög tragédiák világára emlékezteti. "Természetesen ez nem jelenti azt, hogy mindenki elégedett lesz: panaszkodni fognak a hosszára, ritmusára, a csendekre vagy a kidolgozott narratíva hiányára" - teszi hozzá, majd megállapítja, hogy a film elsősorban a művészmozikban és fesztiválokon fogja a helyét könnyen megtalálni. A Cannes-ban szintén naponta kiadott Hollywood Reporter viszont még nem jelentetett meg kritikát a Deltáról, és a mai lapjukban egy szóval sem említik, pedig a vele egy napon vetített Eastwood-versenyfilm címlapra került.

Delta. Klikk!

Mundruczó rendezését a filmszemle alatt már a Variety kritikája is dicsérte, most az EU-s filmekkel foglalkozó Cineuropa áradozik róla. "A 33 évével az idei versenyprogram legfiatalabb rendezője - írják Mundruczóról. - A Delta döbbenetesen szép film, ami a minimális történet és párbeszédek ellenére is megragadja a nézőt."

"A minimalista görög tragédiák méltóságteljes kifejezésmódját eleveníti fel, egy visszafordíthatatlan dráma - méltatja a Deltát a Le Monde című francia napilap mai száma is, amiben Tóth Orsit külön kiemelik: "a főszereplő gesztusai és játéka mentesek mindenfajta felszínességtől".

Az ellenpólus

"Egy szinte néma, talán szent, de talán inkább együgyű lány vérfertőző kapcsolatot alakít ki a hasonlóan félig néma, talán szent, de inkább együgyű testvérével - foglalja össze a magyar versenyfilmet az Entertainment Weekly blogja, ahol az Eastwood-dráma után térnek ki a Deltára. - Boldog lennék, ha most legalább hat hónapig nem látnék olyan filmet, amiben a külföldi, néma-szent-együgyű hősnő a felhőket bámulja." A következő mondatban aztán megkönnyebbülve jegyzik meg Clint Eastwood főszereplőnőjéről: "Angelina Jolie még sosem tűnt ennyire inspirálónak." (A mi kritikánkat itt olvashatja.)

Mundruczó Leonardóval folytatja

"A Leonardo da Vinci elleni 15. századi melegvádakról tervez filmet Mundruczó Kornél - írta meg a magyar versenyfilm premierjével egy időben a Variety. - Az előkészítés alatt álló film társproducere valószínűleg Tarr Béla lesz, aki tavaly A londoni férfival szerepelt a fesztivál versenyprogramjában." Petrányi Viktória, Mundruczó producere hozzáteszi, hogy "forgatókönyv még nincs". Viszont a magyar rendező egy másik filmtervét is megemlítik, ami "Frankenstein történetén alapul".